برگزیده ها
مازندمجلس: جنگ قدرت برای تصاحب کرسی‌های بیشتر از کابینه دولت دوازدهم آغازشده است. اصلاح‌طلبان با پیش‌زمینه بهارستان همسو، خواهان حضور گسترده در کابینه هستند اما حزب اعتدال و توسعه نزدیک‌ترین حزب سیاسی به رئیس‌جمهور مانع از فزون‌خواهی آنان است.

چینش کابینه دولت دوازدهم جهت‌گیری کلان پاستور را نشان خواهد داد. جریان اصلاحات با حمایت تمام‌عیار از حجت‌الاسلام حسن روحانی در فصل رقابت انتخاباتی، دولت اصلاحات را به‌جای اعتدال تمنا می‌کند اما فعالیت حزب اعتدال و توسعه را شمشیر داموکلس بر فراز مطالبات سیاسی خود می‌داند. از آن‌سو حزب اعتدال و توسعه مدعی است که از سال 1378 تا اکنون همیشه مسوولیت گسترش تفکرات حسن روحانی را داشته است و پس از دوران رزم‌در ضیافت بزم،  یاران دیرین بر دوستان مقطعی ارجح هستند.

در حسرت وزارت خارجه
تابستان چهار سال قبل، آقای محمود واعظی یکی از گزینه‌های جدی وزارت امور خارجه بود؛ دیپلمات برجسته که در معاونت سیاسی اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه حضور طولانی داشت ولی بخت با او یار نبود اما به حضور وی در کابینه نیاز بود. دکترای روابط بین‌الملل روانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. واعظی از اشتیاق وزارت خارجه دور نماند، شوق استقبال از مقامات خارجی و سکه ریاست کمیته مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه، به‌نام وی ضرب شد.

بار دیگر تکاپوها برای گمانه‌زنی کابینه دولت دوازدهم آغازشده است. آقای الیاس حضرتی از دیپلماتی در کمین میز ریاست آقای محمدجواد ظریف خبر داد. او در صفحه توئیترش نوشت: «واعظى وزیر ارتباطات در تلاش است جایگزین ظریف در وزارت امور خارجه شود، ولى اقبالى در این زمینه وجود ندارد.» این پیام آغازگر موج مخالفت با اقدام محمود واعظی بود.

مسوول آتش‌بس و عقب‌نشینی دولت
در ماه‌های اخیر حزب اعتدال و توسعه در دو محور، تغییر در هیأت‌رئیسه بهارستان دهم و ارتقای جایگاه اعضای حزب در کابینه دولت دوازدهم، تلاش‌های سیاسی خود را آغاز کردند.  نام محمود واعظی در صدر لابی‌های سیاسی قرار دارد. او تلاش‌های خود را برای حذف نمایندگان اصلی فراکسیون امید با حمایت فراکسیون مستقلین آغاز کرد؛ اما با فشار جریان اصلاحات عقب‌نشینی نسبی انجام داد و مهم‌ترین اقدام مبنی بر حذف آقای علی مطهری از هیأت‌رئیسه صورت نگرفت. با این‌ وجود آقای حسین مرعشی از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی شکست‌های فراکسیون امید در بهارستان را ماحصل تلاش‌های سیاسی «بخشی از دولت» دانست. بخشی از پاستور ضد فراکسیون امید در بهارستان کنش هدفمند انجام می‌دهد که منجر به شکل‌گیری جریان سوم در بهارستان شود. نوک پیکان انتقادات به سمت حزب اعتدال و توسعه نشانه گرفته‌شده است. حسین مرعشی در همین راستا از اقدامات محمود واعظی گفت: «مشخصاً من این مسوولیت را متوجه آقای واعظی می‌دانم. واعظی علاقه‌مند ‌است جریان سوم در مجلس راه بیندازد و این جریان سوم، عملاً جریانی نمی‌شود جز اینکه در ائتلاف با اصولگرایان قرار می‌گیرد و امید را تضعیف می‌کند. این اشــتباه سیاسی بخشــی از دولت با محوریت آقای واعظی بودکه بخشی از بدنه فراکسیون امید را تحت‌عنوان مستقلین جدا کرد و هدیه کرد به اصولگرایان.»

«اشتباه سیاسی» به تعبیر اصلاح‌طلبان ادامه پیدا کرد؛ محمود واعظی خواهان تغییرات گسترده در کابینه دولت دوازدهم است و آخرین گزینه در لیست پیشنهادی آقای محمدجواد ظریف است اما اصلاح‌طلبان با پیش‌دستی تهاجم پیشگیرانه را مدنظر قراردادند.

بار دیگر محمود واعظی در موضع آتش‌بس و عقب‌نشینی قرار گرفت و هرگونه تلاش برای تغییر در وزارت امور خارجه را تکذیب کرد. واعظی در واکنش به اظهارات الیاس حضرتی در اینستاگرام خود نوشت: «با توجه به مطالب نادرستی که اخیراً در خصوص تلاش اینجانب برای حضور در وزارت خارجه مطرح‌شده لازم است بگویم که اینجانب با همه علاقه‌ای که برای کمک به رئیس‌جمهور محترم دارم، هیچ‌گونه تلاشی برای حضور در هیچ‌یک از وزارتخانه‌ها نکرده‌ام و رئیس محترم جمهور تصمیم خواهد گرفت.» او با یادآوری دوستی دیرینه با دکتر ظریف از استمرار حضور وی در کابینه حمایت کرد و پایبندی به اخلاق را به اصلاح‌طلبان توصیه کرد و نوشت: «به همه توصیه می‌نمایم که در اظهارنظرهای سیاسی با هر نیتی که دارند ملاحظات اخلاقی را موردتوجه قرار دهند.» هرچند این واگویه‌های سیاسی با نیت ممانعت از اقدامات احتمالی از سوی الیاس حضرتی مطرح شد.

تکرار عقب‎نشینی
اصلاح‌طلبان برای سهم بیشتر از کیک قدرت در کابینه دولت دوازدهم راه سختی پیش رو دارند. حزب اعتدال و توسعه و حامیان علی لاریجانی اصلی‌ترین رقبای جریان اصلاحات هستند. علی لاریجانی پیام خود را با گزاره «دولت آینده باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط» و حزب اعتدال و توسعه با لابی در پاستور به گوش جریان مقابل می‌رسانند. اصلاح‌طلبان نخستین گام برای رقابت سهمگین را با حزب رئیس‌جمهور آغاز کردند؛ کنش‌های سیاسی هدفمند تیم سیاسی باوجود اخطارهای مکرر استمرار یافت و سرانجام «جنگ روانی» اصلاحات علیه آنان آغاز شد. اصلاح‌طلبان میان اهداف حزب اعتدال و توسعه با مطرح سازی احتمال تغییر محمدجواد ظریف، حربه تقابل حزب اعتدال و توسعه با پایگاه اجتماعی مناسب وزیر امور خارجه را کلید زدند تا از این طریق مانع از دست‌یابی رقیب به کرسی‌های دیگر بشود. در هفته‌های آتی جدال باندهای فشار ناگفته‌های فراوانی را برای افکار عمومی بازگو خواهند کرد؛ آغاز عیارسنجی‌ها برای تکاپوی خدمت یا قدرت؟!

روحانی درباره کابینه
 به جمع‌بندی رسیده است
آقای عبدالله ناصری،  فعال سیاسی اصلاح‌طلب خبر از دیدار رئیس جمهور با  رهبر انقلاب اسلامی درباره مشورت درباره چینش کابینه داده است.

او خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور هر دوشنبه با رهبری دیدار دارد و امشب نیز بعد از دو هفته که نتوانست به دیدار رهبری برود این دیدار صورت خواهد گرفت.این رسم از قدیم است؛ در گذشته روسای‌جمهور دوشنبه‌ها خدمت رهبری می‌رسیدند.

به گزارش ایلنا، ناصری ادامه داد: رئیس‌جمهور در مورد چینش کابینه گزارشات را از کارگروه‌‌ها دریافت کرده است و به جمع‌بندی هم رسیده و قطعاً با رهبری مشورت خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این خبر به دلیل قرینه شدن دریافت گزارش‌ها از سوی روحانی و دیدار امشب او با رهبری به وجود آمده است، باز هم تکرار می‌کنم هنوز خبر موثقی در دست نیست، ولی ممکن است در مورد کابینه هم در دیدار امشب صحبت شود.
سیاسی کابینه واعظی اعتدال توسعه وزارت خارجه جریان اصلاح‌طلبان دوازدهم محمود دیدار رئیس‌جمهور روحانی فراکسیون رهبری اصلاحات بهارستان درباره الیاس تلاش‌های تغییر عقب‌نشینی محمدجواد حضرتی پاستور رسیده جمع‌بندی حمایت استمرار توصیه دارند ادامه جمهور تکرار اینجانب محترم اصلاح‌طلب حسین مرعشی علی لاریجانی دریافت مشورت ناصری اصولگرایان لاریجانی هدفمند گسترده اقدام آتش‌بس ریاست ارتباطات می‌کند رقابت خواهان آغازشده مستقلین مرعشی مسوولیت کرسی‌های بیشتر هیأت‌رئیسه اعضای اقدامات