برگزیده ها
تحریم ها آثار سنگینی در حوزه حمل و نقل دریایی برای کشور داشت

مازندمجلس: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فراهم شدن موقعیت لغو تحریم ها برای صنعت دریانوردی کشور گفت: در حال حاضر امکان برگشت این صنعت به رقابت جهانی فراهم شده است.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با اشاره به موقعیت مناسبی که برای صنعت دریانوردی کشور پس از برجام بوجود آمده، گفت: آثار سنگینی در حوزه دریایی داشت و الان مشکلات بزرگ را پشت سر گذاشتیم و برای صنعت دریایی ایران امکان برگشت به رقابت جهانی فراهم شده است.

وزیر راه با بیان اینکه به برکت صیانت دریایی و قدرت دریایی نیروهای مسلح ما چه در دریاهای آزاد و چه در مرزهای دریایی که ایجاد کرده اند، افزود: حضور آنها موقعیت خوبی برای حمل و نقل دریایی بوجود آورده و سبب شده تا در حوزه دریا به جایگاهی مناسبی دست یابیم.

وی زبان و اهداف صنعت حمل و نقل دریایی را بین المللی دانست و خاطرنشان کرد: هدفگذاری های دیگر ما در این حوزه باید بین المللی و جهانی باشد.

آخوندی با تاکید بر اینکه در شرایط موجود باید سپاسگذار مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا باشیم که شرایط با امنیتی را در منطقه برای ما راهبردی کرده اند، تصریح کرد: صنعت دریایی ما از این موقعیت می تواند در جهت ثروت اندوزی برای مردم کار کند.

وزیر راه و شهرسازی به بحث آمایش سرزمین و توزیع جمعیت در مناطق مختلف اشاره و ادامه داد: باید میزان تراکم نفر در هکتار و توسعه شهرهای بندری را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به بحث هایی که در خصوص انتقال آب از دریای عمان به داخل سرزمین مطرح می‌شود گفت: این طرح ها بسیار گرانقیمت بوده و با محیط زیست نیز ناسازگار هستند. حال آنکه توسعه شهرهای بندری حمل از نظر امنیتی و هم از نظر صرفه اقتصادی بسیار کاربردی تر بوده و اجرای آنها نیز کاملا عملیاتی است.

آخوندی ادامه داد: باید یک بار برای همیشه سیاست مهمی در ایران را تعقیب کنیم و آن سیاست، افزایش و رشد جمعیت در سواحل ایران است. ما نمی توانیم از یک سو سواحل را از جمعیت خالی کنیم و از سوی دیگر آب را با هزاران میلیارد تومان به مناطق کویری منتقل کنیم. امیدوارم این نکته در وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی ماموریت سازمان بنادر را فراتر از سرزمین دانست و افزود: این سازمان غیر از مسئولیت فراسرزمینی، مسئولیت درون سرزمینی و اجتماعی نیز برای توسعه جمعیت مناطق بندری دارد که باید این سیاست را دنبال کند.

دریایی آخوندی جمعیت بندری شهرسازی توسعه مناطق سرزمین جهانی اشاره موقعیت سیاست ادامه بسیار مسئولیت سواحل شهرهای شرایط بوجود مناسبی سنگینی اینکه افزود دانست المللی امنیتی