برگزیده ها
استفاده از روش‌های نوین برای علاقه‌مند کردن جامعه به کتابخوانی ضرورت دارد
مازندمجلس: استفاده از روش‌های نوین برای علاقه‌مند کردن جامعه به کتابخوانی ضرورت دارد به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاحیه مجموعه فرهنگی ـ تفریحی باغ کتاب عصر دوشنبه (12 تیرماه) با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، سیدمجید حسینی، مدیرعامل باغ کتاب، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت‌الاسلام محمود دعائی، مدیر روزنامه اطلاعات، همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، سفرای کشورهای مختلف، رؤسای دانشگاه‌ها، جمعی از ناشران، هنرمندان و نویسندگان در محل باغ کتاب برگزار شد.

علی لاریجانی در این مراسم اظهار کرد: این مجموعه از نظر معماری، با سلیقه کار شده است و در آن نکته بسیار مهمی که باید مسأله اصلی سیستم آموزشی ما باشد یعنی آموزش چیست؟ مورد توجه قرار گرفته است. باغ کتاب با روش‌های نوین سعی دارد به فرزندان ایران زمین بیاموزد که فعال باشند. این مجموعه شناخت معرفتی آن‌ها را ارتقاع می‌دهد.
 
وی ادامه داد: آموزش در دنیای امروز، دیگر مجموعه انباشت اطلاعات نیست بلکه افزایش خلاقیت است و نظام آموزشی ما باید به این زمینه مسلح شود و پرسشگری و یافتن پاسخ توسط فرد را به او بیاموزد.
 
این مقام مسئول افزود: نگاه درست برای ارتقای معرفت نسل نو، نکته‌ای بود که در بازدید کوتاهم از باغ کتاب توجهم را جلب کرد. در این مجموعه به خوبی پی برده شده که آینده ایران بسته به این است که ماده اصلی فکری و فرهنگی جوان‌ها از کجا تأمین می‌شود و باید زمینه بیداری و درک درونی افراد فراهم شود؛ در بخش‌های مختلف باغ کتاب که تمرکز اصلی آن بر کودکان و نوجوانان است تمهیدات و تجهیزاتی در نظر گرفته شده که این زمینه را فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 60 میلیارد تومان تنها صرف تأمین هزینه تجهیزات این پروژه شده است تا روش‌های نوینی برای بروز خلاقیت در نسل جوان مهیا شود. برای دوره تاریخ معاصر این شیوه آموزش ضروری است و خوشحالم که درک لازم در مسئولان این پروژه وجود داشته است.

لاریجانی ادامه داد: در باغ کتاب امکان خوبی برای عرضه کتاب فراهم شده است؛ این که همه کتاب‌های فارسی در یک جا جمع شوند و افراد بتوانند با کتاب اُنس بگیرند و در کنار آن فضای مفرح و دلنشینی را تجربه کنند، اتفاق بسیار خوبی است.

وی افزود: سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و فرهنگ شفاهی در جامعه ما وجود دارد. تکنولوژی‌های نوین نیز مزید بر علت شده است تا زمان کتابخوانی بیش از پیش کاهش پیدا کند. بنابراین باید از روش‌های گوناگون و نوین برای علاقه‌مند کردن جامعه و به‌ویژه کودکان به کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: مهیا کردن بخش‌های هنری اعم از گالری و خط و نقاشی تا سالن‌های سینما و نمایش مجال خوبی برای هنرمندان است. این بخش زمینه‌های زیبا‌شناختی را در نسل جوان به بروز و ظهور می‌رساند. نسبت و رابطه نسل جوان با هنر باید قوی‌تر شود چراکه هنر با فطرت انسان سازگار است و باید به آن مجال بروز و ظهور داد.

لاریجانی اظهار کرد: مجموعه عباس‌آباد شامل باغ موزه دفاع مقدس، کتابخانه ملی و باغ کتاب وجه فرهنگی دارد هرچند قرار بود آقای قالیباف یک باغ فلسفه هم در این مکان ایجاد کنند و جانمایی هم شده بود که ظاهراً یادشان رفته و امیدوارم این موضوع نیز پیگیری شود. چرا که فلسفه مادر حکمت‌ها است.
 
وی بیان کرد: از مسئولان آموزش و پرورش نیز می‌خواهم شرایط دیدار معلمان و دانش‌آموزان را از باغ کتاب فراهم کنند تا نسل جدید با این امکانات و تجهیزات آشنا شوند و فرصت پرورش خلاقیت را پیدا کنند.
 
در ادامه این مراسم محمدباقر قالیباف اظهار کرد: خوشبختم در روزهای پایانی خدمتم در شهرداری تهران یک اتفاق بسیار بزرگ و مبارک در عرصه  فرهنگ و هنر  رقم می‌خورد و آن افتتاح باغ کتاب برای نسل آینده است باید سرنوشت ایران را رقم بزنند.

شهردار تهران توضیح داد: این مجموعه هنوز ظرفیت‌های محتوایی و نرم‌افزاری بسیاری دارد که جای خالی آن‌ها احساس می‌شود و باید با محتوای درست پُر شوند. وظیفه دولت‌ها و حاکمیت‌ها کاهش رنج و زحمت مردم و شهروندان و ملت‌شان است و این مسأله امکان‌پذیر نیست، مگر این‌که مسئولان و مردم دست به دست هم فرصت مناسبی برای آگاهی‌بخشی مردم فراهم کنند.

قالیباف در ادامه مجموعه فعالیت‌ها و خدمات 12 ساله خود در شهرداری تهران را برشمرد و گفت:  از اولین روز کاری در دی‌ماه ۸۴ رویکرد محله‌محوری را اساس کار قرار دادم و بر همین اساس شورایاری‌ها را دنبال کردیم و سرای محله و خانه فرهنگ ساختیم و کتابخانه ایجاد کردیم. امروز از ۷۳ کتابخانه در شهر تهران به ۴۰۰ کتابخانه رسیدیم که تعداد ۷۵ کتابخانه شبانه‌روزی هستند. ما سینما و سالن تئا‌تر ساختیم که اقتصاد را در حوزه فرهنگ متحول کرد.

شهردار تهران عنوان کرد: ما نساختیم که ساختمان بسازیم، ساختیم که انسان بسازیم. انسان را هم نمی‌شود ساخت، مگر این‌که خودش بخواهد و این خواستن با رشد آگاهی میسر می‌شود نه اجبار.

وی بیان کرد: در باغ کتاب به این سمت رفتیم که نسل جدید ما مکانی برای تنفس و کودکی کردن و میدانی برای بازی کردن و جایی برای سوال کردن داشته باشد. باغ کتاب سرمایه انسانی از دست رفته شهر را مجدد با خودش آشنا می‌کند و آشتی می‌دهد. باغ کتاب اگر درآمدی هم داشت، نباید نگاه اقتصادی به آن داشته باشد. این درآمد‌ها باید صرف آن‌هایی شود که حتی هزینه کرایه آمدن به باغ کتاب را ندارند.
 
در بخش دیگر این مراسم غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که یک سرمایه به سرمایه‌های فرهنگی شهر تهران افزوده شد. همچنین خوشحالم که می‌توانیم در عرصه گردشگری در کنار باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب را نیز نشان دهیم و بگوییم که این قلم و اندیشه بود که ما را قادر به دفاع مقدس کرد. خوشحالم از این‌که ملت ما دارای فضای مجهز و زیبا برای عرضه کتاب شده است.
 
وی ادامه داد: ملت کتابخوان، آینده دارد. در هر کشوری که کتابفروشی‌ها شلوغ بود به آینده آن ملت امیدوار باشید چراکه اهل فکر و تفکر هستند. امیدوارم امکانات باغ کتاب نیز سبب رشد اندیشه و تفکر جامعه ما شود. باغ کتاب را عزیز بدانید آن هم در شرایط صنعت نشر ایران که حال روز و خوبی ندارد. به عنوان یک علاقه‌مند به کتاب اعلام می‌کنم که صنعت نشر ما در خطر است.

حداد عادل توضیح داد: وضع اقتصادی نامناسب باعث شده خرید کتاب از سبد خانوار ایرانی حذف شود. رشد فضاهای مجازی نیز رقیبی برای کتابو کتابخوانی شده است. سوءاستفاده از آثار ناشران و نویسندگان بدون اجازه آن‌ها در فضای مجازی ضرر بزرگی برای نشر ما است. مدیران فرهنگی و مسئولان مربوطه به ویژه در قوه مجریه همت کنند حالا که این ظرفیت به نام کتاب و برای کتاب ایجاد شده است ناشران هم به فعالیت درست اقتصادی خود ادامه دهند.
 
سخنرانی سیدمجید حسینی، مدیرعامل باغ کتاب بخش دیگر این مراسم را به خود اختصاص داد. وی با بیان این‌که زیر بنای کل پروژه باغ کتاب 65 هزار متر مربع است، توضیح داد: خانه علم کودک، خانه علم نوجوانان، باشگاه‌های آموزشی ـ آکادمی علمی ایران، بزرگ‌‌‌ترین کتابفروشی با متراژ 14 هزار متر مربع، باغ مجسمه کتاب، باغ تشریح کتاب، بزرگ‌ترین گالری هنری ایران، بزرگ‌ترین بام سبز ایران، دالان خیال و خیالستان، سینما و تئاتر که گنجایش 30 تا 400 نفر را دارند، بخش‌های مختلف مجموعه باغ کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
در ادامه مراسم، پیام آیت الله جوادی آملی درباره کتابخوانی و اهمیت راه‌اندازی باغ کتاب به صورت تصویری ارائه شد. وی در بخشی از این پیام چنین بیان کرده است: «کتابت و علم زمینه‌ای است برای عقل و عقل وسیله‌ای است برای فرشته شدن. جامعه فرشته نه به بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد. وقتی قرآن در کنار شمس و قمر به علم و کتاب و قلم سوگند می‌خورد یعنی قلم باید مثل قمر نور بدهد و کتاب مثل شمس فروع داشته باشد. باغ کتاب در این مسیر قدم اول است تا جامعه به گفتن نوشتن عادت کند و به آگاهی برسد.»

حجت‌الاسلام محمود دعایی نیز در این مراسم به برخی فعالیت‌ها و خدمات قالیباف در حوزه فرهنگ مانند بازسازی سرای دکتر شریعتی، سرای شهید مطهری، تلاش برای اتمام ساخت و ساز حرم مطهر امام خمینی (ره) اشاره و در پایان از زحمات وی تشکر کرد.
مجموعه فرهنگی تهران ادامه جامعه مراسم فرهنگ قالیباف کتابخوانی لاریجانی کتابخانه فراهم مسئولان خوشحالم آینده توضیح بسیار این‌که آموزش اسلامی اظهار روش‌های خلاقیت آن‌ها سینما ساختیم اقتصادی علی لاریجانی ایجاد انسان پروژه آموزشی بخش‌های زمینه شهردار مختلف شورای فارسی مدیرعامل ناشران علاقه‌مند شرایط امکانات شهرداری فرشته افتتاحیه پرورش فلسفه محمدباقر امیدوارم می‌خورد بزرگ‌ترین بسازیم آگاهی سرمایه اندیشه عنوان مجازی فعالیت‌ها خدمات کردیم استفاده حسینی افزود اطلاعات تأمین افراد امروز هنرمندان گرفته بیاموزد نویسندگان می‌دهد محمود حجت‌الاسلام اتفاق گالری مسأله چراکه غلامعلی فرهنگستان کودکان نوجوانان هزینه تجهیزات سیدمجید