برگزیده ها
مازندمجلس: نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: با اعزام خانواده شهدای منا که شناسایی نشده اند، سعی می کنیم ابدان این افراد در حج امسال شناسایی شود.

به گزارش میزان حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر روز گذشته در دیدار با جمعی از خانواده معترض شهدای منا، روند اقدامات صورت گرفته برای پیگیری حادثه مسجد الحرام وفاجعه منا را از آغاز تاکنون تشریح کرد و گفت: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از ابتدای وقوع حادثه تا کنون پیوسته پیگیر امور بوده و بحمدالله نتایج مطلوبی نیزحاصل شده است.

دراین دیدارکه بیش از دو ساعت ادامه داشت مطالبات و درخواست‌های حاضران مطرح شد ونماینده، ولی فقیه درامور حج و زیارت در خصوص هر موضوع توضیحات لازم را ارائه کرد.

دراین دیدارکه در فضایی صمیمانه و صریح برگزار شد خانواده شهدای منا با تاکید براینکه به دنبال مشخص شدن تکلیف خود در رابطه با این فاجعه هستند، ازعدم پیگیری حقوق خود توسط برخی ارگان‌ها انتقاد کرده و خواستار کمک بیشتر به این موضوع شدند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی درادامه گفت: بعثه و سازمان حج بعنوان وظیفه و مسئولیت شرعی پیگیردرخواست‌های خانواده شهدای منا و مسایل حقوقی درخصوص این فاجعه بوده و خواهند بود.

وی از فاجعه منا به عنوان حادثه‌ای بزرگ و جانکاه یاد کرد و گفت: ایران مستندات خود را برای روشن شدن وضعیت شهدای منا به طرف سعودی ارائه کرده است و درحج امسال نیز این مسئله را پیگیری خواهیم کرد تا انشاءالله به نتیجه نهایی برسد.

وی گفت: بنده از آغاز هم معتقد بودم برای به نتیجه رسیدن پیگری‌ها و مطالبات خانواده‌های محترم شهدای مسجدالحرام و منا، بهترین راه مذاکره مستقیم با این کشور است و لذا همین مسیر را دنبال کرده ایم تا خواسته‌های خانواده‌های محترم شهدا محقق شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در ادامه ضمن دلجویی ازبازماندگان خانواده شهدای منا، یاد و خاطره این شهیدان والامقام را گرامیداشت وازاین خانواده‌ها خواست به بعثه وسازمان حج در راستای تحقق خواسته هایشان کمک کنند.

وی در ادامه گفت: پس از مراجعت اینجانب به کشور در سال ۹۴ تاکنون هر وقت خانواده‌های معظم شهدای مسجدالحرام و منا به بعثه مراجعه کرده اند، توانسته اند مستقیما با اینجانب گفتگو ن و خواسته‌های خود را مطرح کنند.

نماینده، ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: همانگونه که عزیزان اطلاع دارند اگر برای اتباع ایرانی در خارج کشور حادثه‌ای رخ دهد، پیگیری حقوقی و احقاق حقوق آسیب دیدگان به عهده وزارت امور خارجه است، لیکن علیرغم این موضوع بعثه و سازمان حج با تمام توان مطالبات خانواده‌های محترم را پیگیری کرده اند.

حجت الاسلام قاضی عسکر ادامه داد: پس از وقوع این دو حادثه بزرگ، از مقام معظم رهبری استدعا کردم که ابدان پاک و مطهر شهیدان در جوار شهدای جبهه و جنگ دفن شود. معظم له موافقت فرمودند، سپس نام پرافتخار آنان در شمارشهدای عزیز کشور ثبت شد و هم اکنون نیز با مصوبات و بودجه‌های درنظر گرفته شده، بنیاد شهید و امور ایثارگران خانواده‌ها را تحت پوشش گرفته و مزایایی که به خانواده‌های معظم شهدا داده می‌شود به خانواده‌های آنها نیز اختصاص یافته است.

وی همچنین روند شناسایی و بازگرداندن پیکرشهدای فاجعه منا به کشور را بیان کرد و با توجه به اینکه حدود ۱۰ نفر از خانواده‌های شهدا به دلیل قطع روابط سیاسی دو کشور و عدم اعزام این خانواده‌ها به عربستان نتوانستند ابدان مطهر شهیدان خود را شناسایی کنند، اظهار داشت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، خانواده‌های این عزیزان امسال به حج مشرف می‌شوند تا با آزمایش DNA تکلیف این چند مورد نیز مشخص شود.

نماینده، ولی فقیه با اشاره به اینکهایران تنها کشوری بود که پیکر شهیدان خود را از عربستان به ایران منتقل کرد، روند اقدامات صورت گرفته در داخل کشور برای کاستن از آلام خانواده شهدای منا را یادآور شد و گفت: در نشست‌های مختلف با مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت مطالبات باقی مانده بازماندگان فاجعه منا را پیگیری کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین درخصوص مذاکرات صورت گرفته با مسئولان سعودی درباره حج، به برخی مفاد تفاهم نامه امضا شده با وزارت حج عربستان مبنی بر تصریح برحفظ عزت، حرمت و امنیت زائران از زمان ورود به عربستان تا خروج از آن کشور اشاره کرد و اظهار امیدواری کردد تا حج امسال به خوبی برگزار شود.
شهدای خانواده‌های خانواده گرفته پیگیری فاجعه شناسایی نماینده ادامه شهیدان ایرانی مطالبات عربستان امسال الاسلام موضوع سرپرست ابدان حادثه خانواده‌ها محترم زیارت خواسته‌های مسئولان مسجدالحرام اینجانب همچنین نتیجه وزارت عزیزان اظهار اشاره برگزار رهبری دراین تاکنون اقدامات مانده اعزام دیدارکه ارائه درخصوص حادثه‌ای حقوقی تکلیف دنبال سعودی