برگزیده ها

مازندمجلس: سفیر آمریکا در عربستان سعودی در دوران جنگ جهانی اول بر این باور است که تنش کنونی میان قطر و همسایگانش به درگیری نظامی منجر خواهد شد.

مازندمجلس: بحران میان قطر و همسایگانش وارد پنجمین هفته خود شده است. دوحه لیست درخواست های عربستان سعودی و دیگر کشورها را رد کرده است و همین موضوع به باور تحلیلگران می تواند به طولانی تر شدن بحران منجر شود.

برخی ازناظران خاورمیانه بر این باور هستند که خطر درگیری نظامی میان قطر و عربستان در حال افزایش است.

بحران دیپلماتیک در شبه جزیره عربستان در حال طولانی تر شدن است و برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که خطر درگیری نظامی در حال ظهور است.

اختلاف میان قطر، یک صادر کننده بزرگ گاز جهان و همسایگانش وارد پنجمین هفته خود شده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و محدودیت هایی را علیه این کشور با هدف همراه کردن سیاست خارجی این پادشاهی کوچک با عربستان سعودی علیه دوحه اعمال کردند.

برخی از تحلیلگران بر این باور بودند که طرف های درگیر تا پایان ماه رمضان به راه حلی خواهد رسید اما هفته گذشته متحدان علیه قطر لیستی از درخواست های سخت را علیه این کشور مطرح کردند.

یک تحلیلگر به اسی ان بی سی نیوز در این باره می گوید: تنش میان قطر و همسایگانش اکنون به جایی رسیده است که برای دو هردو کشور بسیار سخت است که از مواضع خود بازگردند.

این در خواست ها شامل تعطیلی شبکه خبری الجزیره قطر و بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در دوحه است. ائتلاف مقابله با قطر همچنین خواستار پایان یافتن حمایت این کشور از آنچه گروه های تروریستی خوانده می شود و شخصیت های سیاسی مخالف در کشورهای حاشیخ خلیج فارس و مصر شد.

قطر اجرای این در خواست ها را رد کرده است. موضوعی که می تواند به اعمال تحریم های بیشتر اقتصادی و سیاسی علیه دولت دوحه منجر شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: تا زمانی که دوحه سیاست های خود را تغییر ندهد این بحران تشدید خواهد شد.

قطر بزرگترین کشور صادرکننده گاز مایع در جهان است که که مدت هاست تلاش می کند با سیاست خارجی خود عربستان سعودی را به چالش بکشد، اقداماتی چون برقراری ارتباط با ایران به عنوان کشور شیعه رقیب عربستان. ایران میدان گازی مشترکی با قطر دارد و از زمان آغاز بحران نیز مواد غذایی به این کشور ارسال می کند.

در همین حال ترکیه نیز برنامه خود را به سمت همکاری نظامی با قطر پیش برد. روز جمعه نیروهای نظامی تازه نفس ترکیه به پایگاه نظامی این کشور در قطر رسیدند.

سفیر آمریکا در عربستان سعودی در دوران جنگ جهانی اول بر این باور است که تنش کنونی میان قطر و همسایگانش به درگیری نظامی منجر خواهد شد.






نظامی عربستان بحران همسایگانش سعودی تحلیلگران درگیری سیاست پنجمین ترکیه تحلیلگر سیاسی خواست پایگاه پایان طولانی تواند درخواست خاورمیانه دیپلماتیک خارجی اعمال