برگزیده ها
ایران به دنبال هژمونی شیعه در منطقه نیست

مازندمجلس: معاون وزیر امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: امروز، دوره اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی است و ایران به خاطر این مسئله هزینه داده و خرج کرده است و این گونه هم نبوده است که بخواهد به دنبال هژمونی شیعه باشد.

مازندمجلس: معاون وزیر امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: امروز، دوره اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی است و ایران به خاطر این مسئله هزینه داده و خرج کرده است و این گونه هم نبوده است که بخواهد به دنبال هژمونی شیعه باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، سیدصادق خرازی در نشست عراق پس از داعش که صبح امروز در روزنامه اطلاعات و به همت موسسه دیپلماسی ایرانی در حال برگزار شد، گفت: پرسش بزرگی در برابر ذهن هر کنشگر سیاسی وجود دارد و آن، این است که با تحولات موصل و فتوای مرجعیت، پدیده داعش نابود می‌شود یا موقعیت فریزشده‌ای را پیدا می‌کند و در بزنگاه دیگری، این سلول‌های فریزشده قدرت ایجاد نقش مخرب در عراق را می‌تواند داشته باشد.

او با بیان اینکه در جمهوری اسلامی، با نحله‌ها و گروه‌های تروریستی تاریخی را تجربه کرده‌ایم، اظهار داشت: سازمان منافقین همین مسیر را در مقطعی دنبال می‌کرد البته با یک آرمان و هدف دیگر. اگر دولت عراق و دولت ایران و دولت‌های منطقه به توسعه پایدار می‌اندیشند و توسعه پایدار مبنای زندگی بهروز ملت‌های خود می‌دانند چاره‌ای جز عدم اغماض در برابر تروریسم ندارند.

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: تروریسم، تروریسم است و تقسیم‌بندی تروریسم به درجه یک و درجه دو چاره کار نیست و ما در برابر داعش امنیتی، داعش فرهنگی و داعش نظامی و... راهی جز سرکوب نداریم.

خرازی تاکید کرد: توصیه من به همه مسئولان در ایران و در عراق و در سوریه و در هر کجای دیگری این است که داعش دارای ایدئولوژی و فرهنگ است و این فرهنگ و ایدئولوژی به مثابه حرکت‌های خصمانه و نابودی طرف مقابلش است.

او با بیان اینکه وحدت موجود در عراق به دلیل وجود داعش است که ناچارا ایجاد شد، تصریح کرد: عراق نمونه بارز تمدن تاریخی است. عراق برخودار از تاریخ و تمدن بسیار کهنی است و لایه‌های تمدنی و فرهنگی مختلف این کشور را دربرگرفته است. اگر کسی بخواهد قبایل و گروه‌های عراقی را بشناسد باید کتاب‌های چند صدصفحه‌ای را بخواند.

سفیر اسبق ایران در پاریس ادامه داد: پیوستگی دو جریان دینی در ایران و عراق یعنی قم و نجف موجب اقتدار مرجعیت شده است. جرقه انقلاب اسلامی در نجف کلید خورده است. جرقه مبارزه با استعمار از نجف شروع شد. نهضت بیداری روحانیت از نجف کلید خورده است. مبارزه با قراردادهای استعماری در ایران از نجف کلید خورده است لذا سیاستمداران بخشی از بازی قدرت در ایران و عراق هستند، نمی‌شود سیاستمداری گامی را بدون نظر مثبت مرجعیت در ایران و عراق بردارد.

خرازی با بیان اینکه نخست‌وزیران عراق برای پیشبرد کارهای خود پاشنه‌های در مرجعیت را می‌بوسند تا کارشان را حل کنند، خاطرنشان کرد: من چند سال قبل به نجف رفته و با آیت‌الله سیستانی دیدار کردم. ایشان گفت تا دولت عراق خود را اصلاح نکند من دیگر از دولت عراق حمایت نمی‌کنم. اگر بازگشت آیت‌الله سیستانی از لندن در زمانی که نجف و کربلا توسط امریکا به بهانه دستگیری مقتدی صدر صورت نگرفته بود، کربلا و نجف قطعا با خاک یکسان شده بود ولی حضور ایشان توطئه‌های امریکایی‌ها را خنثی کرد.

او با بیان اینکه امروز مرجعیت به هیچ وجهی آمادگی ندارد که در برابر گروه‌های تروریستی تسامح کند، ابراز داشت: نهضت سرکوب تروریسم اگر ادامه نیابد، ایران و عراق، سوریه و لبنان و کل منطقه و تا مدیترانه مجددا آسیب می‌خورد و باید از شعارهای امریکایی‌ها عبور کرد.

معاون اسبق وزارت امور خارجه یادآور شد: دوستانی که در عراق هستند، باید وحدت کنونی را حفظ کنند و ایران و عراق از این بستر برای رسیدن به توسعه پایدار باید تلاش کرده و سلول‌های تروریسم را نابود کنند.  

خرازی با بیان اینکه مسائل منطقه‌ای نباید دست‌آویز جریان‌های سیاسی داخل کشور هم بشود، عنوان کرد: اگر جریانات سیاسی بخواهند وارد حریم امنیت ملی شوند، خدمتی به آرمان وحدت، اقتدار و تمامیت ارضی ایران نمی‌کنند. سپاه و نیروی قدس و مجموعه کسانی که اقتدار ایران را رقم می‌زنند یک واقعیت نادر و منحصر بفرد است. موقعیتی که امروز در منطقه دارد، با هیچ دوره‌ای از تاریخ منطقه‌ای قابل مقایسه نیست.

او اضافه کرد: این موقعیت و این واقعیت نتیجه قدرت رهبری ایران است و این قدرت رهبری بخش عمده و جدی خود را در اقتدار منطقه‌ای ایران متجلی کرده است.

این دیپلمات سابق کشورمان با تاکید بر اینکه ایران در هیچ دوره‌ای از تاریخ چند قرن گذشته، چنین اقتدار و موقعیتی را هیچ گاه نداشته است، بیان کرد: نفوذ و قدرت ایران فراتر از مرزهای سیاسی‌اش است. امروز، دوره اقتدار و نفوذ جمهوری اسلامی است و ایران به خاطر این مسئله هزینه داده و خرج کرده است و این گونه هم نبوده است که بخواهد به دنبال هژمونی شیعه باشد. اگر این بود در بالکان نبودیم. اگر این بود در فلسطین نبودیم. اگر این بود از افغانستان دفاع نمی‌کردیم. برای ما موجودیت جهان اسلام اهمیت دارد.

خرازی با بیان اینکه نیروی قدس بخشی از این هزینه است و دستگاه دیپلماسی ذره از این خرج گفت: محور مقاومت نماد قدرت ماست و اگر دستگاه دیپلماسی بتواند از این مسئله استفاده کند، می‌تواند بازیگر جدی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد. اگر بخواهیم در سازمان ملل و جدول‌‌بندی جهان نفوذ داشته باشیم، پشت در آنها ماندن جواب نمی‌دهد بلکه حضور ایران در لبنان، سوریه و عراق و یمن جواب می‌دهد.

 

 

اینکه اقتدار تروریسم خرازی مرجعیت امروز منطقه‌ای دنبال منطقه اسلامی برابر سیاسی تاریخ پایدار گروه‌های بخواهد مسئله جمهوری تاکید دیپلماسی هژمونی توسعه خورده هزینه سوریه ادامه سیستانی مبارزه آیت‌الله دوره‌ای رهبری نبودیم دستگاه موقعیتی واقعیت امریکایی‌ها لبنان نیروی کربلا تاریخی موقعیت دیگری سلول‌های نابود نبوده معاون خارجه ایجاد می‌تواند فرهنگی سرکوب ایدئولوژی کشورمان دیپلمات تروریستی آرمان فرهنگ