برگزیده ها
نمی‌خواهیم دور قوه قضائیه دیوار بکشیم/توهین به قوه‌قضاییه، شورای نگهبان و سپاه نشان از فتنه است

مازندمجلس: رییس‌قوه‌قضاییه گفت:‌ برخی حرف‌ها در رسانه‌ها و مجلس انتقاد نیست بلکه زیر سوال بردن استقلال دستگاه قضایی است.

مازندمجلس: رییس‌قوه‌قضاییه گفت:‌ برخی حرف‌ها در رسانه‌ها و مجلس انتقاد نیست بلکه زیر سوال بردن استقلال دستگاه قضایی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت‌الله صادقی آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: من از وزیر دادگستری تشکر می‌کنم که گزارش خوبی را تهیه کردند هرچند من گلایه‌ای هم از ایشان دارم که در ابتدا مطلبی را از جانب من بیان کردند که این گونه نبوده است.

او با بیان اینکه وزیر دادگستری گزارش خوبی را از نظر آماری بیان کرد، اظهار داشت: به حرمت مهمان، مهمانان را تکریم می‌دانیم ولی آن‌ها وقت را رعایت نمی‌کنند و مهمانی را بر میزبان سخت می‌کنند.

رئیس دستگاه در تشریح جایگاه قوه قضاییه تصریح کرد: در اصل ۱۵۶ و ۵۷ و ۶۱ قانون اساسی و اصول متعددی به وظایف و اختیارات قوه قضاییه تصریحاتی داشته است. براساس اصل ۱۵۶، قوه قضاییه قوه‌ای مستقل است که پشتیبان حقوق فردی و جمعی و عهده‌دار مسئولیت رسیدگی به شکایات و تظلمات و اخذ تصمیم، احیا حقوق عامه وگسترش عدل و آزادی‌های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین و... است.

آملی لاریجانی با اشاره به اصل ۵۷ خاطرنشان کرد: قوا زیر نظر ولایت مطلقه فعالیت می‌کنند که مستقل از یکدیگر دارند. در اصل ۶۱ قانون اساسی نیز اعمال حاکمیت توسط قوه قضاییه براساس محاکم دادگستری تصریحاتی کرده است. مقصودم از این اصول آن است که ما در تشخیص قوه قضاییه و اختیارات و وظایفش دو نگاه داشته باشیم؛ یک نگاه، کلی و بیرونی است. برای دیدن جایگاه قوه قضاییه، او در جغرافیای نظامی اسلامی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

او ادامه داد: یک نگاه درونی است که بر آن اساس، قوه قضاییه دارای ساختارهایی است. هر دو نگاه درست است و مکمل یکدیگرند. مسئله‌ای که مغفول می‌ماند در نگاه بیرونی است. نکته مهم برای کل قوه قضاییه، جایگاه و نقشش در اصل نظام جمهوری اسلامی است. می‌توان این نگاه در قانون اساسی مشاهده کرد. وقتی قانون اساسی در اصل ۵۷ از سه قوه مستقل سخن می‌گوید اینجا به نظر می‌آید که مبتنی بر نگاه بیرونی است و می‌گوید ما چه نقشی داریم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اگر این نگاه را داشته باشیم نگاه‌ و حساسیتمان دوچندان می‌شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی نظامی بالنده است و حرف اول در منطقه و جهان می‌زند. امروز دشمنان ما اعتراف می‌کنند و می‌دانند که جمهوری اسلامی در منطقه و کل سیاست‌های دنیا نقش دارد. این همه فشار برای مصوبات جدید علیه ایران هستند. اگر جمهوری اسلامی نقشی نداشت اعتنایی نمی‌کردند.

آملی لاریجانی بابیان اینکه فشارهای امریکا به عنوان قلدر جهانی برای تحریم و عدم تعامل بخاطر نقش فزاینده کشورمان است، ابراز داشت: نگاه بیرونی موجب می‌شود وقتی وضعیت جمهوری اسلامی و نظام در منطقه مشاهده کردیم و خدمات قوه قضاییه را مشاهده کردیم، متوجه می‌شویم که وظیفه در دستگاه قضایی چه خدمتی است.

رییس قوه قضائیه گفت: دلبستگی ما به نظام جمهوری اسلامی صرفا برای ملیت نیست ما به ملیت ایرانی خود افتخار می‌کنیم و ملیت خود را تاثیرگذار در تمدن دنیا می‌دانیم اما سوای از این دلبستگی ما یک دلبستگی ایمانی نیز داریم کما اینکه میلیون‌ها مسلمان این حس را دارند.

او افزود: باید توجه کنیم که هر خدمتی که انجام می‌دهیم برای قوی‌تر شدن نظام است.

آملی لاریجانی با اشاره به استقلال قوه قضائیه گفت: قانون گذار در زمان تصویب قانون اساسی در اصل ۱۵۶ آن به استقلال قوه قضائیه تاکید کرده و استقلال قضات از دغدغه‌های بزرگ متفکرین دنیا است. ایجاد تعادل بین استقلال قوه قضائیه و آزادی بیان منتقدان و اختیارات مجلس و قوه مجریه بحث عمیقی است.

او افزود: ما به استقلال قاضی و دستگاه قضایی ارج می‌نهیم. این به نفع همه مردم حتی قوه مجریه است. استقلال قاضی تضمین کننده عدالت است. اگر قاضی مستقل نباشد و به طرفی ترجیح داشته باشد منافات با عدالت و استقلال قاضی خواهد داشت. اگر قاضی بخواهد تحت تاثیر قوای دیگر حکم صادر کند بر خلاف عدالت است. من از بحث‌هایی که در برخی رسانه‌ها و سخن‌هایی که در مجلس گفته می‌‌شود انتقاد می‌کنم. این حرف‌ها زیر سوال بردن استقلال قوه قضائیه است نه انتقاد از آن. اینکه در رسانه‌های جمعی به قاضی فشار بیاورند که حکم را به نفع یک طرف بدهد مخالف استقلال قضات است.

رییس دستگاه قضایی بیان داشت: در قانون وظیفه حل و فصل دعاوی به قوه قضائیه داده شده است الان می‌بینیم که به بهانه نقادی احکام قضات می‌خواهند به قاضی فشار بیاورند. اینکه شخصی بعد از رسیدگی به یک پرونده گسترده می‌گوید این حکمی که صادر شده در سه هزار سال تاریخ ایران نظیر ندارد این حرف ظلم و مخالف استقلال قضات است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما نمی‌خواهیم دور قوه قضائیه دیوار بکشیم. ما قضات را از اشتباه مصون نمی‌دانیم اما نباید رافع نزاع بودن آن‌ها را زیر سوال ببریم.

رییس قوه قضائیه گفت: ما با پاسخگویی قوه به معنای تبیین، مخالفتی نداریم بلکه آن را قبول هم داریم و این را کار هوشمندانه‌ای می‌دانیم. به مسئولین عالی قضایی هم گفته‌ام که احکام را در حد توان توضیح بدهند اما گاهی پاسخگویی به این معنا می‌شود که هر نهادی مانند مجلس راجع به پرونده‌ای سوال کند و قوه قضائیه هم پاسخگو باشد. در دنیا چنین رسمی وجود ندارد که دائما آرای قضات را زیر سوال ببرند.

رئیس قوه قضائیه گفت: حرف رئیس جمهور درست است. بگذاریم آرای محاکم مطرح شود. فعلا در پژوهشگاه قوه قضائیه این آرا ارائه می‌شوند و مورد نقد قرار می‌گیرد و قضات صادر کننده این احکام هم می‌توانند از احکام خود دفاع کنند. نباید مسائل به اسم نقد به روزنامه‌ها بکشد و نماینده مجلسی بگوید که چرا قوه قضائیه این گونه حکم صادر کرده است. این خلاف استقلال قضات است.

آملی لاریجانی راجع به مبارزه با نفوذ دشمن گفت: وقتی با یک نگاه کلی به جمهوری اسلامی نگاه می‌کنیم اقتدار جمهوری اسلامی را عاملی می‌بینیم که دشمنان نظام را ترسانده و بر آن داشته که در طی مراحل کودتا و تحریم‌های سخت به فکر نفوذ در جمهوری اسلامی باشند. امام در سال ۶۷ وقتی منشور روحانیت را صادر کرد راجع به مساله نفوذ هشدار داد.

او ادامه داد:دشمنان اگر بتوانند با نیروی نظامی و اگر نشد با نشر فرهنگ مبتذل خود و بیگانه کردن مردم با فرهنگشان و اگر بازهم نشد از افراد خود و لیبرال نفوذ می‌کنند. نفوذی‌ها بار‌ها گفته‌اند حرفشان را از طریق ساده‌اندیشان بیان می‌کنند. این‌ها را امام به روشنی دیدند و بعد‌ها نیز رهبری مطالب مهمی درباره نفوذ بیان کردند.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه رهبری هم درباره نفوذ اشاره کردند و هم به راه‌حلهای مقابله با آن، اظهار داشت: رهبری می‌گویند استکبار می‌خواهد کلیشه‌های مدنظر خود را به هم تحمیل کند. امروز شناخت دشمن و نفوذ دشمن، به شناخت وضعیت ما به دنیا کمک می‌کند و وضعیت و نقشی که قوه قضاییه می‌خواهد انجام دهد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه باید نگاه به بیرون داشته باشد، تصریح کرد: قوه قضاییه باید با نفوذ مقابله کند که در چارجوب قانون هم است. نفوذ انواع مختلفی دارند. نفوذ سیاسی یعنی توجه دادن اظهارات مسئولان به خواست دشمنان. نفوذ فرهنگی یعنی آنکه فرهنگ خود را به لطایف الحیل تحمیل کنند. آن‌ها با تمام قوا وارد می‌شوند. گاهی به اسم کار اقتصادی وارد می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی راه می‌اندازند. می‌گویند ما می‌خواهیم کار علمی بکنیم ولی پشت آن‌ها تسلط فرهنگی وجود دارد.

او با بیان اینکه رفتار خصمانه‌ آمریکایی‌ها را چگونه می‌توانیم فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: وزیر پر رو خارجه امریکا می‌گویند هدف ما تغییر نظام جمهوری اسلامی است و می‌گویند می‌دانیم که افرادی هستند که این کار می‌کنند. همه ارکان نظام و به ویژه قوه قضاییه باید حواسش باشد. باید حواسمان باشد که این حرف‌ها از حلقوم چه کسانی بیرون می‌آید. قوه قضاییه باید مقتدر باشد. اگر کسانی که این کار می‌کنند اگر سلاح دارند محارب هستند و اگر نه، کارشان مصداق افساد فی الارض است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستگاه قضایی باید به هوش بیاید، ابراز داشت: قضات ما انقلابی هستند ولی باید حساسیت داشته باشیم. دشمن با صراحت و وقاحت می‌گویند ما به دنبال تغییر نظام هستیم و افرادی دستشان را برای دوستی با امریکا دراز می‌کنند. قوه قضاییه باید با تعیین مصادیق برخورد کند.

آملی لاریجانی افزود: در فتنه ۸۸ دیدیم امریکایی‌ها پشت سر عده‌ای آمدند که شرارت می‌کنند و ادعایشان حقوق بشر بود. ما دیدیم به دنبال تغییر نظام بودند. حیرتمان از کسانی هستند که در سایت‌ها و روزنامه‌هایشان از آن‌ها حمایت می‌کنند. این تذهبون برای شماست؟ کجا می‌روید؟

او با بیان اینکه علیه رهبریت نظام، قوه قضاییه، رئیس قوه قضاییه، شورای نگهبان و دبیر آن، علیه سپاه و سپاه قدس و هرچیز که رنگ و بویی از نظام اسلامی دارد، توهین می‌شود، تاکید کرد: این نشان از یک فتنه است. مسئولان نظام اسلامی باید همدل باشند ولی باید خط دشمن را بشناسند. اگر دشمن علیه سپاهی که در همه این سال‌ها برای ما سینه سپر کردند وافتخار نظام هستند، باید از آن‌ها حمایت کنیم. وقتی غرب و امریکا علیه سپاه هجمه می‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم سپاه را زیر لیست تروریست‌ها ببریم که اوج وقاحت است. گوشه و کنایه بر قدرت نظام و اقتدار نظام مقتدر است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سپاه قدس و سردار سلیمانی افتخار نظام است، عنوان کرد: دشمن می‌گوید چرا او به عراق سفر کرده است. یک کشوری او را دعوت کرده و ایشان این دعوت را اجابت کرده است. شما مگر چکاره‌اید؟ علیه رهبری نظام، قوه قضاییه، شورای نگهبان و سپاه هجمه می‌شود افراد در داخل کشور متوجه باشند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه تلاش قوه قضاییه در فتنه ۸۸ مشهود بود و ازاین پس هم باید ایستادگی کنند، یادآور شد: این میدان کمتر از میدان جنگ نیست جون از کیان نظام دفاع می‌کنند.

او با بیان اینکه در برابر هجمه‌های دشمن باید به استعدادهای داخلی بازکردیم، گفت: اکر می‌خواهیم در برابر تحریم‌ها وحملات ایستادگی کنیم باید به استعداد‌هایمان توجه کنیم. این مسئله ارتباط با بیرون و تعامل ندارد ولی تکیه ما باید بر نیروهای داخلی باشد. ما در جلسات متعدد قضایی بار‌ها بحث کردیم که چگونه می‌توانیم به اقتصاد مقاومتی کمک کنیم. دستور العملی تهیه کرده وبه زودی این مسئله ابلاغ می‌شود. خطوط را ترسیم کردیم.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: به دولت تضمین می‌دهم قوه قضاییه به شما برای تحقق اقتصاد مقاومتای و ایجاد امنیت کمک می‌کند. بحث برخورد با رانت‌خواری و تضمین امنیت سرمایه‌گذاری در این باره است. سرمایه‌گذاری که سرمایه‌اش را به کشور می‌آورد متوقع است که مسئولان کشور هم با او منصفانه برخورد کنند و دیگران با رانت برخورد نکنند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه برخورد با رانت‌ها به امنیت سرمایه‌گذاری کمک می‌کند، اظهار داشت: بار‌ها مکررا گفته‌ام کمک به سرمایه‌گذاری‌های سالم باید بیشتر شود واین بخش زیر نظر دادستانی فعال هستند. البته ما نباید اشکلات بی‌وجه برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم. باید سرمایه‌گذاران بدانند که رشوه ندهند و با صورت سازی از مالیات فرار نکنند ولی وقتی چند بار پرونده کلان رسیدگی شود و این مسئله فرهنک شود، این بساط برچیده خواهد شد وامنیت برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد.

او لزوم تبیین نگاه اسلامی به حقوق بشر را مسئله چهارم امروز قوه قضاییه دانست و بیان کرد: هجمه‌های بسیاری وسیعی علیه نظام اسلامی انجام می‌شود. علاوه بر قطعنامه‌هایشان هجمه‌های بسیاری علیه نظام اسلامی و به ویژه قوه قضاییه انجام می‌دهند. ابتدا باید نگاه‌مان را تبیین کنیم. حرف ما دو کلمه است: نظام اسلامی پرچمدار حقوق بشر حقیقی است و از کرامت انسان‌ها دفاع می‌کنیم. این مسئله قابل انکار نیست ولی سخن در عالم نظر این است که کرامت انسانی جیست؟ انسان کیست؟

 

قضاییه اسلامی اینکه قضائیه استقلال لاریجانی جمهوری دستگاه قانون قضایی آن‌ها می‌گویند اساسی برخورد مسئله دشمنان می‌دانیم امریکا مستقل رهبری کردیم می‌گوید ایجاد بیرونی احکام امروز دارند مشاهده داریم منطقه ادامه تغییر می‌کنیم می‌خواهیم افزود تاکید مسئولان دلبستگی عدالت می‌کند بار‌ها وضعیت بیرون کسانی رسیدگی انتقاد گزارش می‌شوند دادگستری حرف‌ها نگهبان باشند سرمایه‌گذاری امنیت شورای هجمه‌های تبیین خاطرنشان نباید تضمین اشاره ندارد اختیارات اظهار جایگاه نظامی درباره شناخت مقابله می‌خواهد تحمیل دنبال کرامت برابر میدان داخلی اقتصاد سرمایه‌گذاران نکنند ایستادگی حمایت افرادی می‌توانیم چگونه مقتدر وقاحت دیدیم بسیاری فرهنگی خدمتی تصریح ابتدا می‌کنم تصریحاتی براساس می‌دهیم تشخیص محاکم سیاسی رسانه‌ها قوه‌قضاییه سراسری همایش نمی‌خواهیم دیوار توهین بکشیم می‌آید باشیم پرونده می‌بینیم مخالف ببریم پاسخگویی فرهنگ اقتدار گفته‌ام بیاورند کننده ابراز تعامل عنوان متوجه وظیفه مجریه افتخار افراد