برگزیده ها
قطر کاهش روابط با ایران را مشروط کرد

مازندمجلس: یک منبع خبری کویت پاسخ رسمی قطر به فهرست شروط کشورهای تحریم‌کننده، که روز گذشته تحویل امیر کویت شد را منتشر کرده است.

مازندمجلس: یک منبع خبری کویت پاسخ رسمی قطر به فهرست شروط کشورهای تحریم‌کننده، که روز گذشته تحویل امیر کویت شد را منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا‌الیوم، خبرگزاری «انفراد» کویت به نقل از منابع دولتی آگاه، جزئیات پاسخ قطر به فهرست شروط کشورهای تحریم‌کننده را منتشر کرد. وزیر خارجه قطر، روز گذشته در دیدار با امیر کویت، پاسخ کتبی به این شروط را تحویل داد.

در صفحه کاربری خبرگزاری انفراد در توییتر آمده است که دوحه در پاسخ خود، اعلام کرده که «آماده است روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دهد مشروط بر این‌که تمامی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نیز به آن پایبند باشند.»

طبق این گزارش، قطر همچنین در پاسخ رسمی خود تأکید کرده است که ایران حضور نظامی در قطر ندارد و چنین ادعایی با هدف خدشه‌دار کردن وجهه دوحه مطرح می‌شود.

این منبع در ادامه ادعا کرد که قطر در بخش دیگری و در اشاره به درخواست برای تعطیل شدن پایگاه نظامی ترکیه در دوحه اعلام کرده است: «دولت ترکیه مسلمان است و هیچ بندی در منشور شورای همکاری خلیج‌فارس بر جلوگیری از ایجاد پایگاه‌های نظامی تصریح نمی‌کند.»

دوحه ادعای ائتلاف چهارگانه عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین مبنی بر حمایت قطر از «گروه‌های تروریستی موجود در فهرست سازمان ملل» را رد و تأکید کرده است که این کشور «از اعضای فعال در مبارزه با تروریسم است».

درصورتی‌که این گزارش خبرگزاری انفراد موثق باشد، می‌توان گفت که قطر به درخواست کشورهای تحریم‌کننده با واژه مشهور دیپلماتیک، که «یاسر عرفات» رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین در یکی از مناسبت‌ها آن را به‌کار برد، پاسخ داده است. عرفات در یک مراسم در پاسخ به سوالی از یک کلمه فرانسوی استفاده کرد که آمیخته‌ای از «بله و خیر» است.

 البته خبرگزاری انفراد کویت این گزارش را در توییتر به نقل از توییت‌های منتشر شده، منتشر کرده است و نمی‌توان صحت و سقم آن را تایید کرد.

حدود یک ماه پیش، چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم کردن قطر به «حمایت از تروریسم»، روابط با این کشور را قطع کردند و برای از سرگیری روابط فهرستی شامل ۱۳ شرط ارائه دادند که از جمله آنها می‌توان به کاهش سطح روابط با ایران، بستن شبکه تلویزیونی الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه اشاره کرد.

کمتر از دو هفته پیش عربستان و متحدانش اعلام کردند در صورت عدم پذیرش درخواست این کشورها،‌ دست به تحریم قطر خواهند زد. قطر، روز گذشته پاسخ رسمی خود را تقدیم امیر کویت کرد.

روابط گزارش خبرگزاری منتشر نظامی انفراد کشورهای اعلام فهرست درخواست ترکیه عربستان گذشته تحریم‌کننده سعودی امارات حمایت تروریسم می‌توان بحرین عرفات خلیج‌فارس تحویل مشروط توییتر دیپلماتیک اشاره تأکید پایگاه