برگزیده ها
جزییات توافق ایران با اتریش و آلمان برای ساخت انواع موتور کم مصرف

مازندمجلس: تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت از ساخت و تولید موتور سه سیلندر کم مصرف با همکاری شرکت های اتریشی و همچنین توافق با طرف های آلمانی برای تولید موتورهای یورو6 کم مصرف خبر داد.

مازندمجلس: به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا نعمت زاده» عصر امروز (یکشنبه) پس از نشست با «هانس یورگ شلینگ» وزیر دارایی اتریش، در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مرکز تحقیقات «آ.بی.آی- ABI) اتریش که سابقه ای طولانی در تولید موتور خودرو دارد، از یک سال پیش توافقنامه ای را برای همکاری با شرکت های ایرانی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرده که بر پایه آن طراحی یک موتور مشترک آغاز شده است.
وی توضیح داد: اکنون نمونه آزمایشگاهی این موتور سه سیلندر کم مصرف و حافظ محیط زیست ساخته شده است و به زودی کارخانه تولید آن در قزوین با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد این موتور در کمتر از 2 سال در کشور ساخته شود.
وی همچنین از انعقاد قرارداد مشابهی با یک شرکت آلمانی برای تولید موتورهای یورو6 کم مصرف با هدف کیفی سازی بیشتر خودروهای داخلی و صادرات آنها خبر داد و تصریح کرد: دستیابی به همه این توفیق ها، از دستاوردهای برجام است.
به گفته نعمت زاده، در زمینه قطعات خودرو نیز گفت وگوهای مفصلی با انجمن قطعه سازان اتریش انجام شده که به توافق قطعه سازان 2 طرف نیازمند است.
وی اضافه کرد: اتریش در زمینه ساخت و تولید قطعات خودرو بسیار پیشرفته است و حتی قطعات مورد نیاز بسیاری از خودروهای آلمانی در این کشور ساخته می شود.

** اجرای برنامه راه پنج ساله برای توسعه ارتباطات با اتریش
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به ایرنا گفت: پارسال برنامه راه پنج ساله ای برای توسعه ارتباطات و تعاملات با اتریش تهیه شد که به این برنامه پایبندیم و همسو با آن اقدام می کنیم.
به گفته این مسئول، محورهای عمده این نقشه راه در زمینه همکاری های علمی، فنی و فناوری است؛ اکنون دانشگاه های ایران به برقراری ارتباط در همین چارچوب پرداخته اند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با مرکزها و محققان علمی آنها ارتباط گرفته است؛ همچنین وزارتخانه های نفت و نیرو همکاری های دوجانبه ای را آغاز کرده اند.
وی اضافه کرد: بتازگی شرکت گل گهر سیرجان خط تولید ورق های فولادی را با هدف تامین نیاز بازارهای داخلی و همچنین صادرات به ارزش بیش از 780 میلیون یورو آغاز کرده که قرار است تامین فاینانس و پوشش بیمه ای آن از سوی اتریشی ها انجام شود.
به گزارش ایرنا، حجم تجارت دوجانبه ایران و اتریش در پایان سال 2016 به 377 میلیون یورو افزایش یافت.
تحریم ها علیه ایران مناسبات 2 کشور را کاهش داد اما اکنون و پس از برجام روند رو به رشد و گسترده ای دارد.
براساس آمارهای گمرک ایران، مبادلات ‏تجاری 2 کشور از سال ١٣٩٠ تا پایان ١٣٩٣ به دلیل این تحریم ها از ٨١٨ میلیون دلار به ٣١٢ میلیون ‏دلار کاهش یافت.
براساس این آمار، از سال ١٣٩٠ تا چهار ماه منتهی به تیرماه 1394 حجم کل تجارت خارجی میان ‏ایران و اتریش، ٢ میلیارد و 258 میلیون دلار بود که 98.2 درصد از آن مربوط به واردات ایران از اتریش می شد.
مهمترین کالاهای صادراتی ایران به اتریش شامل محصولات کشاورزی و مواد غذایی، غلات، میوه، سبزی، ‏داروهای گیاهی، فرش ‏دستباف، گلیم، قالیچه و... و مهمترین اقلام وارداتی ایران از این کشور شامل ماشین های صنعتی، برقی و رایانه ای، لوازم خانگی، دستگاه های ‏گیرنده و فرستنده، ریل، وسایل و تجهیزات راه آهن، مواد شیمیایی، دارو و تجهیزات پزشکی و.... بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065 *1961* خبرنگار: محمد ملک دار* انتشار: مریم مسعود

اتریش تولید تجارت میلیون موتور ایرنا همچنین اکنون ساخته قطعات برنامه زمینه فناوری خودرو نعمت زاده همکاری اقتصادی تجهیزات براساس ارتباطات توسعه ارتباط دوجانبه پایان مهمترین تامین تحریم خودروهای ریاست جمهوری معاونت خبرنگار گزارش آلمانی توافق سازان برجام صادرات داخلی اضافه