برگزیده ها

مازندمجلس: روزنامه تایمز روز چهارشنبه در گزارشی عنوان کرد: ناکامی محافظه کاران در انتخابات سراسری هفته گذشته که بر اثر آن 12 کرسی پارلمانی شان را از دست دادند سبب شده تا «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی انگلیس درصدد چالش با راهبرد دولت «ترزا می» درقبال برگزیت برآید.

مازندمجلس: تایمز نوشت: هاموند بر این باور است که دولت انگلیس بایستی درباره سیاست های مستقل تجاری اش، پس از خروج از اتحادیه اروپا تجدید نظر کند.

به نقل از این روزنامه انگلیسی، فیلیپ هاموند برخلاف راهبرد دولت این کشور، خواستار ادامه عضویت در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا، به دنبال برگزیت است.

تایمز نوشت: یک مقام ارشد حزب محافظه کار و از طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی اعضاء کابینه تلاش می کنند تا رابطه دیگری را با اتحادیه اروپا پس از نتیجه «فاجعه آمیز» انتخابات هفته گذشته ترسیم کنند افزود: نگرانی جدی درباره تغییر مسیر برگزیت در حال شکل گیری است.

این روزنامه انگلیسی در ادامه با بیان اینکه «موضع اخیر ‘دیوید کامرون’ نخست وزیر پیشین انگلیس علیه راهبرد دولت در قبال برگزیت بر افزایش فشارها علیه ‘ترزا می’ دامن زده است» افزود: کامرون در جریان کنفرانسی در لهستان گفت: خروج از اتحادیه اروپا کار دشواری است ... اما شاید فرصتی باشد تا بتوان رایزنی های گسترده تری را با سایر احزاب درباره شیوه اجرای برگزیت صورت داد.

تایمز نوشت: مانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز عصر روز گذشته (سه شنبه) طی اظهاراتی در نشست خبری مشترک با «ترزا می» در پاریس تاکید کرد که درهای اتحادیه اروپا برای بازگشت انگلیس همواره باز خواهد ماند.

این روزنامه انگلیسی افزود: اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا توافقی تجاری میان اعضاء اتحادیه اروپا است که بر اساس آن شرکت های اروپایی قادر هستند تا کالاهای خود را بدون پرداخت تعرفه به کشورهای یکدیگر صادر کنند. با این حال طرفداران برگزیت بر این باورند که اگر انگلیس از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا خارج شود قادر خواهد بود تا با سایر کشورهای دنیا توافق تجارت آزاد امضاء کند.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: اعضاء کابینه انگلیس روز گذشته طی نشستی توافق کردند تا مواضع پیشین دولت را در قبال برگزیت حفظ کنند. با این حال گفته می شود که فیلیپ هاموند و شماری از نزدیکانش در نظر دارند تا ناکامی محافظه کاران در انتخابات هفته گذشته را دستاویزی قرار داده و بحث ادامه عضویت در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا را دوباره پیش بکشند.

تایمز نوشت: این مساله سبب خواهد شد تا خشم افرادی همچون بوریس جانسون وزیر خارجه و لیام فاکس وزیر تجارت بین الملل انگلیس از چهره های اصلی طرفدار برگزیت برانگیخته شود.
این روزنامه انگلیسی ادامه داد: با این حال هاموند بر این باور است که تبعات منفی اقتصادی، ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا به شدت به اقتصاد انگلیس ضربه وارد خواهد کرد و تا زمان سودهی اش سال ها طول می کشد.

تایمز افزود: به هر روی، هر تغییری که در مسیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا صورت گیرد، قطعا سبب بروز شکاف در کابینه و حتی ممکن است جایگاه شغلی لیام فاکس وزیر تجارت بین الملل را به خطر بیندازد.

در همین حال «کن کلارک» پیرترین نماینده مجلس عوام، معروف به پدر پارلمان نیز امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی خواستار تغییر سیاست دولت در قبال برگزیت برپایه توجه به منافع احزاب سیاسی شد.

«جان میجر» نخست وزیر پیشین انگلیس نیز روز گذشته طی اظهاراتی هشدار داده بود که موضع «ترزا می» در قبال برگزیت ناپایدار است و تاکید کرد که مردم انگلیس در همه پرسی برگزیت به خروج سخت از اتحادیه اروپا رای ندادند.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس ژانویه گذشته گفته بود که انگلیس در پی خروج از اتحادیه اروپا از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

وی عنوان کرده بود که کشورش یا با اتحادیه کمرگی اتحادیه اروپا توافق جدیدی را حاصل خواهد کرد یا به عنوان عضو وابسته فعالیت خواهد داشت.

به دنبال رای اکثر مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی سال گذشته، «ترزا می» در ماه مارس گذشته، طی نامه ای به «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا تمایل کشورش به خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کرد.

انتظار می رود که مذاکرات دو ساله برگزیت بر سر روابط آینده انگلیس و اتحادیه اروپا، از هفته آینده آغاز شود؛ با این حال هنوز هیچ کدام از طرفین تاریخ مشخصی را اعلام نکرده اند.
اتحادیه اروپا انگلیس برگزیت گذشته گمرکی ادامه انگلیسی روزنامه تایمز افزود هاموند توافق راهبرد کابینه تجارت اعضاء پیشین درباره تاکید اظهاراتی عنوان اعلام آینده کشورش احزاب الملل کشورهای طرفداران خواستار فیلیپ تجاری سیاست عضویت دنبال انتخابات اینکه محافظه تغییر