برگزیده ها

مازندمجلس: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس گزارش شرکت عمران و بهسازی، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌ای طی یک سال گذشته، رشدی منفی داشته است.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی با اشاره به برگزاری جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور رئیس جمهوری گفت: در این جلسه گزارش کاملی در خصوص اقدامات انجام گرفته در کارگروه حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی دارای اولویت درکشور، از سوی وزیر راه و شهرسازی ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید بر اینکه با توجه به گزارش ارائه شده، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی طی یک سال گذشته رشدی منفی را نشان داده است، گفت: قطعا کاهش اینگونه آسیب‌ها، روندی تدریجی داشته و نقش سازمان‌های مردم نهاد در رفع این معضلات بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور در این خصوص تأکید دارد تا معضل چندوجهی حاشیه‌نشینی را از طریق سیاستی مشترک با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط مورد توجه قرار داده و برنامه‌ای با مقیاس بزرگتر برای آن ترتیب دهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، بنا بر گزارش ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی در این جلسه، این وزارتخانه همواره سعی دارد تا ساکنان این مناطق را از حاشیه به متن شهرها سوق دهد؛ چراکه تصور می‌کند این افراد نیز جزئی از شهر بوده و بدون شک از حقوق شهروندی برخوردار هستند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به این مطلب که با تصویب سند ملی سیاست مواجهه با این محدوده‌ها در دولت یازدهم مشخص و اعلام شده است، گفت: متأسفانه سیاست‌های پیشنگری و پیشگیری در دوره‌های گذشته، مورد توجه نبود که با راه‌اندازی کارگروه تخصصی (در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار) و به ریاست قوه قضائیه در این حوزه نیز، شاهد پیشرفتی قابل توجه بودیم.

ایزدی با تأکید براینکه خوشبختانه در حال حاضر اقداماتی در حال اجرا است که همزمان با انجام امور درمانی برای این معضل از پیشرفت و توسعه آن نیز جلوگیری می‌کند گفت: هم‌اکنون اقدامات لازم در این زمینه از سوی قوه قضائیه در ۷ استان انجام و در حال گسترش است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تخصیص اعتبار و ردیف‌های دولتی به حوزه حاشیه‌نشینی را یکی دیگر از اقدامات چشمگیر دولت یازدهم در زمینه اعلام کرد و افزود: این برای نخستین بار است که ردیف‌های معینی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی دولت اختصاص می‌یابد؛ به طور مثال در این دوره ۲۰۰ میلیارد تومان به طور کلی برای مناطق حاشیه‌نشین کل کشور، ۹۰ میلیارد تومان به طور خاص برای مشهد، ۳۷ میلیارد تومان برای قم و شیراز و ۲۲میلیارد تومان برای ۴ شهر استان سیستان و بلوچستان تعیین شده است.

ایزدی همچنین تهیه برنامه و طرح مشخص در حوزه نوسازی و ساماندهی مناطق ناکارآمد در سطح کشور را یکی دیگر از فعالیت‌های بارز و موفقیت‌آمیز دولت تدبیر و امید در این حوزه دانست و افزود: در این دوره موفق به شناسایی ۱۱۰۰ محله بالغ بر ۶۳ هزار هکتار در ۱۱۰ شهر شدیم که پس از اولویت‌بندی و تعیین برنامه‌های مورد نیاز برای اجرا در آن‌ها، ستادهای شهری موظف کردیم تا متناسب براین اولویت‌ها و طبق برنامه‌ای از پایین به بالا عملیات اجرایی اقدامات را آغاز کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش مشارکتی انجام شدن اقدامات را  نکته مهم دیگری در روند اجرای پروژه‌های نوسازی و ساماندهی مناطق ناکارآمد دانست و افزود: مشارکتی انجام شدن پروژه‌ها بهترین نوع اجرای طرح‌ها است؛ ضمن اینکه به طور قطع اقدامات غیرکالبدی نیز در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است که تلاش برای ارتقای معیشت از طریق اموزش مهارت‌های پایه‌ای، فراهم کردن شرایط برای پیدا کردن شغل و ایجاد صندوق‌های خرده وام جهت راه‌اندازی شغل و توانمندسازی ساکنین از جمله ان به شمار می‌رود.

اقدامات شهرسازی تومان مناطق گزارش تأکید افزود معاون میلیارد ساماندهی ارائه حاشیه‌نشینی اعلام اجتماعی ایزدی نوسازی ردیف‌های استان زمینه اجرای مشارکتی ناکارآمد دانست قضائیه دیگری تعیین برنامه‌ای کارگروه آسیب‌های اشاره وزارت شهرها سیاست ادامه اینکه مسئول یازدهم برخوردار می‌کند گذشته چشمگیر راه‌اندازی