برگزیده ها
مازندمجلس: ژاپن و اروپا تلاش زیادی را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند که بتوانند با امضای یک توافقنامه مهم سیاسی، مناسبات خود را در زمینه های مختلف بخصوص در عرصه سیاسی و اقتصادی تقویت کنند.

به گزارش ایرنا، مضمون این توافق عمدتا تجاری است اما به دلیل آنکه طرفین به دنبال امضای جدی آن هستند از آن با عنوان «پیمان بزرگ سیاسی» دو طرف نیز یاد می شود.

قرار است شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که به دنبال اجرای سیاست اقتصادی «آبه نومیکس» به منظور افزایش قدرت اقتصادی کشورش است، از امروز سفرش را به بروکسل آغاز کند تا در همین باره با مسوولان اتحادیه اروپا گفت وگو نماید.

نشست سران ژاپن و اتحادیه اروپا بزرگترین گام دو طرف برای رسیدن به این توافق است که اروپایی ها هم آن را یک حرکت مهم برای گسترش روابط تجاری طرفین دانسته اند.

آنها در عین حال امیدوارند نشست روز پنجشنبه (فردا) به نتیجه برسد تا قبل از نشست اجلاس سران «گروه 20» در هامبورگ آلمان به آمریکا این پیام را بدهند که دنیا و کشورها در مسیر جهانی شدن حرکت می کنند و خروج آمریکا از پیمان های روز به نفع این کشور و جهان نیست.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مدتی قبل اعلام کرد که کشورش از پیمان «تی پی پی» موسوم به توافق فرامرزی آسیا و پاسیفیک که ۱۲ کشور از جمله ژاپن عضو آن هستند، خارج می شود.
بعد از آن بود که چین، کشورهای اروپایی و ژاپن عزم خود را جزم کردند تا بجای آمریکا و توافق با این کشور توافقاتی در عرصه جهانی با یکدیگر امضا کنند.

حالا اروپا و ژاپن به این توافق که یک پیمان تجارت آزاد محسوب می شود‌، نزدیک شده اند و فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن هم برای اینکه زمینه ساز امضای توافق شود در بروکسل حاضر خواهد شد.
البته توافقنامه مشارکتی اقتصادی جامع ژاپن و اروپا با موانعی در زمینه تعرفه های تجاری روبرو شده است و به نظر می رسد کیشیدا برای برداشتن همین موانع به اروپا سفر می کند.

او در مصاحبه ای که تارنمای ژاپن تایمز روز چهارشنبه آن را منتشر کرده، گفت که با وزیران خارجه اتحادیه اروپا در باره این توافق هفته گذشته گفت و گو کرده و برای امضای آن امیدواری های زیادی ایجاد شده است.

او البته بر این باور است که مسایل بسیار حساسی میان طرفین وجود دارد اما گفت که ژاپن برای تامین منافع خود تلاش خواهد کرد.
سرمایه گذاری، تعرفه بر روی کالاهای وارداتی اعم از مواد غذایی، خودرو و محصولات کشاورزی از مهمترین اختلافات میان طرفین است.
ژاپن و اروپا اگرچه در این بخش ها اختلافاتی دارند اما مقام های دو طرف می گویند که اراده سیاسی و پیشینه روابط آنها آنقدر قوی هست که بتواند برخی از مشکلات را برای رسیدن به یک توافق مهم سیاسی و تجاری برطرف کرد.
اروپا توافق سیاسی آمریکا طرفین پیمان اقتصادی تجاری امضای اتحادیه زمینه کیشیدا جهانی روابط البته تعرفه خارجه دنبال زیادی توافقنامه کشورش بروکسل اروپایی