برگزیده ها

مازندمجلس: عضو اصلاح طلب شورای شهر می گوید: شهردار آینده تهران به علت انبوه مشکلات و چالش های فراوانی که پیش رو دارد همواره محل نقد خواهد بود پس برای حفظ حرمت آیت الله هاشمی بهتر است آقای محسن هاشمی در شورای شهر بماند.

مازندمجلس:

امید کرمانی ها:دو موضوع بعد از انتخابات 29 اردیبهشت، محلتحلیل و گمانه زنی رسانه ای است یکی چینش کابینه دوازدهم و دیگری انتخاب شهردارتهران. 

با ولی الله شجاع پوریان فعال اصلاح طلب و عضو شورای شهر فعلی تهران بهگفتگو نشستیم تا آخرین وضعیت تصمیم گیری برای مدیریت شهری و چالش های پیش روشهردار آینده صحبت کنیم. 

از موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت احتمال خارج شدنمحمدرضا عارف از مجلس برای تصدی کرسی شهردار تهران بود که این عضو شورای شهر چهارمبه رئیس شورای عالی سیاستگذاری توصیه می کند وارد حوزه مدیریت شهری نشود.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با ولی الله شجاع پوریان را در ادامه بخوانید؛

*******

در حالیکه اعضای شورای شهر پنجم تهران مشغول بررسیگزینه های شهردار آینده هستند، میزان بدهکاری های شهرداری از 20 تا 70 هزارمیلیارد تومان اعلام می شود، شما به عنوان عضو شورای شهر چهارم بفرمایید که همینابتدای کار شورا و شهردار آینده تهران چقدر بدهکار هستند؟

مسئولان فعلی مطالبات شهرداری تهران از دولت وسایر دستگاه ها را کم می کنند که براساس محاسبه آنها دیون کاهش پیدا می کند و بهرقم 20 هزار میلیارد تومان می رسد. شهرداری تهران در کنار بدهکاری به سایر بانکهای عامل، بیشترین دیون را به بانک شهر دارد. در مقابل نیز برخی آن مطالبات راقابل وصول نمی دانند و میزان دیون شهرداری تهران را بیش از 60 هزار میلیارد تومانبرآورد می کنند.

با توجه به اینکه شهرداری تهران سالی 20 هزارمیلیارد تومان درآمد دارد و همین ابتدای کار شهردار آینده پایتخت تا سه سال آیندهدرآمدهای مدیریت شهری را بدهکار خواهد بود، به نظر شما چه کسی باید این مسئولیت رابرعهده بگیرد؟

14 سال اصولگرایان مدیریت شهر تهران را برعهدهداشتند و در این مدت شهردار تهران می خواسته از این جایگاه پلکانی برای در اختیارگرفتن کرسی ریاست جمهوری بسازد. آقای احمدی نژاد بعد از دو سال توانست این کار راانجام دهد و آقای قالیباف نیز 12 سال سودای ریاست جمهوری داشت. در واقع در مدت 14 سالمدیریت شهر تهران هر طرح و برنامه ای و انتصاب را در دستورکار خود قرار می داد نیمنگاهی به انتخابات ریاست جمهوری داشت و همین مسئله موجب شد با وجود برخی خدمات،شهر گران مدیریت و نیروی انسانی شهرداری متورم شود و آسیب جدی به مدیریت شهریبخورد. 

با این مقدمه معتقدم شهردار آینده تهران نباید سودای ریاست جمهوری یا ریاستمجلس شورای اسلامی را داشته باشد و تنها باید روی مسائل مدیریت شهری متمرکز شود. بهعبارت دیگر دنبال کار سیاسی در شهرداری تهران نباشد. نکته دوم چهره ای علمی، ملی وبا تجربه اجرایی در سطح استاندار و وزیر باید شهردار تهران شود، کسی که براساسبرنامه علمی و قابل دفاع بتواند در تعامل با سایر دستگاها همچون دولت، قوه قضائیه،مجلس، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، قوه قضائیه و غیره کار مدیریت شهر راپیش ببرد و مشکلات این حوزه را برطرف کند.

برخی شهردار شدن آقای محسن هاشمی را مطرح میکنند در مقابل هم کسانی هستند که بگویند حتی اگر او کاندیدای تصدی مدیریت شهرداریتهران شود اعضای شورای شهر به او رأی نمی دهند، آیا تحلیل گروه دوم برای آن است کهآقای چمران وارد شورای شهر آینده نشود؟

این تحلیل اصلا ارتباطی با آقای چمران ندارد. ایکاش لیست امید شورای شهر تهران مانند انتخابات مجلس با حضور چند نفر اصولگرای عاقلو منطقی بسته می شد؛ حضور آقای چمران یا هر اصولگرای دیگری در شورای شهر آیندهترکیب هیأت رئیسه و معادلات انتخاب شهردار تهران را تغییر نمی دهد ضمن آنکهچندصدایی به وجود می آورد و اتفاق خوبی رقم می خورد بنابراین تحلیل نخست را قبولندارم. اما موضوع اصلی آن است که آقای مهندس هاشمی باید به رأی مردم تهران احترامبگذارد. 

بیش از 2 میلیون نفر به او رأی دادند تا عضو شورای شهر شود. اگر آقایهاشمی بحث شهرداری برایش مهم بود بیرون از لیست می ماند و در انتخابات شوراهاکاندیدا نمی شد تا وقتی مجموعه لیست امید رأی می آورد خود را به عنوان یکی ازگزینه ها مطرح کند. ثانیا در اردوگاه اصلاح طلبان آن قدر افراد بزرگ در قد و قوارهشهردار تهران داریم که لیست بلندبالایی می شود از نام آنها تهیه کرد بنابراین صلاحنیست که اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار یک عضو شورای شهر یا یک نماینده مجلسشورای اسلامی را از آن مجموعه ها خارج کنند. شخصا هم به آقای محسن هاشمی گفتم بخشعمده ای از آرای او به احترام حضرت آیت الله هاشمی است. شهردار آینده تهران به علتانبوه مشکلات و چالش های فراوانی که پیش رو دارد همواره محل نقد خواهد بود پس برایحفظ حرمت آیت الله هاشمی بهتر است آقای محسن هاشمی در شورای شهر بماند.

یعنی شما توصیه می کنید آقای محسن هاشمی درشورای شهر تهران بماند و رئیس شورا شود؟

حالا رئیس شورای شهر یا رئیس کمیسیون عمران. درواقع نباید سطح یا نام مسئولیت نباید برای او مهم باشد اما کلا در همان چارچوبشورا مسئولیت بپذیرد بهتر است.

همان طور که در میان صحبت های خود اشاره کردیداین صحبت و گزاره جدی وجود دارد که آقای عارف از نمایندگی مجلس شورای اسلامیاستعفا دهد و شهردار تهران شود، نظر شما درباره این مسئله چیست؟

اینها یک گمانه و پیشنهاد است. همان طور که اینگمانه و پیشنهاد بوده که آقای جهانگیری از دولت خارج و شهردار تهران شود. تا آنجاکه اطلاع دارم اعضای منتخب شورای شهر پنجم تا کنون بحثی درباره شهردار نداشتند وصرفا درباره انتخاب اعضای کمیسیون های تخصصی پارلمان شهر و گرفتن اطلاعات از وضعیتو مشکلات شهر جلساتی با اعضای شورای شهر فعلی داشتند. در واقع مشغول کار روی ترسیمجهت گیری های صحیح شورای شهر و مدیریت شهری هستند.

پس در مجموع آقای عارف از مجلس شورای اسلامیخارج نمی شود تا شهردار تهران شود؟

توصیه می کنم این کار را انجام ندهد.

اما این طور که شما می گویید احتمال این اتفاقخیلی جدی و قریب به یقین است؟

اگر از من مشورت بخواهند می گویم این کار راانجام ندهد.

برخی اصلاح طلبان می گویند نحوه چینش لیست امیدبرای انتخابات شورای شهر تهران باید شفاف سازی شود و چنین مطالبه ای را از آقایعارف دارند، نظر شما چیست؟

شفاف سازی این موضوع در قالب احزاب، شورایهماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری به عنوان یک نقد درون اردوگاهی کهدر آینده بتوانیم از ظرفیت های اصلاح طلبی بهتر و کامل تر استفاده شود، خوب و واجباست انجام شود. اما اینکه این بحث های کارشناسی بخواهد به رسانه ها منتقل شود وجریان رقیب بخواهد به نفع خود و تخریب اصلاح طلبان از مباحث بهره برداری کند،موافق نیستم.

تهران شورای شهردار مدیریت شهرداری آینده هاشمی اصلاح عارف اعضای انتخابات جمهوری طلبان ریاست نباید مسئولیت چمران درباره تومان تحلیل مشکلات عنوان موضوع اصولگرای دیگری رسانه پوریان قضائیه اسلامی بنابراین گمانه پیشنهاد بخواهد کمیسیون بماند نیروی مجموعه مسئله مطالبات میلیارد بدهکار مشغول هزارمیلیارد میزان مقابل اینکه راانجام سودای احتمال سیاستگذاری توصیه بدهکاری