برگزیده ها
فرهنگ معین، فرهنگ تحقیق و دانش‌­پژوهی است
مازندمجلس: فرهنگ معین، فرهنگ تحقیق و دانش‌­پژوهی است به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:
مفاخر و بزرگان فرهنگ و ادب ایران زمین، سرمایه­‌های گرانقدری هستند که تجلیل و بزرگداشت آنان زمینه­‌ساز حیات فرهنگی در جامعه است. لازمه تداوم حیات و زیست فرهنگی، توجه به ریشه‌­های فرهنگی و الگوسازی برای نسل جوان و آینده است. در میان این گنجینه­‌ها و ذخائر فرهنگی و ادبی، نام و یاد بزرگانی چون دکتر محمد معین ماندگار و درخشان بوده و خواهد بود.
دکتر محمد معین شخصیتی است فرهیخته که عمر ارزشمند خود را وقف علم و معرفت کرد و به شکرانه عنایتی که خداوند در این مسیر به او داشت، منشأ آثار گرانقدر و ماندگار در عرصه فرهنگ و ادب این سرزمین شد.
کارنامه پربار این بزرگ­مرد ایران­زمین و این فرزند شایسته گیلان، چنان درخشان و پربار است که به سادگی از کنار آن نمی­توان عبور کرد، آثاری که هریک حائز ارزش و اعتبار علمی و ادبی بسزایی است.
فرهنگ معین، اثرمانای به یادگار مانده از دکتر محمد معین، تنها فرهنگ واژگان نیست، بلکه فرهنگ تحقیق و دانش­‌پژوهی است و فرهیختگان، اهل قلم و پژوهندگان دیرسالی است که از این اثر جاودان بهره می­‌جویند. اگرچه فرهنگ­‌نویسی و دانشنامه نگاری عرصه­‌ای پویا است همگام و همراه تغییر و تحول در دانش بشری، نیازمند به روزرسانی است، پیشرو بودن مرحوم دکتر معین در استفاده از روش­های علمی و دقیق، نه تنها مانع از کهنگی آثار او شده، بلکه آثار ماندگار این فرزانه سترگ، پایه و مبنایی برای تحقیقات آیندگان شده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مفتخر است که در مراسمی با حضور بزرگان و اهالی فرهنگ و ادب از مقام رفیع این چهره تابناک فرهنگ و ادبیات ایران تجلیل می­‌کند، تا علاوه بر بزرگداشت آن ادیب فرهیخته، محفلی برای تبادل­ نظر و گفتگو برای استادان، عالمان و فرهیختگان مهیا نماید.
ضمن تشکر و قدردانی از دست­‌اندرکاران برگزاری این همایش، امیدوارم جامعه علمی و دانشگاهی در بزرگداشت این مفاخر که سرمایه­‌های بی­‌بدیل فرهنگی هستند، فعال و با نشاط حضور یابند و شاهد ظهور اندیشمندان و فرهیختگان در آینده این سرزمین باشیم.
 
فرهنگ فرهنگی بزرگداشت ارشاد ماندگار اسلامی فرهیختگان پربار آینده درخشان فرهیخته سرزمین تجلیل وزارت تحقیق مفاخر بزرگان سرمایه­‌های جامعه