برگزیده ها
مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۰ درصد پروازهای ایران تنها در ۱۰ فرودگاه کشور انجام می‌شود، گفت: قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ATR بدون تعهد دولت و ضمانت بانک مرکزی انجام شده است.

به گزارش فارس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضورر در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) به ارائه توضیحاتی درباره سئوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات که در زمینه علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع بود، پرداخت. 

وی در توضیحات خود اظهار داشت: یکی از صنایعی که در جریان تحریم‌های ظالمانه بیشترین آسیب را متوجه شد صنعت هوانوردی بود، ما ناوگان بسیار کهنه‌ای داریم، سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال است که میانگین سن ناوگان ایران 23 سال است و به طور طبیعی تمام هواپیماهایمان براساس استانداردهای بین‌المللی طی چند سال آینده از حیزانتفاع خارج می‌شدند.

وی افزود: ما نیاز داریم ناوگان هوانوردی ایران را نوسازی کنیم، براساس توافق برجام، 3 قرارداد بزرگ منعقد کردیم که براساس آنها 100 فروند هواپیما از ایرباس، 80 فروند هواپیما از بوئینگ و 20 فروند هواپیما از ATR خریداری کردیم و این قراردادها فعال و عملیاتی شدند و تاکنون 3 فروند هواپیمای ایرباس و 4 فروند هواپیمای ATR تاکنون وارد ایران شده و مردم از آن بهره‌مند هستند.

وزیر راه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این قراردادها یکی از افتخارآمیزترین قراردادهایی است که در ایران بسته شده است، در این خرید ضمن شفافیت و قطع تمام واسطه‌ها و اخذ اقرارنامه از تمام شرکت‌ها که برای کوچکترین مبلغی را پرداخت نکردیم، خرید انجام شد؛ حتی یک سنت هم برای این قراردادها پرداخت نکردیم.

وزیر راه با بیان اینکه این خرید بدون تعهد دولت صورت گرفته است، برای این خریدها هیچ تعهدی ندارد، گفت: وقتی خرید در حال انجام بود آن هم بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی، حتی دوستان ما در دولت می‌گفتند اگر اینگونه قرارداد انجام شود، اسممات را عوض می‌کنیم اما بنده به اعتماد مردم ایمان داشتم و این کار را در همین شرایط سخت بدون کوچکترین تعهدی انجام دادیم.

آخوندی ادامه داد: همه مراحل خرید از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام شد و من امروز تعجب می‌کنم به جای تقدیر از دولت اینگونه سئوال می‌کنید؛ در دولت گذشته برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 هرکدام به میزان 55 میلیون دلار قرارداد منعقد شده بود ولی ما همان هواپیماها را در سال 2016 و 2017 به قیمت 45 میلیون دلار خریداری کردیم یعنی 10 میلیون دلار کمتر.

وی با بیان اینکه گزارش این خریدها مرحله به مرحله با آقای رئیس جمهور داده شده است، گفت: اگر چنین خریدی به اندازه یک سر سوزن تردیدی داشت مطمئن باشید که دستگاه‌های نظارتی، وزارت راه و شرکت‌های تابعه را مورد بازخواست قرار می‌دادند، یک خرید شفاف و بدون تعهد دولت انجام شده است؛ ما 60 فرودگاه در کشور داریم که 80 درصد پروازهای ایران فقط در 10 فرودگاه انجام می‌شود و 20 درصد باقی پروازها در 50 فرودگاه کشور انجام می‌گیرد فلذا 20 فروند ATR خریداری کردیم آن هم برای پاسخگویی به مردمی که طعم اینگونه پروازها را نچشیده بودند.

وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: با هواپیماهای دارای 23 سال عمر نمی‌توانیم با امارات و قطر رقابت کنیم. وقتی می‌خواهیم عزت مردم را داشته باشیم و جمهوری اسلامی ایران بتواند در شأن خودش در بازارهای جهانی حضور یابد باید اقدام بزرگی انجام دهیم.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای این خرید تمام جزئیات را در نظر گرفتیم و با فعال کردن شرکت هما این انگیزه را در بخش خصوصی ایجاد کردیم که ورود پیدا کند از طرفی تمام مراحل کاملاً به صورت قانونی طی و تصویب شده است.
فروند هواپیما قرارداد فرودگاه کردیم ایرباس آخوندی ناوگان هواپیمای پرداخت براساس میلیون شهرسازی پروازها اینکه قراردادها خریداری داریم اینگونه تعهدی مراحل مرحله تاکنون خریدها نکردیم کوچکترین هوانوردی ضمانت بوئینگ پروازهای مرکزی گزارش اعلام سئوال امروز منعقد