برگزیده ها

مازندمجلس: یکی از کارشناسان ستاد اجرای برجام در وزارت امورخارجه ضمن رد برخی دروغ پردازی‌ها تاکید کرد، تصمیم اخیر اتحادیه اروپایی (در مورد ایران) صرفا یک بروز رسانی سالانه از فهرست تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از قبل وجود داشته و مطلقا هیچ شخص یا نهاد جدید ایرانی به آن اصافه نشده است.

مازندمجلس: مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه یکشنبه شب اعلام کرد، با کمال تاسف برخی روزنامه‌ها و خبرگزاری های داخلی در یک خبرسازی کاملا بی اساس، مدعی وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپایی علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای ایرانی شده اند.

یکی از کارشناسان ستاد اجرای برجام در وزارت امور خارجه ضمن رد این خبرسازی کذب، تاکید کرد که تصمیم اخیر اتحادیه اروپایی صرفا یک بروزرسانی سالانه از فهرست تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد است که از قبل وجود داشته و مطلقا هیچ شخص یا نهاد جدیدی به آن اصافه نشده است.

بروز رسانی مزبور تنها مربوط به مشخصات یا نام و نشان تعدادی از اشخاص و نهادهای ایرانی است که طی سال های 1387 تا 1390 به موجب قطعنامه های نامشروع تحریمی شورای امنیت سازمان ملل و به بهانه فعالیت در فعالیت های موشکی و تسلیحاتی، مشمول تحریم‌های شورای امنیت قرار گرفتند و اتحادیه اروپایی به موجب قوانین و مقررات اتحادیه خود را ملزم به تبعیت از آن‌ها می‌داند.

به موجب برجام علاوه بر نزدیک به 1000 شخص و شرکت و هواپیما و کشتی که بلافاصله از تحریم‌ها خارج شدند، برخی اشخاص نیز در روز انتقالی (حدود شش سال دیگر) از تحریم خارج خواهند شد. مقایسه فهرست بروزشده اتحادیه اروپایی با بخش دوم الحاقیه شماره 2 منضم به پیوست شماره 2 برجام گواه این مدعاست.

کارشناس ستاد برجام اضافه کرد: از قضا نام بانک سپه و بانک سپه بین المللی که با تلاش های صورت گرفته همزمان با روز اجرایی شدن برجام از فهرست تحریمی شورای امنیت خارج شدند در فهرست بروزشده اتحادیه اروپایی حذف شده است.
اتحادیه اروپایی برجام فهرست شورای امنیت اشخاص تحریمی شماره فعالیت ایرانی بروزشده تعدادی اضافه جدیدی تحریم وزارت خارجه مطلقا تحریم‌های خبرسازی نهادهای