برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- دماوند، با ارتفاع ۵۶۱۰ متر، مرتفع‌ترین قله‌ی ایران در شرق البرز مرکزی (استان مازندران) و جنوب دریای خزر است.۱۳ تیر ماه روز ملی دماوند است.

مازندمجلس: قله دماوندبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، کلانتری، مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت دماوند گفت: این قله، با مساحتی بالغ بر ۲۹۵۰ هکتار در سال ۱۳۸۱، با مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱ / ۳ / ۸۱ شورای عالی محیط زیست، به عنوان اثر طبیعی ملی به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. 
وی با اشاره به اینکه در فرهنگ کشورمان، قله‌ی دماوند مظهر پایداری و استواری است، گفت: استفاده‌ی بیش از حد از ظرفیت قابل تحمل محیط و همچنین بهره‌برداری پوکه معدنی در اطراف این اثر طبیعی ملی، از مهمترین عوامل تهدیدکننده در تخریب آن به شمار می‌آید. دماوند، یک کوه آتشفشانی مطبّق است که فعّالیّت‌های آتش‌فشانی آن در حال حاضر محدود به تصعید گازهای گوگردی است و به عنوان یک آتشفشان خفته، امکان فعّال شدن مجدد آن وجود دارد. بطور مثال در سال ۱۳۸۶، دود و بخارهایی از این قله خارج شد که در حقیقت جریانی از بخار آب بود که از دهانه خارج می‌شد و مانند فعالیت‌های آتشفشانی به نظر می‌رسید.
کلانتری درباره اهداف روز ملی دماوند و گردهمایی این روز گفت: یکی از این اهداف برجسته کردن موضوع دماوند در اذهان عمومی و نگاه مسولان تا از این طریق، در حفاظت از دماوند و زیستگاه استثنایی آن، تدابیر ویژه و فوری اتخاذ شود. چراکه دماوند به عنوان برترین نماد ایران در معرض تخریب گسترده قرار دارد و اگر همین امروز به آن توجه نشود، فردا دیر خواهد بود.
وی ادامه داد: از آنجا که دماوند، یکی از بلندترین قله‌های رشته کوه البرز است، هر ساله میزبان صعود کنندگان داخلی و خارجی و دوستداران طبیعت نیز هست. برگزاری جشن روز ملی دماوند فرصت مناسبی است تا کوهنوردان از سراسر کشور با یکدیگر، دیدار تازه کرده و با تبادل تجربه، در ارتقای فرهنگ کوهنوردی و حفاظت از کوه‌ها بکوشند.
مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست درباره موارد آسیب زا به این قله گفت: کارشناسان مهمترین عوامل آسیب رسان به دماوند را عواملی، چون معدن کاوی، جاده کشی، چرای بیش از حد دام، زباله، ساخت و ساز بی‌ضابطه، تصرف منابع طبیعی برای استفاده‌ی غیرقانونی و شخصی، افزایش جمعیت و خودروها، حضور بیش از اندازه‌ی گردشگران بدون آن که آموزش‌های لازم در رابطه با طبیعت‌گردی و حفظ محیط زیست به آن‌ها داده شده باشد، نوشتن یادگاری در طول مسیر به ویژه بر فراز قله‌ی دماوند، نصب تابلوهای یادبود و پرچم‌های گروه‌ها و یادگاری‌های کشته‌شدگان، کمبود اقامتگاه و تبلیغات نامناسب می‌دانند. 
دماوند حفاظت درباره عنوان طبیعی عوامل تخریب آتشفشانی اهداف مهمترین استفاده‌ی کلانتری کوه‌ها فرهنگ قله‌ی آموزش