برگزیده ها
مازندمجلس: نخستین نتایج رسمی منتشر شده از شمارش بخشی از آرای دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می دهد که ائتلاف حزب «جنبش دمکراتیک» و حزب نوپای «جمهوری در حرکت» به رهبری رئیس جمهوری فرانسه تاکنون موفق به کسب 32.32 درصد مجموع آرا شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این ائتلاف بر این اساس یکی از بزرگترین گروه های اکثریت در پارلمان فرانسه را تشکیل می دهد که در قریب به 60 سال گذشته بی سابقه است.

انتظار می رود این دو حزب در مجموع بین 390 تا 445 کرسی از مجموع 577 کرسی پارلمان را از آن خود کنند.

بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده، حزب جمهوریخواه با کسب 21.56 درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفته و حزب راست افراطی «جبهه ملی» با 13.20 درصد آرا در رده بعدی قرار دارد.

این نتایج مربوط به آخرین اعلامیه وزارت کشور فرانسه در ساعت 01:30 دقیقه بامداد (به وقت محلی) است. مشخص نیست که چند درصد آرای ماخوذه شمارش شده است.

نظرسنجی صورت گرفته در شعب اخذ رای نشان می دهد که حزب سوسیالیست که در حال حاضر اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار دارد، متحمل شکستی سنگین شده و انتظار می رود نزدیک به 200 کرسی از 277 کرسی خود را از دست بدهد.

به نظر می رسد حزب راست افراطی «جبهه ملی» هم که در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته خوش درخشیده بود، نتوانسته است نمایندگان زیادی را به مجلس ملی بفرستد و انتظار می رود تنها بین یک تا 10 کرسی را از آن خود کند.

بر اساس قانون انتخابات فرانسه، چنانچه در هر حوزه انتخابیه، هیچ نامزدی موفق به کسب 50 درصد مجموع آرا نشود، دو نامزد نخست آن منطقه به همراه دیگر نامزدهایی که آرای آنها بیش از 12.5 درصد باشد، به دور نهایی راه پیدا می کنند.

دور بعدی انتخابات پارلمانی فرانسه 18 ژوئن (28 خرداد) برگزار می شود.
فرانسه انتخابات مجموع پارلمان انتظار نتایج جمهوری پارلمانی گرفته افراطی گذشته اعلام شمارش اکثریت ائتلاف