برگزیده ها
آیا باقالا فروشی، داد زنی و ذرت فروشی شغل است؟ آقای استاندار! چند هزار شغل پایدار ایجاد کرده اید؟!

اختصاصی مازندمجلس: نکته ی مبهم در اظهارات آقای فلاح همین جاست که جناب استاندار، به جای انتشار مستندات آمارهای خود، به کلی گویی اکتفا می کند به گونه ای که مخاطب نمی داند مقصود آن مقام عالی از شغل چیست و چه میزان در چه بخشی ایجاد اشتغال داشته ایم!/ آیا زباله گردی، داد زنی، ذرت فروشی، سیگار فروشی، و ده ها اشتغال کاذب از این دست در آمار ۱۵۰ هزارتایی، قرار دارند یا خیر؟!

مازندمجلس - گروه اقتصادی: ربیع فلاح جلودار اخیرا در آیین تجلیل از اصحاب رسانه در چالوس، اظهار کرد: « در طی چهار سال گذشته، حدود ۱۵۰ هزار شغل در استان ایجاد شد و این روند ادامه دارد».

بر اساس گزارش های رسمی حدود 25 درصد از اشتغال مازندران مربوط به بخش کشاورزی ، بیش از 50 درصد در بخش خدمات و بقیه مربوط به بخش صنعت است. آنچه واضح است به دلیل مقرون‎به‎صرفه نبودن کشاورزی و تغییر کاربری اراضی در سال های اخیر، شاهد دلسردی کشاورزان و کاهش شغل در این بخش هستیم. از طرفی با توجه به رکود اقتصادی موجود و وضعیت نابسامان صنعت مازندران (که طبق آمار حدود 50 درصد آن تعطیل است)، شاهد انفعال و سردرگمی غالب واحدهای صنعتی استان هستیم. بنابراین بیشتر شغل ها در مازندران جنبه ی خدماتی دارند که آن هم با هجوم متقاضیان کار و زیاد شدن دست در این بخش، در اکثر موارد در حال اشباع و حتی فراتر از میزان تقاضا هست.

اینکه در یکی دوسال اخیر بارها از زبان مسئولان استانی شنیده می شود که نرخ بیکاری استان کاهش یافته است بی ارتباط با جنبه ی خدماتی بودن غالب شغل ها نیست.

از سویی دیگر، بر اساس گزارش مركز آمار ايران نرخ بيكاری مازندران با کاهشی 1.4 درصدی از عدد 13 در سال 92 به عدد 6 / 11 در سال 95 رسيده است. (نرخ بيكاری همان نسبت جمعيت بيكار به جمعيت فعال است). حداکثر ۲۰ درصد جمعیت مازندران به عنوان جمعیت فعال محسوب نمی شوند از آنجا که مرکز آمار ایران در نتایج سرشماری سال 95 جمعیت مازندران را بیش از ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر اعلام کرد، جمعیتی حدود ۲ میلون و ۵۰۰ هزار نفر در مازندران به عنوان جمعیت فعال محسوب می شوند. به این ترتیب در هر خانواده مازنی حداقل یک نفر به عنوان جمعیت فعال، بیکار است.

بررسی وضعيت نيروی انسانی و اشتغال استان نشان می دهد از کل جمعیت استان حدود 38 درصد از لحاظ اقتصادی فعال بوده و بطور تقریبی از هر 3 نفر جمعیت استان تنها یک نفر فعال و یا در جستجوی کار بوده است. ضمن اینکه طبق اعلام رئیس مرکز آمار ایران، نصف جمعیت فعال جدید نیز بیکار هستند. بنابراین با یک حساب ساده و سر انگشتی می توان گفت 250 تا ۳۰۰ هزار نفر در مازندران جویای کار هستند.

اینکه آقای استاندار خبر حریت انگیز ایجاد ۱۵۰ هزار شغل را به عنوان کارنامه ۴ ساله بیان داشته اند یعنی برای استانی که هر ساله حدود ۳۰۰ هزار جویای کار دارد به طور میانگین ۳۵ هزار شغل در هر سال ایجاد شده است به بیانی دیگر از هر ده خانواده مازندانی فقط مشکل بیکاری عضو فعال یک خانواده حل شده است.

مطمئنا ایجاد ۱۵۰ هزار شغل برای استان مستعد مازندران با مواهب مختلف آن دستاوردی بزرگ محسوب نمی شود، در صورت پایدار بودن آن ها می توان خسته نباشیدی به تیم مدیریت استان عرض کرد، اما نکته ی مبهم در اظهارات آقای فلاح همین جاست که جناب استاندار، به جای انتشار مستندات آمارهای خود، به کلی گویی اکتفا می کند به گونه ای که مخاطب نمی داند مقصود آن مقام عالی از شغل چیست و چه میزان در چه بخشی ایجاد اشتغال داشته ایم! آیا زباله گردی، داد زنی، ذرت فروشی، سیگار فروشی، و ده ها اشتغال کاذب از این دست در آمار ۱۵۰ هزارتایی، قرار دارند یا خیر؟! که اگر آری، مرحبا به شما و نوع محاسبات تان!! و اگر نه بفرمایید چه نوع اشتغال با چه کیفیتی و در چه سطح از پایداری ایجاد شده است تا هم برای ما و هم برای مردم صحت ادعای شما تبدیل به یقین شود.

آیا باقالا فروشی داد زنی و ذرت فروشی شغل است؟ آقای استاندار! چند هزار شغل پایدار ایجاد کرده اید؟! ربیع فلاح آمار 1500000 ایجاد شغل در مازندران استاندار مازندران نرخ بیکاری و اشتغال مازندران