برگزیده ها
مازندمجلس: ایرنا نوشت: عربستان و هم پیمانانش که چندی پیش، «یوسف قرضاوی» روحانی مصری مقیم دوحه را به اتهام حمایت از گروه های تروریستی در فهرست تحریم های خود قرار داده بودند، ریاض ‌دستور جمع آوری آثار وی را صادر کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، «احمد عیسی» وزیر آموزش و پرورش عربستان روز یکشنبه در بخشنامه ای که به دانشگاه ها، اداره های آموزشی و استان های این کشور ابلاغ کرد، از این مراکز خواست تمامی آثار قرضاوی را جمع آوری کنند.

همچنین در این بخشنامه آمده است: باید تمامی مراکز آموزشی، کتاب ها و تالیفات قرضاوی را از دانشگاه ها، دانشکده ها و مدارس عربستان جمع آوری و در آینده نیز اجازه انتشار آثار وی را ندهند.

در ادامه این بخشنامه ادعا شده است:‌ این اقدام در سایه پایبندی به مساله مبارزه با تروریسم، خشکاندن ریشه های این پدیده، مقابله با اندیشه های افراطی و ممانعت از گسترش آن و حفظ جامعه عربستان دربرابر مساله تروریسم و تندروی صورت می گیرد.

این اقدامات مسئولان عربستانی درحالی است که پیش از بروز تنش بین قطر و عربستان، قرضاوی مورد استقبال مفتی های سعودی قرار داشت و به دلیل آنچه خدمت به اسلام عنوان می شد، جایزه «ملک فیصل» را دریافت کرده بود.
امارات متحده عربی نیز که اکنون قرضاوی را در فهرست تروریسم قرار داده است. چندی پیش، سران امارات از وی تقدیر و قدردانی به عمل آوردند.
در بیانیه مشترکی که پنجشنبه شب گذشته عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر منتشر کردند، 59 شخصیت و 12نهاد فعال در کشورهای عربی به ویژه در قطر به اتهامات واهی از جمله وابستگی به این کشور و حمایت از تروریسم به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شدند.

این بیانیه، شامل 18 تبعه قطری از جمله عبدالله بن خالد آل ثانی از خانواده سلطنتی قطر، 26 تبعه مصری از جمله یوسف قرضاوی عضو انجمن علمای مسلمان، پنج لیبیایی، و 2 عربستانی، 2 بحرینی، 2 اردنی، 2 کویتی و یک تبعه اماراتی و یمنی می‌شوند.
عربستان دوشنبه هفته گذشته (15خرداد 96) اعلام کرد که به همراه امارات متحده عربی، بحرین، مصر و برخی از کشورهای دیگر و با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده است.

قطر اتهام وارده به خود را مبنی بر حمایت مالی از تروریسم بی پایه و اساس خوانده است.

به گفته تحلیلگران، بحران موجود در منطقه، ادامه مناقشه سال 2014 است، زمانی که عربستان، امارات متحده عربی و بحرین سفیران خود در قطر را به دلیل حمایت دوحه از اخوان المسلمین مصر فراخواندند.
عربستان قرضاوی تروریسم امارات حمایت متحده مراکز بخشنامه بحرین عنوان گذشته کشورهای عربستانی بیانیه تمامی تروریستی اتهام فهرست دانشگاه ادامه آموزشی مساله