برگزیده ها
تجارب و دغدغه هایی که نمی توان به سادگی از آن ها گذشت

اختصاصی مازندمجلس: در نهایت، با توجه به شرایط مدیریتی کشور و استان، نمی توان تجارب چندین ساله ی افرادی چون دکتر بهاری را که سرد و گرم چشیده ی اوضاع سیاسی و تحولات کشور هستند، نادیده گرفت و از کنار نظرات و انتظارات آن ها به سادگی گذشت...

مازندمجلس- گروه سیاسی:دکتر عباسعلی بهاری با حضور در دفتر موثق به بیان دیدگاه های خود درباره مسائل استان و انتخاب و تغییر مدیران پرداخت که اکثر موارد آن، مشترک با نظر بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران استان است.

نکته ی نخست، موضوع انتخاب استاندار بود، استانداری که در سال 92 خیلی زود حکم مسئولیت خود را از دولت تدبیر دریافت کرد. در این باره بسیاری با آقای بهاری هم نظر هستند که «اگر دولت، در انتخاب استاندار مازندران ابتکار و تدبیر بیشتری به خرج می داد و فردی هماهنگ تر و همسوتر با برنامه ها و سیاست های دولت منصوب می کرد، وضعیت استان به مراتب بهتر از این بود». آن هم در مازندرانی که سرشار از منابع برای رشد و توسعه است و حتی فراتر از ظرفیت موردنیاز، نیروی انسانی جوان و پا به کار در اختیار دارد. کافی بود فردی آشنا به (ظرفیت های استان، برنامه های دولت و خواسته های مردم) در راس امور قرار گیرد تا با جذب اعتبارات ملی و استانی، و با کمک دلسوزان و نخبگان استان، ظرفیت های موجود را به فعلیت تبدیل و تحولی عظیم در استان ایجاد کند.

بسیاری از کارشناسان، مهمترین ضعف آقای فلاح را در انتخاب نیروها، معاونان و دست اندرکاران استانداری مازندران می دانند. مدیرانی که همچنان در فضای دولت قبل به سر می برند. اتاق فکری که با دولت و برنامه های دولت همراه و همسو نبود و نیست. دکتر بهاری نیز معتقد است: «آقای فلاح در مقام جابجایی مدیران، یا مشاورن زبده و اهل تشخیصِ سیاسی نداشت یا غفلت کرده است».

اینکه مردم با اکثریت آرا فردی یا گفتمانی را انتخاب می کنند یعنی خواستار تغییر در وضعیت موجود هستند. اگر قرار بود همان مدیران با همان تفکرات روی کار باشند که مردم به جای دکتر روحانی آرای خود را در سال 92 در سبد سعید جلیلی یا فردی همسو با تفکرات احمدی نژاد می انداختند! نگرانی حجت الاسلام بهاری و بسیاری از همفکران او از این مساله است که «در دوره استانداری آقای فلاح درصد بالایی از مدیران دولت گذشته که حقیقتا نسبت به جریان (اعتدال و اصلاحات) خصمانه می نگریستند روی کار باقی مانده اند و ادامه ی خدمت داده اند».

یکی دیگر از نکته هایی که همواره در انتخاب مدیران نیاز است لحاظ شود، بحث شایسته سالاری است یعنی افرادی توانمند، خوش فکر و معتقد به برنامه های دولت انتخاب شوند تا دغدغه ی خدمت داشته باشند و در راستای کمک به دولت و مردم به توسعه کشور و استان کمک کنند.

مجموع چنین ضعف هایی است که فعالان سیاسی چون آقای بهاری را به این نتیجه می رساند که«مدیریت آقای فلاح مطلوب نبوده و در دوره ی وی خدمات مطلوب نیز به مردم ارائه نشده است».

انتخاب استانداری بازنشسته و در حالت کلی بالا بودن میانگین سنی مدیران و مسئولان یکی از نقدهای مهمی است که به دولت یازدهم وارد است چرا که در نهایت موجب شد کمتر به جوانان فضا و میدان داده شود. اگرچه در حالت کلی چنین نقدی صحیح است اما با توجه به وضعیت موجود کشور و تضعیف احزاب و جریانات در 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد که مانع رشد سیاسی جوانان و مسئولیت پذیری این قشر شده بود، دولت روحانی ترجیح داد در چنین شرایط حساس و بحرانی ریسک نکند و با استفاده از افراد باتجربه و کاردان، کشور را در مسیر واقعی خود قرار دهد. اکنون پس از گذشت 4 سال و بهبود اوضاع کشور، می توان با فراق خاطر بیشتری به جوانان شایسته میدان داد. بر اساس همین استدلال است که بسیاری از صاحبنظران و فعالان سیاسی خواستار روی کارآمدن افرادی جوانتر و بانشاط تر هستند. به ویژه برخی فعالان و بزرگان مرکز استان با توجه به استدلال هایی که مطرح می کنند (از جمله نداشتن 4 دهه استاندار ساروی، عملکرد نه چندان در حد انتظار دیگر استانداران و وجود جوانانی با قابلیت اجرایی بالا و توانمند در برقراری ارتباطات در سطح کلان و جذب اعتبارات ملی) معتقدند اگر نوبتی هم باشد نوبت مرکز استان است. دکتر بهاری در این باره می گوید: «در شرایط مساوی بین یک جوان با تدبیر و کاربلد و دیگری، جوان مقدم است اگر بتوانیم روی یک استاندار مازندرانی ساروی الاصل توافق کنیم بقیه مسائل در همین راستا حل خواهد شد».

اگرچه ویژگی بجا بودن و توانمندی استاندار مهمتر از اهلیت وی هست اما در نهایت، با توجه به شرایط مدیریتی کشور و استان، نمی توان تجارب چندین ساله ی افرادی چون دکتر بهاری را که سرد و گرم چشیده ی اوضاع سیاسی و تحولات کشور هستند، نادیده گرفت و از کنار نظرات و انتظارات آن ها به سادگی گذشت...

 

 

.

تجارب و دغدغه هایی که نمی توان به سادگی از آن ها گذشت شرحی بر اظهارات بهاری عباسعلی بهاری تحلیل مدیریت استان ربیع فلاح استاندار مازندران