برگزیده ها
غرویان:کسانی که با اصل جمهوریت مخالفت می‌کنند،اغراض سیاسی دارند /رفتار افراطیون مورد تایید علما نیست

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - فعال سیاسی اصولگرا، با انتقاد از افرادی که با اصل جمهوریت مخالفت می‌کنند، اظهار کرد: این عده با غرض سیاسی و با هدف رسیدن به قدرت این مسائل را عنوان می‌کنند.

مازندمجلس:حجت السلام محسن غرویان در رابطه با مباحث مطرح شده پیرامون مشروعیت رای مردم و اختلاف نظر و انتقاد آیات مصباح یزدی و مکارم شیرازی از نگاه رییس جمهور به این مقوله، به خبرنگار خبرآنلاین گفت: به نظر می آید که اختلافی بین نظر آیات مکارم و مصباح یزدی با حسن روحانی نیست چرا که این حضرات منظورشان از ولایت مبتنی بر رای مردم نیست. به این معنی که شان و مقام منسب ولایت الهی با رای مردم نیست اما منظور روحانی اعمال ولایت است؛ آنجایی که ولی می خواهد حکومت تشکیل دهد باید بین خودش و مردم ارتباط بر قرار کند. آنجا لازم است مردم بیایند و به عنوان امت و ملت با ولی و حاکم بیعت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه حکومت تنها با یک فرد (حاکم) اداره نمی شود، گفت: مثلا در نماز جمعه یک طرف مردم هستند یک طرف امام جمعه، اگر خطیب جمعه خودش به تنهایی بخواهد نماز بخواند شرعا باطل است و مشروع نیست پس یک طرف مردم هستند؛ بنا بر این هر دو طرف مشارکت دارند حکومت هم همینطور است حکومت هم تنهایی با حاکم اقامه نمی شود وقتی مردم بیایند بیعت کنند آن وقت حکومت اقامه می شود معنی اقامه حکومت و اعمال ولایت مبتنی بر بیعت و رای مردم است.

او اظهار داشت: رییس جمهور در یک ضیافت افطار گفت امامت و ولایت به معنای اصل اعتقادی، بحث قرآنی و عقیدتی است بنا براین ربطی به رای مردم ندارد اما اعمال حکومت و تشکیل ولایت احتیاج به تولی دارد. تولی یعنی مردم بیعت کنند و ولایت را بپذیرند؛ آن وقت حکومت تشکیل می شود و هیچ اختلاف نظری بین علما نیست؛ آقای یزدی رییس جامعه مدرسین بیانیه ای داد و از رییس جمهور خواست بحث های علمی صورت بگیرد تا این مسئله روشن شود.

غرویان گفت: کسانی که با جمهوریت مخالفت میکنند دنبال بحث های علمی و کلامی و پژوهشی در مسئله نیستند و یک سری اغراض سیاسی برای رسیدن به قدرت دارند. این بحث ها را به هدف ایجاد تنش مطرح می کنند در واقع از بین عالمان حوزه و دانشگاه کارهایی را که گروه های افراطی انجام میدهند مورد تایید نیست.

وی گفت: آنهایی که اهل تحصیل و علم هستند می فهمند که منظور حضرت امام چه بود که بارها بیان کرده بود میزان رای ملت است؛ ایشان ابتدا جمهوریت را پذیرفتند و سپس تبدیل شد به جمهوری اسلامی.

او در پایان گفت: جمهوریت جای خودش را دارد و رای مردم بخشی از علت در مشروعیت است اسلامیت هم جای خودش را دارد فقها در پله اول اصل ولایت خودشان را دارند اما در پله دوم وقتی بخواهد تحقق عینی پیدا کند نیاز به رای و مشارکت مردم دارد.

29212

حکومت ولایت دارند جمهوریت اعمال تشکیل اقامه غرویان جمهور تنهایی بیایند مخالفت بخواهد مشارکت مسئله کسانی اغراض سیاسی مشروعیت مکارم مصباح روحانی تایید منظور مبتنی اختلاف