برگزیده ها

مازندمجلس: وظيفه نمايندگي است كه ناايمني و نارسايي‌ها و خطرات احتمالي ناشي از پروژه‌هاي عمراني و شهري را به خصوص در مواردي كه با سلامت و جان انسان‌ها سر و كار دارد، گوشزد كند و اگر از چنين كاري غفلت ورزد از وظيفه دفاع از حقوق شهروندان عدول كرده است.

مازندمجلس: احمد مسجدجامعي*در جلسه ديروز شوراي شهر، آقاي دكتر حافظي گزارشي از ناايمني و عدم تكميل خط ٧ مترو به استناد گزارشي با عنوان نگاهي جامع بر عملكرد خط هفت متروي تهران به تاريخ ٢١ خردادماه سال جاري، ارايه كرد. دكتر حافظي گفت با وجود اعلام معاونت حمل و نقل بر پيشرفت ٦٠ درصدي، تجهيزات در اين خط تنها ٧ درصد پيشرفت داشته و تنها ١٤ درصد هواكش‌هاي آن فعال است. او با توجه به عدم پيشرفت و تكميل خط، نسبت به افتتاح زودهنگام آن اعتراض كرد و در پايان گفت مسوولان شهري در قبال جان مردم در اين خط قصور دارند.

به دنبال اين تذكر، برخي از مديران شهري حاضر در جلسه در آستانه گيت خروجي، جلوي دكتر حافظي و مهندس حقاني، دو عضو كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري را سد و آنها را با ادبياتي غيراخلاقي از جمله متهم به دورويي و دروغگويي كردند و گزارش ارايه شده در جلسه علني را «شب‌نامه» و كذب محض ‌خواندند و ادعا كردند كه در بازديد حضوري با ايشان براي بررسي صحت و سقم گزارش همراهي خواهند كرد.

به هر حال اين وظيفه نمايندگي است كه ناايمني و نارسايي‌ها و خطرات احتمالي ناشي از پروژه‌هاي عمراني و شهري را به خصوص در مواردي كه با سلامت و جان انسان‌ها سر و كار دارد، گوشزد كند و اگر از چنين كاري غفلت ورزد از وظيفه دفاع از حقوق شهروندان عدول كرده است. دكتر حافظي و مهندس حقاني همواره نسبت به دفاع از حقوق شهروندان اهتمام داشته و سكوت نكرده‌اند، هرچند نماينده‌اي كه هميشه سكوت كند مصداق همان ديكته ننوشته است و خطايي در كلام و مستندات او نيست. اما وظيفه مديريت شهري، پاسخگويي درست و مستند به پرسش‌ها و انتقادات نمايندگان است نه هتاكي و تعيين تكليف براي آنها. به‌خصوص كه گرفتن هرگونه اطلاعات از پروژه‌هاي شهري، هر چند حق قانوني نمايندگي است، اما در عمل چندان ميسر نيست و علاوه بر آن شهرداري، جز تريبون شوراي شهر، رسانه‌هاي رسمي و غيررسمي و حقيقي و مجازي بسياري را براي اطلاع‌رساني در اختيار دارد. اينكه نتوانيم در برابر هر انتقادي - ولو به گمان‌مان نادرست- از خود خويشتنداري نشان دهيم، از يك سو بيانگر عدم شناخت درست از جايگاه نمايندگي مردم و كارويژه نظارتي آن و از سوي ديگر عدم آگاهي از وظايف مديران اجرايي است. چندي پيش نيز يكي ديگر از مديران به جايگاه نمايندگي مردم در همين شورا يورش برد و با امضاي تمامي اعضاي جلسه خواسته شد كه برخورد مناسبي صورت پذيرد ولي عملا هيچ اتفاقي نيفتاد، اگر آن روز به آن مساله رسيدگي شده بود شايد امروز شاهد چنين تكراري نبوديم. اين رفتار پرخاشگرايانه بي‌شك مذموم است و سزاوار كساني نيست كه دست‌كم يك دهه مديريت اين كلانشهر را بر عهده داشته‌اند و تهران را شهر اخلاق ناميده‌اند.

عضوشورای شهر تهران
نمايندگي حافظي مديران وظيفه پيشرفت تهران جايگاه گزارش مديريت شهروندان كردند پروژه‌هاي مهندس ناايمني گزارشي تكميل ارايه حقاني شوراي سلامت