برگزیده ها
مازندمجلس: وزیر خارجه سابق آمریکا که در اجلاس «اسلو فروم» شرکت کرده، در انتقاد از سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ تاکید کرده که رئیس‌جمهور کنونی به دنبال «بازی با حاصل جمع صفر» است.

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا در اجلاس «اسلو فروم» که به میزبانی وزیر خارجه نروژ در حال برگزاری است، حاضر شده و به انتقاد از مواضع دولت کنونی امریکا پرداخته است.

در اجلاس امروز سه شنبه «اسلو فروم» چهره‌هایی از قبیل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر خارجه ایران و همچنین همتای اندونزیایی او شرکت کردند. جان کری در این نشست از مواضع دولت دونالد ترامپ در قبال توافق بین‌المللی اقلیمی پاریس و سیاست خارجی او را بازی با حاصل جمع صفر خوانده است. 

در نظریه بازیها و علم اقتصاد، یک بازی با حاصل جمع صفر، مدلی ریاضی از وضعیتی است که سود یک طرف، دقیقا معادل با زیان‌های طرف دیگر است.

وزیر خارجه دولت باراک اوباما که در حصول به توافق اقلیمی پاریس نقش داشته، با انتقاد از اعلام خروج آمریکا از این توافق از سوی دونالد ترامپ گفت که «مردم آمریکا از توافق پاریس خارج نشده‌اند. ما به توافق پاریس پایبند خواهیم بود». کری البته توضیحی نداد که چطور آمریکا در حالی که رئیس‌جمهور کنونی اعلام خروج از توافق پاریس کرده، قرار است به آن پایبند باقی بماند.

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه درباره تحولات بین‌المللی و بحران‌های کنونی جهان اظهار نظر کرد.

او تاکید کرد که بحران‌های زیادی در شبه جزیره کره، آسیا، سوریه و یمن وجود دارد و همه نشان می‌دهد که هیچ نوع راه‌حل نظامی برای حل آنها وجود ندارد. به گفته او، در جنگ سوریه، روسیه، عربستان سعودی و ایران همه باید با هم جمع شوند و به این جا برسند که سوریه راه‌حل نظامی ندارد ولی اینکه چگونه به آنجا برسیم سوال است.

کری تاکید کرد که راه‌حل یک طرفه مثل بدتر کردن جنگ خوب نیست و  برای حل مساله سوریه،شجاعت و همکاری لازم است.

وزیر خارجه سابق آمریکا به موضوع برجام و ایران هم اشاره کرد.

کری گفت که ایران قبول کرده با آژانس همکاری کند ما قبل از توافق، داشتیم به سمت جنگ حرکت می‌کردیم و اصرار باراک اوباما این بود که ما از طریق مذاکره موضوع را حل کنیم ولی ایران باید تصمیم خود را می‌گرفت و ما راه‌حلی را قبول کردیم که نیاز دو طرف بود و الان دنیا به خاطر این قرارداد امن تر شده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا همچنین با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ما مطمئن هستیم که ایران به توافق پایبند است و آن را اجرا کرده است.
توافق آمریکا خارجه پاریس پایبند کنونی سوریه ترامپ بین‌المللی راه‌حل تاکید اجلاس سیاست دونالد خارجی انتقاد آژانس بحران‌های نظامی موضوع همکاری ندارد اعلام مواضع گزارش رئیس‌جمهور دنبال برجام همچنین باراک اقلیمی اوباما