برگزیده ها
هند ممنوعیت واردات شیر و لبنیات از چین را تمدید کرد

مازندمجلس: اداره مواد غذایی هند برای یک سال دیگر ممنوعیت واردات شیر و محصولات وابسته به آن از چین را تمدید کرد.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر به نقل از اسپوتنیک، اداره مواد غذایی هند برای یک سال دیگر ممنوعیت واردات شیر و محصولات وابسته به آن از چین را تمدید کرد. این ممنوعیت از سال ۲۰۰۸ به علت نگرانی‌های موجود از آلودگی مواد غذایی چینی به ویژه وجود ملامین- که یک ماده سمی شیمیایی است که برای ساخت پلاستیک وکود شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد-  در این مواد غذایی، ایجاد شد.

اداره استاندارد و ایمنی غذایی هند (FSSAI) ابتدا این ممنوعیت را به وزارت بهداشت و رفاه خانواده توصیه کرده بود اما بعدا در روز پنجشنبه وزیر تجارت طی اعلامیه‌ای این ممنوعیت را تمدید کرد.

در این بیانیه آمده است:ممنوعیت واردات شیر و محصولات وابسته به شیر شامل مواد اولیه شیری جامد برای شکلات و محصولات شکلاتی، آب‌نبات، شرینی‌پزی، و مصارف غذایی، از چین تا یک سال دیگر تمدید می‌شود (یعنی تا ۲۳ جون ۲۰۱۸). این ممنوعیت تا زمانی که سلامت و ایمنی این مواد برپایه گزارشات و داده‌های معتبر اثبات شود ادامه خواهد داشت.

این ممنوعیت در حالی است که هند اصلا از چین محصولات مرتبط به شیر را وارد نمی‌کرد، اما با این حال این ممنوعیت به عنوان ابزاری بازدارنده وضع شده است. هند بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده شیر جهان است. تولید شیر این کشور از ۱۳۷.۶۸ میلیون تن در ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به ۱۴۶.۳۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ افزایش یافته است.  در بین ایالت‌های هند، اوتار پرادش بیشترین تولید کننده شیر است و رتبه‌های بعدی به ایالات راجستان و گوجارات تعلق دارد.

هرچند دولت این ممنوعیت را تمدید کرده است اما در چهار سال آینده ممکن است با افزایش فشار بر استفاده از زمین‌ها و کاهش مراتع، هند مجبور به وارد کردن شیر شود. بر طبق تخمین‌های دولتی افزایش مصرف شیر و محصولات شیری در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ تقاضا را به ۲۱۰ میلیون تن خواهد رساند که این یعنی در طول یک بازه پنج ساله تقاضا ۳۶ درصد رشد خواهد داشت.

مطابق این تخمین‌ها تا سال ۲۰۲۰ هند به یک میلیارد و ۷۶۴ میلیون تن علوفه نیاز دارد اما منابع موجود به سختی می‌تواند حدود ۹۰۰ میلیون تن آن را تامین کند که این نشان از یک کمبود ۴۹ درصدی قابل توجه دارد.

ممنوعیت میلیون محصولات غذایی تمدید واردات کننده افزایش تولید تقاضا موجود اداره وابسته شیمیایی استفاده ایمنی