برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- شهردار تهران بر ضرورت تجدید نظر ساختاری در حوزه مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: در این ساختار و سیستم کسی که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده می‌گیرد، دستش خالی است و نمی‌تواند اعمال مدیریت و فرماندهی کند.

مازندمجلس: قالیبافبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در این سازمان طی سال‌های گذشته، ابرازداشت: مدیریت بحران در روزهای ابتدایی که ما توفیق خدمت در شهر تهران پیدا کردیم، حتی جایی برای استقرار نداشت. در آن زمان ساختمانی طراحی شده بود که با شرایط ویژه برای مدیریت بحران ساخته شود، اما امروز سرانجام کار به نتیجه رسیده و این مجموعه مایه افتخار شهر است.
وی تاکید کرد: هر چند باید اقرار کنیم این سازمان هنوز به نقطه‌ای نرسیده که بحران‌های جدی شهر را اداره کند، با این وجود جا دارد به تمامی متخصصان و همکارانم در شهرداری تهران و همچنین به اندیشمندانی که خارج از محیط شهرداری دلسوزانه در مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و سازمان‌های بین المللی با این مجموعه همکاری کردند تقدیر و تشکر کنم.شهردار تهران گفت: بحران ما این است که وقتی پشت تریبون‌ها قرار می‌گیریم یادمان می‌رود خطاب به چه کسانی صحبت می‌کنیم؛ ما در پشت تریبون به جای اینکه بگوییم چه کرده ایم، در نقش اپوزوسیون حرف می‌زنیم.
قالیباف ابراز داشت: باید به ما مسئولان بگویند هر کسی پشت تریبون قرار گرفت، توضیح دهد که در حوزه مسئولیت خودش چه کرده است. اینکه چرا دیگران کار نکردند مهم نیست، مهم این است ما چه کاری کردیم؟ حالا مدیریت بحران خودش گرفتار این بحران است.
وی با اشاره به قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۸۷ گفت: پنج سال ابتدایی این قانون آزمایشی بوده و دوره آزمایشی آن در سال ۱۳۹۳ تمام شده است؛ البته نمی‌خواهیم بگوییم که بی قانون هستیم، اما باید کارهای اداری لازم نیز روی این قانون انجام شود. با این وجود جای این سوال وجود دارد که با همان قانونی که نوشته شد، چه کردیم؟
شهردار تهران اظهار کرد: در سال ۸۵ هنوز این قانون نوشته نشده بود، اما در شهر تهران به موضوع مدیریت بحران پرداخته شد چرا که تهران حتما یکی از شهرهای پر خطر کشور است و کشور ایران نیز جزو ۱۰ کشور حادثه خیز دنیا به شمار می‌رود از این رو مدیریت شهری از روز اول موضوع مدیریت بحران را مورد توجه قرار داد.
قالیباف با اشاره به چالش‌ها و دلسوزی‌های فراوان در شورای شهر سوم به منظور پیشرفت حوزه مدیریت بحران در شهر تهران، ادامه داد: تهران تن‌ها شهری است که قانون مدیریت بحران آن را بر عهده شهردار گذاشته و در بقه کشور این مسئولیت بر عهده استانداران است.
وی تصریح کرد: آنهایی که در زمان بروز حوادث مثل حادثه پلاسکو به دنبال رفتار سیاسی غیر منطقی هستند، حداقل گزارش کمیته ملی پلاسکو و گزارش شورای اسلامی شهر را بخوانید و نسبت به قضاوت هایی که در زمان حادثه صورت گرفت، مقایسه کنید. همچنین ببینید آیا کارهایی که در شهر تهران صورت گرفته با مجموعه کشور قابل قیاس است؟
شهردار تهران ادامه داد: البته ما اقرار می‌کنیم با همه این تلاش ها، حتما مدیریت بحران تهران جوابگوی نیاز‌ها نیست و در حداقل‌ها قرار داریم.
قالیباف به اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش ایمنی در شهر نیز اشاره کردو گفت: در سال ۸۴ ما در حدود ۷۰ ایستگاه آتش نشانی داشتیم که هر ایستگاه ۱۰. ۷ کیلومتر مربع را تحت پوشش داشتند؛ باید توجه داشته باشیم که از سال ۸۴ تا امروز روزانه حدود هزار ماشین در این شهر پلاک می‌شود و چند میلیون خودرو نیز به شهر اضافه شده است. اگر قرار بود در آتش سوزی و حریق با همان وضعیت قبلی به محل حادثه برسیم، چه وضعیتی در شهر تهران به وجود می‌آمد؟
وی افزود: از ۷۵ ایستگاه قدیمی آتش نشانی که در سال ۸۴ در شهر تهران وجود داشت، ما نزدیک به ۴۰ ایستگاه را به طور کامل تخریب و نوسازی کردیم و تعداد ایستگاه‌ها را نیز از ۷۵ ایستگاه به ۱۲۵ ایستگاه رساندیم. 
به گفته قالیباف با وجود افزایش تعداد خودرو‌ها در شهر تهران، اما زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی به محل حادثه از ۵ دقیقه و ۳۲ ثانیه به ۴ دقیقه و ۱۰ ثانیه کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که همه عوامل برای دیر رسیدن نیروهای امدادری در شهر فراهم بوده استشهردار تهران با بیان اینکه «تا پیش از این دوره مدیریت شهری حتی یک پایگاه مدیریت بحران در شهر وجود نداشت»، اظهار کرد: امروز ۱۱۰ پایگاه داریم که در هر محله تجهیزات در آن‌ها مستقر شده و آموزش‌ها نیز ارایه شده است.
وی به موضوع شناسایی گسل‌ها اشاره کرد و گفت: از سال ۸۵ بحث شناسایی گسل‌ها در شهر تهران شروع شد و در این راستا بیش از سه هزار کار میدانی و فعالیت‌های تحقیقاتی صورت گرفت. با استفاده از تجربه دیگران، کمک سازمان‌های بین المللی و فعالیت‌های صورت گرفته در نهایت نقشه گسل‌ها را در تهران آماده کردیم. مراکز علمی و تحقیقاتی زیادی برای شناسایی گسل‌ها به ما کمک کردند و خود شهرداری در این کار پیشقدم بود.
قالیباف اظهار کرد: برای این کار همه مسیر‌ها را طی کردیم و اخیرا هم این موضوع در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید. جالب اینجا است که در مکاتباتی که با ما انجام می‌دهند، ما بدهکار هستیم چرا که خطاب به ما می‌گویند ما نقشه گسل‌ها را تهیه کردیم و حالا شما توضیح دهید چرا گسل‌ها را در سیستم نمی‌گذارید! البته من در توضیح نوشتم دوستانی که این عتاب و خطاب را می‌کنید، آن روز‌ها شما نبودید چرا که از سال ۸۸ جمع اندیشمندان شهر و مراکز تحقیقاتی همه با هم تلاش کردیم که این سند را تهیه کردیم و خودمان این سند را در طرح تفصیلی و جامع گذاشتیم؛ امروز اگر سری به سایت بزنید گسل‌ها مشخص است و آئین نامه‌ها نیز روشن است.
شهردار تهران تصریح کرد: از موارد بحران در کشور ما آن است که یک آتش سوزی اتفاق می‌افتد، امروز نیز همه کارهای کارشناسی صورت گرفته است، اما چه کسی ضمانت می‌کند در آتش سوزی بعدی این اتفاقات نیفتد؟ در این زمینه نباید بهانه کنیم و بگوییم قانون نداریم. البته که می‌توانستیم قانون بهتر از این هم داشته باشیم، اما ما مجریان باید بگوییم قانون را چطور اجرا کردیم؟ اگر ده‌ها قانون خوب بنویسیم، اما آن را اجرا نکنیم، چه فایده‌ای دارد؟
قالیباف تاکید کرد: رقمی که شهرداری تهران در طول مدت ۱۴ سال در حوزه مدیریت بحران سرمایه گذاری کرده به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد. در قانون نیز سالانه اعتباری برای بحث پیشگیری در نظر گرفته می‌شود، اما جای سوال وجود دارد که در این مدت ۱۴ سال سهم شهر تهران با ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت و هشت میلیون نفر جمعیت از این چند هزار میلیاردتومانی که در حوزه مدیریت بحران هزینه شده، چقدر است؟ با این وجود مدیریت شهری خودش چند هزار میلیارد تومان برای تجهیزات، امکانات و ... هزینه کرده است.
وی با اشاره به رونمایی از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تاکید کرد: این نرم افزارهایی که امروز رونمایی می‌شود کار یک ساله و دوساله نیست، بلکه پایه گذاری آن‌ها در طول سالیان گذشته انجام شده و رنج و زحمت‌های زیادی روی آن انجام گرفته است که امروز به راحتی از طرح تاب آوری، نقشه گسل، کاهش خطرات محلات و ... سخن می‌گوییم.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده و پر خطر نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی باید سالانه ۱۰ درصد نوسازی انجام شود تا در طول یک دوره ۱۰ ساله مشکل بافت فرسوده شهر‌ها حل شود. الان حدود ۱۰ سال از این قانون گذشته و باید نوسازی بافت‌های فرسوده تمام می‌شده است، اما با این وجود پیشرفت نوسازی در بافت‌های فرسوده کشور ۸ درصد بوده است. در این زمینه خوشحال هستیم که در شهر تهران ۳۴ درصد بافت‌های فرسوده را در نزدیک سه هزار هکتار مساحت بافت فرسوده احیا و نوسازی کردیم این در حالی است که بر اساس قانون امروز باید در شهر تهران به مرز ۸۰ درصد می‌رسیدیم.
شهردار تهران تاکید کرد: ما از اینکه بافت فرسوده در شهر تهران ۳۴ درصد پیشرفت داشته و نسبت به بقیه شهر‌ها پیشتاز هستیم، خوشحالیم، اما نسبت به وظیفه ما که نوسازی ۸۰ درصد بافت فرسوده بوده است، هنوز عقب هستیم. در این شرایط آن هشت درصدی‌ها هم توضیح دهند که چرا به ۸۰ درصد نرسیدند؟
وی گفت: تن‌ها از اعتبار قطعی مصوب مجلس که ردیف و بودجه مشخصی برای نوسازی بافت فرسوده شهر‌ها وجود دارد، دولت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به شهر تهران بدهکار است، اما با این وجود ما در شهر تهران ۳۴ درصد نوسازی را انجام دادیم. این در شرایطی است که ما در شهر تهران به کمک شورای شهر کلیه عوارض و جریمه‌ها را به صورت ۱۰۰ درصد در بافت فرسوده بخشیده ایم و شهرداری از یک درآمد بزرگ در بافت فرسوده صرف نظر کرده است.
قالیباف عنوان داشت: بخشی از مراکز مهم تاسیساتی و زیر ساخت‌ها نیز از جمله نقاط مهم و اساسی هستند که باید برای آن‌ها هم تدبیر شود.
شهردار تهران بر ضرورت تجدید نظر ساختاری در حوزه مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: در این ساختار و سیستم کسی که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده می‌گیرد، دستش خالی است و نمی‌تواند اعمال مدیریت و فرماندهی کند. به همین جهت ما دچار اشکال ساختاری هستیم و باید این اشکال را اصلاح کنیم.
وی در ادامه به برخی رفتارهای سیاسی نیز اشاره کرد و گفت: در یکی از جلسات یکی از دوستان شورای شهر تهران می‌گفت: اگر بخواهیم بگردیم و دو نفر مدیری را در حوزه نظری و علمی پیدا کنیم که تجربه مدیریت بحران را داشته باشد، حتما یک نفر از آن‌ها قالیباف است؛ بعد می‌گفت: حالا توضیح دهید شما با چه تخصصی مدیریت بحران شده اید؟ وقتی موضوع سیاسی می‌شود، شرایط اینگونه خواهد شد. قانون گفته است من مسئول مدیریت بحران باشم. خدا رحم کرده است که هم تخصص این کار در دهه ۷۰ را داشته ام و هم سابقه این کار را در سه بحران مهم زلزله طبس، رودبار و بم - منهای مدیریت بحران در دوران دفاع مقدس – داشتم.
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به بهسازی تاکید کرد و گفت: در مجموعه مدیریت بحران، مرکز تحقیقات ملی و ساختمان و محیط‌های دانشگاهی کارهای خوبی برای بهسازی گرفته است، حداقل همین اقدامات را ابلاغ کنیم تا کار انجام شود.
وی ابراز داشت: در زمینه بهسازی پل‌های شهر تهران نیز کار بزرگی انجام شد، چرا که به جز پل‌های ساخته شده جدید، عمدتا پل‌های قدیمی نیز بازنگری و نوسازی شد.
قالیباف مهم‌ترین بخش مدیریت بحران را پیشگیری عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه در ساختار و فرایندهای مدیریتی دچار مشکل هستیم، نتیجه این می‌شود که اگر اعتبار و بودجه‌ای هم به اسم مدیریت بحران می‌آید، این اعتبار به کارهای دیگر اختصاص پیدا می‌کند.
 
تهران بحران مدیریت قانون فرسوده قالیباف نوسازی امروز اشاره گرفته کردیم گسل‌ها هستیم تاکید شهردار موضوع ایستگاه شورای حادثه توضیح اینکه شهرداری بگوییم کارهای آن‌ها ادامه بافت‌های پیشگیری البته تحقیقاتی مجموعه مراکز پیشرفت زمینه گزارش اظهار رونمایی پل‌های ضرورت نشانی شرایط ساختار شناسایی میلیارد سیاسی بهسازی شهر‌ها اعتبار تومان مسئولیت گذشته ساختاری فعالیت‌های گرفتار تجهیزات نیروهای دقیقه ثانیه پایگاه تجربه هزینه سالانه عنوان می‌گفت گذاری مساحت اشکال تعداد بدهکار سیستم می‌کند زیادی اسلامی تریبون می‌رود ابراز دیگران آزمایشی کردیم؟ المللی سازمان‌های نتیجه ساخته ابتدایی اقرار دانشگاهی همچنین دستاوردهای نوشته کیلومتر افزایش باشیم میلیون نزدیک قدیمی اقدامات داریم تن‌ها منظور تصریح پلاسکو نداشت حداقل تجدید