برگزیده ها
مقام مسئول: واردات آب بسته بندی خارجی به نفع تولید داخل است/ نیاز به بازاریابی مناسب برای صادرات

مازندمجلس: تهران- ایرنا- دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به واردات قانونی آب بسته بندی شده خارجی در ماه های گذشته، ورود این محصولات را با توجه به قیمت بالای آنها عاملی برای گرایش مردم به نمونه های مشابه داخلی عنوان کرد.

مازندمجلس: به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در ماه های اخیر واردات برخی برندهای آب بسته بندی به صورت قانونی به کشور در رسانه ها خبرساز شده است. این در حالی است که پیش از این واردات آب به صورت قاچاق یا به صورت چمدانی و از طریق مسافران به کشور انجام می شد.
در حالی که تولید این محصولات با عنایت به حضور شرکت های فعال داخلی و خارجی در کشور به وفور انجام می شود و بازار اشباع از این محصولات است، اما واردات آن هم با قیمت های بالا که در برخی موارد تا 400 هزار ریال در هر بطری نیز گزارش شده، دستمایه این گزارش شده است.
در همین پیوند، «پیمان فروهر» دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تا پیش از این واردات آب بسته بندی به کشور نداشتیم و عمده آن برند لوکس همانند «ووس» (VOSS) نروژ بود که به صورت قاچاق، مسافری یا چمدانی وارد می شد.
به گفته وی، از حدود چهار ماه پیش برخی شرکت های داخلی به واردات آب بسته بندی به صورت قانونی از کشور فرانسه اقدام کرده اند که البته حجم واردات آن ناچیز و پایین است.
دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به تولید سالیانه یک میلیارد و 300 تا یک میلیارد و 400 میلیون لیتر آب بسته بندی در کشور، تصریح کرد: تنها 2.7 درصد جمعیت کشور مصرف کننده آب بسته بندی تولیدی داخل هستند و مصرف کننده زیادی در کشور ندارد؛ بر این اساس انتظار می رود آنچه اکنون به عنوان آب بسته بندی از اروپا وارد می شود و هر بطری آن بین 180 تا 400 هزار ریال قیمت دارد نیز در حجم های بسیار پایین باشد.
فروهر تصریح کرد: بیش از 98 درصد محصولات تولید شده در داخل به فروش می رسد و 2 درصد دیگر آن صادر می شود.
وی بیان داشت: واردات این محصولات با اخذ مجوز قانونی از نهادهای متولی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت انجام می شود.
فروهر درباره نیاز کشور به واردات چنین کالاهایی، اظهار داشت: واقعیت این است که اگر ایران بخواهد در عرصه اقتصاد و تجارت آزاد گام بردارد، دیگر بحث نیاز مطرح نیست، بلکه این سازمان ها و شرکت های اقتصادی هستند که با بررسی همه جوانب امر اقدام به واردات می کنند.
وی تصریح کرد: از نگاه انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، واردات این کالا نه تنها ایراد و اشکالی ندارد، بلکه بسیار هم خوب است؛ زیرا مصرف کننده داخلی با مقایسه تفاوت قیمت نمونه مشابه ایرانی با خارجی، به محصول ایرانی گرایش خواهد یافت.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اکنون چهار شرکت بزرگ بین المللی در ایران به تولید آب بسته بندی مشغولند و تولیدات خود را با رعایت همه استانداردهای بین المللی بطور متوسط 10 هزار ریال در هر بطری می فروشند؛ در حالی که کیفیت آب تولیدی هیچ تفاوتی با آب بسته بندی خارجی ندارد و با انجام همان فرآیندها و رعایت همان استانداردها تولید می شود.
وی در تشریح دلیل این تفاوت قیمت چشمگیر، توضیح داد: آب بسته بندی خارجی همانند «اویان»، برندی بین المللی و مطرح در سطح جهان است که طبعا ارزش افزوده برند خود را نیز در قیمت محصولات لحاظ می کند؛ حال اگر تعرفه های گمرکی و هزینه های ورودی به کشور را در نظر بگیریم، قیمت نهایی آن بسیار بالا خواهد رفت.
فروهر خاطرنشان کرد: شاید بتوان تخمین زد که آب های بسته بندی خارجی، اکنون در کمتر از 50 سوپرمارکت آن هم در نواحی شمالی پایتخت یافت شود.
به گفته وی، «اویان»، «بودوا» و «پریر» برندهای مطرح آب بسته بندی هستند که اکنون در بازار ایران وجود دارد و به صورت قانونی با عاملیت برخی شرکت های ایرانی نظیر «صنایع چیپس و اسنک قشم» و «شرکت آب معدنی دماوند» توزیع می شوند؛ در عین حال، برند ووس نروژ به عنوان گرانترین آب معدنی موجود در کشور، به صورت غیرقانونی وارد می شود.

** صادرات 1.7 میلیون دلاری آب بسته بندی
این مقام مسئول در ادامه یادآوری کرد: با توجه به مصرف داخلی، تنها 2 درصد آب بسته بندی کشور در سال های اخیر به بازارهای عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر شده است؛ هرچند به دلیل حجیم و سنگین بودن بسته بندی ها که افزایش کرایه حمل را به دنبال داشته، شاهد کاهش صادرات آنها در سال های اخیر بودیم.
دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی خاطرنشان کرد: سال گذشته ارزش صادرات این محصولات نزدیک به یک میلیون و 700 هزار دلار بوده است.
وی افزود: نبود حمایت از بازار این محصول و نبود زیرساخت های ریلی و جاده ای مناسب، همچنین نا امنی های موجود در عراق و افغانستان با توجه به حضور داعش و طالبان، کاهش سهم ایران را از این بازارها به دنبال داشته و در این میان ترکیه عملکرد موفقی داشته است.
فروهر ادامه داد: برای کسب بازارهای بیشتر و افزایش سهم صادراتی، نیازمند بازاریابی مناسب هستیم؛ در این زمینه شرکت های حاضر در کشورمان باید نسبت به حضور در نمایشگاه های مختلف با اجاره غرفه ها، غرفه آرایی مناسب و ارسال محموله های مختلف به بازارهای هدف صادراتی اقدام کنند؛ این در حالی است که شرکت های داخلی گاهی اوقات برای پرداخت هزینه های آب و برق یا دستمزد کارگران خود نیز با مشکل مواجه اند.

** صنعت آسیب پذیر
وی تصریح کرد: آب بسته بندی صنعتی آسیب پذیر در ایران است و شواهد نشان داده با کوچکترین کاهش در درآمدهای مردم، نخستین چیزی که از سبد خانوارها حذف می شود، آب بسته بندی است؛ زیرا آب شرب لوله کشی در منازل اکثر خانواده ها وجود دارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به بازارهای جدید صادراتی، خاطرنشان کرد: با مشکلات پیش آمده بین برخی کشورهای عربی با قطر، این کشور به عنوان بازار جدید صادراتی آب بسته بندی مطرح شده و در این زمینه با اتاق بازرگانی و سفارت این کشور مکاتباتی شده است.

** لزوم تغییر الگوی مصرف آب
وی تاکید کرد: اگر سالی فقط یک درصد به مصرف کنندگان داخلی این محصولات اضافه شود، دیگر نیازی به صادرات نخواهیم داشت؛ در این زمینه مهمترین انتظار فعالان این بخش از دولت، تغییر الگوی مصرف آب شرب از آب لوله کشی به آب بسته بندی است.
فروهر گفت: در حالی که میانگین سرانه مصرفی آب بسته بندی در جهان بیش از 100 لیتر و در کشوری مانند ترکیه 140 لیتر است، اما این رقم در ایران فقط بین 15 تا 16 لیتر است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی مزایای استفاده از آب بسته بندی را حمل و انتقال آسانتر و قدیمی و فرسوده شدن شبکه های آب شرب در اکثر شهرها و کلانشهرهای کشور برشمرد که عمر برخی از آنها به بیش از نیم قرن رسیده و نشتی بالایی دارند.
این مقام مسئول با گله مندی از مسئولان وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه آن اندازه که به مصرف انواع لبنیات توصیه و تاکید دارد و تبلیغات می کند، درباره آب که مایه حیات انسان ها بوده و آلوده بودن آن منشا بسیار بیماری هاست، توجهی ندارد.
فروهر افزود: علاوه بر آن، ایرانیان مردمانی بسیار کم نوش اند و آب کمی در طول روز مصرف می کنند، در حالی که امروز اروپایی ها متوجه نقش بی بدیل این مایع در زندگی خود شده و همواره یک بطری آب با خود به همراه دارند.
وی با اشاره به تشکیل شدن 70 درصد بدن انسان از آب، ابراز امیدواری کرد در این زمینه و مصرف بیشتر آب فرهنگ سازی در جامعه انجام شود.

** آب گاز دار
دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، همچنین درباره واردات آب گازدار به کشور نیز گفت: به دلیل نوع عادت های غذایی ایرانیان، از این آب ها در کشور استقبال چندانی نمی شود و بر این اساس، واردات آن نیز در حد بسیار ناچیزی است.
به گزارش ایرنا، پیشتر «احمد مشیری» مدیر دفتر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده بود، کیفیت آب تهران استانداردهای لازم را دارد و به هیچ عنوان در شهر تهران نیازی به استفاده از آب بسته بندی و یا دستگاه های تصفیه آب نیست.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 **1561** مصاحبه: محمد ملک دار ** انتشار:مژگان توانا

واردات معدنی تولید آشامیدنی محصولات انجمن آب‌های فروهر داخلی بسیار خارجی تولیدکنندگان خاطرنشان صادرات زمینه تصریح اقتصادی صادراتی بازارهای اکنون عنوان گزارش قانونی ایرنا بازار مناسب مسئول وزارت تهران درباره ایرانی کیفیت ندارد المللی اشاره اقدام افزود میلیون کنندگان کننده بازاریابی قاچاق مختلف بیشتر ترکیه دنبال چمدانی همچنین تغییر همراه استفاده دارند انسان ایرانیان نیازی تاکید افزایش الگوی موجود بهداشت میلیارد تفاوت تجارت اختصاصی انتظار برندهای محصول پایین هزینه تولیدی ادامه اویان همانند رعایت استانداردهای افغانستان