برگزیده ها

مازندمجلس: بسیاری از شخصیت های نزدیک به بدنه حاکمیت در عربستان سعودی نیز بر این باور هستند که اعمال تغییراتی در جامعه سعودی ضروری است. اما مسیر برابری برای زنان سعودی همچنان طولانی و پر از مشکلات است.

مازندمجلس: فرانس 24 در گزارشی به بررسی وضعیت زنان در جامعه سعودی پرداخته است

در این گزارش آمده : زنان در عربستان سعودی به عنوان شهروند درجه دو محسوب می شوند. آنها نمی تواند بدون کسب اجازه و همراهی یکی از محارم خود یعنی برادر، پدر، پسر برادر و یا پسر خواهر و همچنین فرزند پسر خود رانندگی کنند و یا به سفر بروند.

اما اکنون و با سقوط قیمت نفت و با وجود نسل جوان حاضر در شبکه های اجتماعی، مقامات سعودی به تدریج در حال اصلاح قوانین هستند.

در دسامبر سال 2015، عربستان سعودی در میان تبلیغات بسیار انتخابات تاریخی شورای شهرها را برگزار کرد. برای نخستین بار زنان حق رای و حق نامزدی در این انتخابات را داشتند. این اقدام به روشنی یک گام رو به جلو بود. هرچند سمبلیک باقی ماند و تنها 21 زن برای بیش از 2 هزار کرسی انتخاب شدند. از آن زمان اما همه چیز لزوما برای زنانی که در تالار شهر جایی که انتظار می رفت صدایی از خود داشته باشند، به آسانی پیش نرفت.

در واقع، این تغییرات از سوی مقامات سعودی تنها برای ایجاد تنوع در اقتصاد این کشور صورت گرفت، اقتصادی که به طور کامل به نفت وابسته است. امروز زنان سعودی به جایگاه هایی دست پیدا کردند که پیش از این برای آنها ممنوع بود، برخی از آنها وکیل، داروساز و یا حتی به ریاست تالار بورس و یا یک بانک بزرگ رسیدند.

یکی از عوامل دیگری که این انقلاب زنانه را در عربستان سعودی ایجاد کرده است، واقعیت جمعیت شناختی عربستان سعودی است،  اکنون70 درصد از جمعیت عربستان سعودی را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند. آنها به دنبال فضایی برای نفس کشیدن در جامعه ای هستند که از سنت و مذهب خسته شده است.

مقامات سعودی در مواجه با این فضا تصمیم گرفتند تا برخی از قوانین خاص را تسهیل کنند و ورزش و سرگرمی را برای زنان در این کشور ترویج کنند. آنها همچنین به پلیس شرع این کشور دستور دادند تا خود را با شرایط روز جامعه وفق دهد که در نتیجه آن جوانان اکنون می تواند در قالب لباس های سنتی و آداب حاکم بر جامعه، آزادی هایی در اختیار داشته باشند.

برای تعداد کمی از فعالان اجتماعی که به دنبال حقوق زنان هستند این تغییرات ایجاد شده در جامعه و قوانین عربستان ظاهری محسوب می شوند. آنها بر این باور هستند که عربستان سعودی به اقدامات بیشتری از جمله پایان دادن به سیستم سرپرستی مردان بر زنان و ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور نیازمند است.

این در حالی است که بسیاری از شخصیت های نزدیک به بدنه حاکمیت در عربستان سعودی نیز بر این باور هستند که اعمال تغییراتی در جامعه سعودی ضروری است. اما مسیر برابری برای زنان سعودی همچنان طولانی و پر از مشکلات است.




سعودی عربستان جامعه گزارش دنبال مقامات ایجاد قوانین انتخابات تالار تغییرات جوانان جمعیت اجتماعی باشند همچنین مشکلات وضعیت فرانس کشیدن محسوب رانندگی برادر تواند اکنون