برگزیده ها
پیاده‌سازی سامانه جامع دریایی کشور تا ۲ ماه آینده/‌ خدمات دریایی‌‌ یکپارچه می‌شود

مازندمجلس: معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نهایی شدن سامانه جامع دریایی کشور تا ۲ ماه آینده، گفت: این سامانه موجب می‌شود که چارچوبی یکپارچه و مکانیزمی واحد برای همه خدمات دریایی کشور پیاده‌سازی شود.

مازندمجلس:محمد راستاد ، درباره سرنوشت سامانه جامع دریایی کشور اظهار داشت:‌ بیش از 90 درصد حجم مبادلات کالا اعم از صادرات، واردات و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم جمعیت‌های عظیمی از کشور، در بنادر است.

وی افزود: در راستای ارتقای کیفیت و کارایی خدمات دریایی در بنادر‌، سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه جامع دریایی کشور» در حال طی مراحل نهایی پیاده‌سازی و به‌کارگیری است. این سامانه به عنوان منحصر به فردترین سیستم جامع دریایی در سطح خاورمیانه، بر اساس تلفیق دو ویژگی حاکمیتی امور دریایی و نیازهای عملیاتی‌ امور دریایی در بنادر کشور، مدل‌سازی شده است‌.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: این سامانه موجب می‌شود که چارچوبی یکپارچه و مکانیزمی واحد برای همه خدمات دریایی کشور پیاده‌سازی شود که شامل مدیریت واحد ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، کنترل ترافیک دریایی، جست‌وجو و نجات دریایی، امور فنی و ایمنی کشتی‌ها، پیشگیری و مقابله با آلودگی آب دریا، بازرسی کشتی‌ها و دیگر امور حاکمیتی مربوط به خدمات دریایی کشور است که تحت این سامانه تجمیع می‌شود. 

راستاد ادامه داد: مبادله اطلاعات بین بخش‌های مختلف این سامانه انجام می‌شود و همه بنادر کشور تحت این سامانه به یکدیگر مرتبط می‌شوند و می‌توانند عملکرد واحدی داشته باشند. 

وی امکان ردیابی ‌فعالیت‌ها در مرکز و بنادر به تشخیص سازمان بنادر را از دیگر مزایای این سامانه دانست و گفت: شرایط مناسبی برای ارائه خدمات با کیفیت و ارتقای ایمنی دریانوردی در بنادر کشور و آب‌های تحت حاکمیت ایران با پیاده‌سازی و اجرای این سامانه ایجاد می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در این باره با مشاور بخش خصوصی همکاری‌های گسترده‌ای داشتیم، ‌انتظار داریم تا دو ماه آینده، بهره‌برداری نهایی از بخش عمده‌ای از این سامانه انجام شود، البته بهره‌برداری آزمایشی بخشی از ماژول‌های این سامانه انجام شده‌ است و انتظار داریم تا دو ماه آینده پیاده‌سازی نهایی این سیستم انجام تا در بنادر کشور اجرایی شود. 

* برگزاری مراسم روز جهانی دریانورد در 14 تیرماه امسال‌

وی با اشاره به برگزاری مراسم روز جهانی دریانورد در 14 تیرماه امسال‌، گفت: مراسم روز جهانی دریانوردی در راستای تقدیر از دریانوردان کشور روز آینده با حضور نمایندگان ارگان‌های دریایی‌، نمایندگان شهرهای ساحلی و دیگر دست‌اندرکاران بخش دریایی کشور برگزار می‌شود.

راستاد با اشاره به اینکه این مراسم در ایران، در راستای مراسمی است که از سوی سازمان جهانی دریانوردی تحت این عنوان تعیین شده است، افزود: بیش از یک میلیون و 500 هزار دریانورد‌ روی کشتی‌‌های اقیانوس پیما در سراسر جهان مشغول به کار هستند و بیش از 85 تجارت جهانی از طریق دریا و کشتی‌های باری صورت می‌گیرد‌، بنابراین نقش و جایگاه حیاتی خانواده بزرگ دریانوردان در اقتصاد جهانی انکارناپذیر است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به قدردانی از‌ 43 دریانورد نمونه کشور، اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی دریانورد، تأکید بر اهمیت فعالیت دریانوردان در صنعت کشتیرانی دارد، شعار امسال سازمان جهانی دریانوردی برای روز دریانورد، «دریانوردان مهم و ارزشمند هستند» است.

م

دریایی سامانه بنادر جهانی دریانوردی دریانورد خدمات پیاده‌سازی دریانوردان معاون آینده اشاره کشتی‌ها نهایی افزود راستاد عنوان راستای مراسم تیرماه نمایندگان امسال امسال‌ حاکمیتی ارتقای یکپارچه کیفیت ایمنی بهره‌برداری داریم برگزاری