برگزیده ها
امکان ایجاد 40 هزار شغل در حوزه فرش دستباف وجود دارد

مازندمجلس: مشهد- ایرنا- رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با تولیدات صادرات محور،‌ امکان ایجاد 40 هزار شغل در حوزه فرش دستباف در کشور وجود دارد.

مازندمجلس: حمید کارگر روز چهارشنبه در همایش بررسی وضعیت فرش کاشمر اظهار کرد: براساس ابلاغ دولت ،20 هزار شغل برای حوزه فرش دستباف پیش بینی شده که با توجه به ظرفیت تولید و عنایت ویژه به موضوع صادرات برای ایجاد 40 هزار شغل در این حوزه آمادگی داریم.
وی گفت: براساس تقسیمات استانی هزار و 360 نفر شغل جدید امسال در حوزه فرش خراسان رضوی ایجاد می شود.
وی از انعقاد تفاهمنامه ای با صندوق کارآفرینی امید خبر داد و گفت: براساس این طرح برای خرید فرش تا سقف 100 میلیون ریال به شهروندان تسهیلاتی با سود چهار درصد و بازپرداخت 36 ماهه داده می شود.
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: این طرح به صورت پایلوت در آذربایجان غربی اجرا شده که امیدواریم در شهریورماه اجرای آن را به طور رسمی در سراسراعلام کنیم که عملیاتی شدن این طرح موجب رونق فرش دستباف خواهد شد.
کارگربا بیان اینکه فرش کاشمر صاحب اصالت، پیشینه و هویت است و در سال 94 در سازمان جهانی مالکیت در ژنو ثبت جهانی شده گفت:مرکز ملی فرش ایران، به فرش این منطقه بی توجه نبوده و نخواهد بود.
وی با انتقاد از میدان دادن به تابلوفرش هایی که هیچ ارتباط به فرش ایرانی ندارند،‌ اظهار کرد: با وجود اینکه اکنون این تولیدات دارای بازارفروش هستند ولی مزیت شاخص ایران نسبت به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و ترکیه محسوب نمی شوند لذا اگر آغوش خود را برای این تولیدات باز کرده باشیم به اصل اصالت های منطقه پشت کرده ایم.
رییس مرکز ملی فرش ایران با ابراز مخالفت نسبت به پرداخت مستقیم تسهیلات به قالیبافان و مشاغل خانگی، اظهار کرد: پرداخت مستقم نقدینگی به قالیباف موجب خروج از دایره تولید و خریدن کالاهایی دیگری مثل یخچال و تلویزیون می شود، از این رو تسهیلات باید به تاجر و تولید کننده پرداخت شود.
وی گفت: در حوزه فرش دستباف تثبیت اشتغال و توسعه کارگاههای موجود بسیار مورد اهمیت است.
کارگر ایجاد شهرک تخصصی فرش را چاره ای برای رونق این حوزه ندانست وگفت: بنا به شرایط بومی منطقه باید نسخه های متفاوتی برای رونق فرش دستباف تجویز کرد که تولید غیر متمرکز در منازل با مدیریت متمرکز نسخه بهتری برای این عرصه است.
وی با تأکید براینکه نباید به سراغ کاهش قیمت تمام شده در حوزه فرش دستباف رفت، اظهار کرد:‌ برخی برای کاهش قیمت تمام شده از کیفیت فرش می زنند که این امر موجب شده برند و اصالت فرش ایران زیر سوال برود.
به گفته او هر اندازه قیمت تمام شده این محصول را کاهش دهیم بازهم قیمت فرش ایران سه برابر قیمت تمام شده در کشورهایی همچون هند و پاکستان است از این رو امروزه فرش کاشمر به خاطر همین مشکلات بازار اصلی خود را از دست داده است.
کارگر با اعلام اینکه مرکز ملی فرش ایران به دنبال آموزش قالیبافان است، افزود: آموزش ها فقط برای قالیبافی نیست بلکه به دنبال ارائه آموزش های تخصصی از جمله آشنایی با حقوق گمرکی، قوانین و مقررات بازارهای هدف، چگونگی حضور در نمایشگاهها و نحوه مذاکره تجاری هستیم .
وی بر حضور تولیدکنندگان در نمایشگاههای بین المللی متفاوت تأکید کرد وافزود: هنوز برخی کشورهایی که در زمینه تولید فرش رقیب ما هستند تمایل به خرید فرش ایرانی دارند.
اکنون در کاشمردو هزار و 500 دار قالی کوچک و بزرگ با میانگین تولید شش متر مربع در سال فعالیت دارند، که در مجموع سالیانه حدود 30 هزار مترمربع فرش در این شهرستان بافته می‌شود.
کاشمریکی از شهرستان های 28 گانه خراسات رضوی است که مرکز آن در فاصله 228 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497/6012 خبرنگار: لیلا قرائی **‌انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

تولید دستباف ایجاد اظهار آموزش پرداخت منطقه اصالت کارگر کاشمر براساس اینکه کشورهایی تأکید شهرستان دنبال متمرکز دارند اکنون ایرانی جهانی تولیدات پاکستان قالیبافان تسهیلات تخصصی