برگزیده ها

مازندمجلس: رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنا نیست ایران در زمینه مبارزه با موادمخدر تمام هزینه را بپردازد، گفت: متاسفانه عزم جدی و اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان وجود ندارد.

مازندمجلس: علی لاریجانی در مراسم «سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر» با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر از کثیف‌ترین نوع جرائم سازمان یافته است، اظهارکرد: قاچاق مواد مخدر هم به انسان ضربه می‌زند و هم خانواده را  از بین می‌برد در حالیکه دیگر جرائم سازمان یافته ممکن است به یک وجه از جامعه به‌طور مثال به اقتصاد ضربه وارد کند.
او با بیان اینکه مسئله قاچاق مواد مخدر و اعتیاد یک پدیده پلشت برای جامعه بوده و جنس آن متفاوت از قاچاق سایر مواد است،گفت: معتقدم هم حکمرانان در وجه سیاست‌گذاری و اجرا و هم اندیشمندان و متفکران و کسانی که حرف وسخنانشان در جامعه طنین‌انداز است برای این مهم اهتمام بیشتری از خود نشان دهند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرکت‌های مثبتی از سوی ستادمبارزه با مواد مخدر برای مبارزه با آن صورت گرفته گفت: مسئله قاچاق مواد مخدر در ایران و جهان دارای وجوه مختلفی است برخی از این وجوه خرسند کننده و برخی دیگر ناامید کننده است و با یک پیچیدگی چند وجهی مواجه هستیم.
لاریجانی به ابعاد نگران کننده قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: متاسفانه مواد مخدر در حال افزایش است و تنوع بسیاری دارد و این موضوع بسیار نگران کننده است. در همسایگی ما معدن تولید مواد مخدر وجود دارد این سوال مطرح است که آیا تولید از سال 2001 که آمریکا به بهانه مبارزه با مواد مخدر و تروریسم به افغانستان حمله کرد کاهش پیدا کرده است یا نه؟
او با بیان اینکه تولید مواد مخدر نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه گسترش زیادی نیز داشته است تصریح کرد: متاسفانه در این 16 الی 17 سال نتوانستند به آن سیر نزولی بدهند و با وجود اینکه فرودگاه‌های افغانستان در اختیار ناتو بود اما بازهم ترانزیت هوایی این ماده مخدر وجود داشت و این نشان می‌دهد اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد و اگرچه سازمان ملل تیتر انتخاب می کند و یک عده هم بر حسب وظیفه بر آن ورود می‌کنند اما اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.
رییس مجلس شورای اسلامی به صحبت‌های مسئولان افغانستان اشاره کرد و گفت: مسئولان افغانستان نیز از ابراز نگرانی می‌کنند و موضوع مواد مخدر را به تروریسم چسبیده می‌دانند پس باید حساسیت برای مقابله با آن بیشتر شود. امروزه همه کشورهای جهان معتقدند باید با تروریسم مبارزه کرد اما برای مبارزه با مواد مخدر که منبع مالی برای تروریسم است هیچ اراده‌ای ندارند.
او با تاکید براینکه ما در راه مبارزه با مواد مخدر چندین هزار شهید و جانباز تقدیم کرده‌ایم گفت: ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر فداکاری زیادی کرده است و خود را سپر قرار داده است اما متاسفانه از سوی دیگر کشورها هیچ کمکی برای کنترل مرزها نمی‌شود از سوی دیگر در افغانستان نیز کشت جایگزین دنبال نمی‌شود و آن مقداری هم که انجام شده ایران کمک کرده است.
لاریجانی خاطر نشان کرد: بنانیست ایران همه هزینه‌ها را برای مبارزه با مواد مخدر بدهد و اینگونه نیست که ایران بتواند به تنهایی مبارزه کند لذا باید جدی تر در زمینه بین‌المللی به این قضیه توجه شود. در اجلاس‌های گوناگون و دیپلماتیک درباره مبارزه با مواد مخدر بحث می‌شود اما بروز و ظهور جدی ندارد لذا باید بخش‌های دیپلماتیک تلاش کنند و این عزم بوجود آید تا منشا‌ء آن از بین برود.
او با اشاره به آزمایشگاه‌های پیشرفته ساخت مواد مخدر در کشور افغانستان گفت: این تجهیزات از کشورهای پیشرفته به آزمایشگاه‌های افغانستان فرستاده می‌شود از سوی دیگر سرخط‌های قاچاق‌چیان روشن است همچنین سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و آمریکا آنقدر قوی هستند که بتوانند بر منطقه اشراف داشته و این مراکز را شناسایی کنند و به آن‌ها ضربه بزنند و از بین ببرند. اما ظرفیت برخورد جدی و اراده قوی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد. البته اغراض دیگری از جمله سرگرم کردن منطقه نیز وجود دارد.
نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه ایران به دلیل وجدان و مسئولیت دینی که دارد در این امر به صورت جدی وارد شده است خاطرنشان کرد: وجه امیدوار کننده این موضوع این است که خوشبختانه عزم جمعی در کشور ما و در بین بخش‌های تقنینی و اجرایی وجود دارد و همه تاکید دارند در میان آسیب‌های اجتماعی این وجه از همه مهمتر است.
او با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به موضوع مبارزه با مواد مخدر به نحو خاص توجه شده است تصریح کرد: در این برنامه منابع مالی برای مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است همچنین هر چقدر این رویکرد اجتماعی‌محور باشد و از سازمان‌های مردم نهاد استفاده شود بسیار بهتر است اینکه هنرمندان و فرهیختگان احساس مسئولیت می‌کنند و حضور دارند نشان از مسئولیت اجتماعی خوب آن‌ها ست.
رییس مجلس با بیان اینکه باید بستر اعتماد عمومی در این زمینه ایجاد شود گفت: هر چقدر مردم احساس کنند اراده جدی برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد گرایش آنها برای مبارزه بیشتر خواهد شد. همچنین وزیران باید در زمینه پیشگیری و مبارزه تلاش کنند و رسانه ملی باید تلاش بیشتری در تولید کارهای جذاب برای مقابله با مواد مخدر داشته باشد همچنین رسانه‌های گروهی بسیار می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. از سوی دیگر باید در مدارس روشنگری لازم وجود داشته باشد و همه برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر بسیج شوند.
لاریجانی با بیان اینکه معتقد است ستاد مبارزه با مواد مخدر کارنامه قابل قبولی داشته گفت: باید بیش از پیش به وجه پیشگیری اهتمام داشت ما نیز در مجلس به جد به موضوع آسیب‌های اجتماعی که در راس آن مبارزه با مواد مخدر است توجه داریم.
او ادامه داد: معتقدم در قانون مبارزه با مواد مخدر نیز هم در نحوه جرائم و مجازات‌ها باید رویکردمان را تغییر دهیم و امیدواریم در این بخش با تغییر قانون توفیقاتی ایجاد شود. همانطور که اشاره کردم نیز در قانون برنامه ششم نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده و امیدوارم در آینده دستاوردهای آن را شاهد باشیم و کمتر نگران این موضوع باشیم.
در این مراسم سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد، فخرالدین احمد دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از نمایندگان مجلس حضور داشتند.
مبارزه اینکه موضوع قاچاق افغانستان لاریجانی اراده کننده ندارد تروریسم تولید بین‌المللی اشاره زمینه همچنین بسیار مقابله کشورهای مسئولیت متاسفانه قانون نگران جرائم برنامه جامعه اجتماعی منطقه پیشرفته آزمایشگاه‌های تغییر باشیم دارند احساس بخش‌های آسیب‌های ایجاد پیشگیری آن‌ها تصریح بیشتری شورای اسلامی اهتمام معتقدم یافته مسئله گرفته آمریکا تاکید نمی‌شود بیشتر مسئولان زیادی مراسم دیپلماتیک