برگزیده ها
مازندمجلس: ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه خبری فرانس 24 اعلام کرد: به رغم گنجانده شدن تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در شروط 13 گانه کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با قطر، پایگاه نظامی خود در خاک قطر را به هیچ عنوان تعطیل نخواهیم کرد.

اردوغان در این مصاحبه افزود: بدون درخواست قطر به هیچ عنوان پایگاه خود را در خاک آن کشور تعطیل نخواهیم کرد و به توافق خود پایبند هستیم و درخواست تعطیلی این پایگاه غیرقابل قبول است.

وی اضافه کرد: جای سوال است که کشورهای عربی چرا تعطیلی پایگاه های نظامی آمریکا و فرانسه را در خاک قطر مطالبه و درخواست نکرده اند؟

وی با بیان این که نمی خواهیم در منطقه بحرانی دیگر به وجود بیاید، اظهار کرد: هم اکنون در کشور عراق و سوریه بحران جدی جنگ داخلی در جریان است و در منطقه خلیج فارس نیز خواهان بحران جدیدی نیستیم.
وی بیان کرد: برای جلوگیری از بحران در منطقه با پادشاه عربستان مذاکره کرده و از او خوسته ام که جلوی به وجود آمدن بحرانی دیگر در منطقه را بگیرد.

وی اظهار کرد: پیشنهادهای 13 ماده ای کشورهای عربی به قطر در واقع نادیده گرفتن حقوق و اقتدار یک دولت محسوب می شود و در نادیده گرفتن حق حاکمیت و داشتن دولت و حکومت به شمار می رود و این غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: ترکیه و قطر توافق نامه دفاعی در سال 2014 امضا کرده اند و ایجاد پایگاه نظامی نیز بر اساس آن عملیاتی شده است و در همان سال درخواست مشابهی برای ایجاد پاسگاه را به دولت عربستان نیز دادیم و اعلام کردند که بررسی می کنند ولی پاسخی ندادند.

اردوغان همچنین گفت: به هیچ عنوان نمی پذیریم که قطر دولتی تروریستی و یا حامی تروریسم است چرا که در 15 سال گذشته دولت قطر را همواره علیه ترور و تروریسم دیده ایم.
پایگاه نظامی منطقه اردوغان درخواست بحران تعطیل ترکیه عنوان کشورهای تعطیلی عربستان نادیده ایجاد تروریسم گرفتن غیرقابل نخواهیم اعلام توافق مصاحبه بحرانی اظهار