برگزیده ها

مازندمجلس: یک سناتور با نفوذ آمریکایی گفته است که از موافقت با طرح فروش تسلیحات به کشورهای عرب خلیج فارس تا زمانی که "راهی" برای حل بحران قطر پیدا نشده، خودداری خواهد کرد.

مازندمجلس: باب کورکر، رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا، اخطار داد که این بحران به تلاش‌ها برای نبرد با گروه داعش و "مقابله با ایران" ضربه می‌زند.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط زمینی، هوایی و دریایی با قطر را سه هفته پیش قطع کردند. این کشورها قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم می‌کنند؛ اتهاماتی که قطر آن را رد کرده است.
آنها روز جمعه تقاضانامه ۱۳ ماده‌ای خود برای پایان بحران را به قطر عرضه کردند که شامل تعطیلی شبکه خبری الجزیره، قطع روابط با گروه اخوان المسلمین و محدود کردن مناسبات با ایران است.
یک سخنگوی دولت دوحه گفت این فهرست نشان می دهد که "محاصره غیرقانونی (علیه قطر) ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد بلکه به محدود کردن حق حاکمیت ملی قطر و واگذاری سیاست خارجی به دیگران مربوط می‌شود."
به گزارش بی‌بی‌سی، این محدودیت‌ها باعث تلاطم در قطر شده که برای رفع نیازهای اولیه دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت خود به واردات نیاز دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ابتدا حمایت خود از این اقدامات را اعلام کرد که علیرغم حضور یک پایگاه بزرگ نظامی آمریکا در قطر است. این بزرگترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه است.
اما رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه اذعان کرد که برآورده کردن بعضی از تقاضاهای مطرح شده توسط همسایگان قطر "خیلی دشوار خواهد بود" و خواستار "گفت‌وگو برای حل مساله" شد.
کورکر روز دوشنبه در نامه‌ای به تیلرسون نوشت که او برداشت مثبتی از سفر اخیر ترامپ به عربستان و شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس دارد.
او اشاره کرد که رئیس جمهور با شش عضو شورای مذکور از جمله قطر موافقت کرده بود که "مناقشه‌های منطقه‌ای را تخفیف دهند" و "همکاری امنیتی عمیق‌تری" برقرار کنند.
او اضافه کرد: "متاسفانه شورای همکاری خلیج فارس از آن اجلاس بهره نگرفت و در عوض تصمیم گرفت وارد نزاع شود."
او گفت: همه کشورهای منطقه باید برای مقابله با تروریسم بیشتر تلاش کنند، اما اختلافات اخیر میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس فقط به تلاش‌ها برای نبرد با داعش و مقابله با ایران ضربه می زند."
کروکر ادامه داد: به این ترتیب پیش از باز کردن راه فروش تسلیحات مرگبار نظامی به کشورهای مذکور ما باید درک بهتری از مسیری که برای حل مناقشه جاری و ایجاد اتحاد در میان اعضای شورا در پیش گرفته می‌شود داشته باشیم.
براساس قوانین آمریکا، دولت باید ۳۰ روز پیش از فروش هرگونه تسلیحات به دولت‌های خارجی رسما کنگره را مطلع کند. کنگره در این فاصله آن را بررسی و در صورت مخالفت آن را مسدود خواهد کرد.
ماه پیش قطعنامه‌ای در سنا برای متوقف کردن فروش حدود ۵۰۰ میلیون دلار مهمات هدایت شونده به عربستان سعودی برای استفاده در جنگ یمن - که بخشی از معامله ترامپ با ریاض بود - با اختلاف کم آرا شکست خورد.
آمریکا همکاری شورای عربستان ترامپ مقابله روابط خارجی نظامی کنگره پایگاه تیلرسون مذکور اعضای کشورهای تسلیحات اجلاس محدود گزارش تلاش‌ها بحران کورکر سعودی حمایت میلیون تروریسم متوقف جمهور