برگزیده ها

مازندمجلس: سیدعباس عراقچی یکی از طرفداران پر و پا قرص ورزش، به‌خصوص فوتبال و صدالبته پرسپولیس است.

مازندمجلس: سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه که نقش زیادی در مذاکرات هسته‌ای ایران مقابل کشورهای ۱+۵ ایفا کرد و از همان زمان چهره‌‌اش برای همه مردم آشناست، یکی از طرفداران پر و پا قرص ورزش و به‌خصوص فوتبال و صدالبته پرسپولیس است.

خبر ورزشی نوشت: هفته گذشته فرصتی دست داد تا در دفتر وی حضور یافته و گفت‌وگویی با ایشان برای مخاطبان خبرورزشی داشته باشیم که بخش‌های ورزشی و به‌خصوص فوتبالی آن را به صورت چکیده در زیر تقدیم حضورتان می‌کنیم.

کمک می‌کنیم تا پول ایران را از فیفا بگیریم
مبالغی که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به ایران اختصاص داده و نقل و انتقال آن به صورت دلاری است، مشکلاتی داشته که در دوره قبل جام جهانی‌ به طرق دیگری حل کردیم و این بار هم ان شاءا... حل خواهد شد ولی موانعی که هست، به خاطر برجام نیست.

ورزش می‌تواند از فضایی که برجام ایجاد کرده، استفاده کند
به نظر من آنچه که به ورزش ما می‌تواند در عرصه بین‌المللی کمک بکند؛ نه خود برجام، بلکه فضایی است که برجام برای جمهوری اسلامی ساخته، هست و کمک می‌کند. برجام وجهه جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌المللی کاملاً عوض کرده است. وجهه یک کشور قدرتمند و در عین حال معقول و منطقی که حرف دارد برای گفتن، توان مذاکره دارد، می‌تواند با 6 قدرت دنیا بنشیند و مذاکره کند و به خواسته‌های خودش برسد. تصویری که الان از جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، به نظر من نسبت به چهار سال قبل که ایران به جام جهانی‌ رفت، یک تصویر کاملاً جدید است. فضایی که الان حول و حوش جمهوری اسلامی وجود دارد، کاملاً فضای جدیدی است و همین است که کاملاً رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه ما را، که می‌دانید، کاملاً عصبانی کرده و سعی می‌کنند این فضا را مرتباً تخریب کنند. به اعتقاد من، ما از این فضا می‌توانیم خیلی خوب استفاده کنیم، ورزش ما هم خوب می‌تواند استفاده کند.

والیبال ما جزو ۱۰ قدرت برتر جهان است
ورود و حضور مجدد ما در جام جهانی‌ فوتبال، حضور بسیار خوب ما در مسابقات والیبال لیگ جهانی، البته این بار انتظارات ما خیلی بالا رفته وگرنه همین الان هم ما در بین 10 تیم برتر والیبال جهان هستیم در حالی که تا چند سال پیش کسی تصورش را نمی‌کرد و موفقیت‌هایی که در سایر رشته‌ها داشتیم، موفقیت اخیر خانم علیزاده و... همه این‌ها کمک می‌کند به این فضا که هرچه بیشتر چهره‌ای بسیار مشروع و مطلوب را از ایران و مردم ایران در عرصه بین‌المللی ایجاد کند و حتماً تیم‌هایی را علاقه‌مند می‌کند که با تیم‌های ما بازی‌های دوستانه‌ای داشته باشند. خب همه چیز هم به فضاهای سیاسی مربوط نیست و به کیفیت تیم‌ها هم مربوط است.

فوتبال ما در آسیا درجه یک است ولی هنوز در اندازه کلاس جهانی نیست
وقتی تیم والیبال شما در استاندارد و کلاس جهانی است، خب تیم‌هایی در حد کلاس جهانی هم رغبت می‌کنند که با شما بازی دوستانه داشته باشند چون آنها هم نفع می‌برند. نباید توقع داشته باشیم فوتبال ما که در سطح آسیا درجه یک هست ولی در سطح دنیا حتماً و شاید تیم‌های درجه یک راضی نشوند با ما بازی دوستانه کنند، مگر با دریافت مبالغی که این هم رایج است پول‌هایی را می‌گیرند، پول‌های سنگینی را هم می‌گیرند تا بازی دوستانه انجام دهند. به نظر من فضا فراهم است و وزارت امورخارجه و نمایندگی‌های ما آماده کمک هستند ولی بقیه بسته به سیاست‌های فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان است که چقدر کمک کنند و امکانات مالی‌شان اجازه می‌دهد. به نظر من فضا آماده است و ما هم در وزارت امورخارجه آماده هستیم که کمک کنیم.

موفقیت ورزش در عرصه بین‌المللی پرستیژ کشور را بالا می‌برد
در سیاست خارجی کشورها دنبال منافع ملی یا امنیت ملی هستند. یک موضوع سومی هم وجود دارد که معمولاً از آن غفلت می‌شود که آن «پرستیژ» است لذا در حوزه‌های هنری سرمایه‌گذاری می‌کنند، در حوزه‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کنند و همین‌طور در حوزه‌های ورزشی. همین که فرض کنید در مسابقات مهمی که همه دنیا آن را دنبال می‌کنند و نگاه می‌کنند، یک کشوری بتواند بدرخشد و پرچمش را بالا ببرد، یا کشوری قهرمانش بتواند در المپیک پرچمش را بالا ببرد، این‌ها «پرستیژ» می‌آورد برای آن کشور. می‌خواهم عرض بکنم موفقیت در عرصه ورزش بین‌المللی از آن جهت که پرستیژ یک کشور، مشروعیت یک کشور و نام یک کشور را بلندآوازه می‌کند، بخشی از سیاست خارجی است. یعنی دیپلماسی ورزشی، یک مقوله بسیار مهمی است و ما در وزارت خارجه قطعاً به آن توجه داریم.

فوتبال بازی می‌کردم ولی نه حرفه‌ای!
بله. من به فوتبال خیلی علاقه داشتم و بازی هم می‌کردم. تا همین چند سال پیش هم با بروبچه‌های فامیل سالن گرفته بودیم و می‌رفتیم ولی بعد از جریان مذاکرات کمتر فرصت شد و البته سن‌مان هم بالا رفته و نمی‌توانیم. البته فوتبال را هیچ‌وقت حرفه‌ای بازی نکردم. ورزش حرفه‌ای نداشتم ولی خیلی علاقه‌مندم و علاقه‌مند به پیگیری هستم.

من و آقای تخت‌روانچی پرسپولیسی هستیم
خیلی مشهور است که من و آقای مجید تخت‌روانچی (معاون اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه) خیلی پرسپولیسی هستیم! (با خنده)

مذاکره‌کننده آلمانی وسط مذاکرات فوتبال می‌دید!
در جریان مذاکرات مکرر اتفاق می‌افتاد که مسابقات باشد و خاطرات زیادی از این جهت در ذهن دارم. مثلاً بازی‌های جام جهانی‌ که در برزیل بود، یادم می‌‌آید که آلمان قهرمان شد. خانم اشمیت که با ما مذاکره می‌کرد، ایشان آلمانی بود. یادم می‌‌آید بازی نیمه‌نهایی بود که خیلی مهم بود و ما هم وسط مذاکره بودیم. وسط مذاکرات متوجه شدیم خانم اشمیت با لپ‌تاپی که مقابلش بوده در حال تماشای فوتبال است! (با خنده) یک دستیاری هم داشت که سوئیسی ولی آلمانی‌زبان بود که طرفدار آلمان بود و این دو نفر وسط مذاکرات دنبال می‌کردند. از این دست خاطرات زیاد دارم.

دیدن مسابقات در استادیوم خیلی لذت دارد
بازی‌های داخلی را هم دنبال می‌کنم. یک بار هم چند سال پیش با پسرم رفتم استادیوم، منتها از آن بازی‌هایی بود که آدم وسطش (با خنده) مجبور می‌شود گوش‌هایش را بگیرد! اگر فرصت بشود واقعاً علاقه‌‌اش را دارم چون دیدن بازی از داخل استادیوم با دیدن تلویزیون خیلی فرق می‌کند. آن هیجان و فضایی که بر استادیوم حاکم است، بسیار جالب است و تنها صحنه تکرار گل را ندارد! اگر یک مقدار مسائل فرهنگی در آن رعایت شود که فکر می‌کنم روز به روز هم بهتر می‌شود، حتماً محیط جذابی برای همه خواهد بود.

شنیدم رضاییان استقلالی شد!
این چند روزه خیلی نقل و انتقالات را دنبال نکردم. شنیدم آقای رضاییان رفته استقلال ولی دیدم رفته یک تیم بلژیکی. در تیتر اخبار دیدم که نوشته رضاییان آبی‌پوش شد که فکر کردم رفته استقلال ولی وقتی خبر را خواندم، دیدم تیم بلژیکی رفته که آبی می‌پوشد! (با خنده)

از طارمی خواهش می‌کنم در پرسپولیس بماند
به عنوان یک هوادار از آقای طارمی خواهش می‌کنم در پرسپولیس بماند به خاطر اینکه خیلی خوب است و من هم خیلی خوشم می‌‌آید از این بازیکن. عرق و انگیزه زیادی دارد و خیلی باغیرت بازی می‌کند و شم گلزنی هم دارد. خیلی خوب خودش را در موقعیت گلزنی قرار می‌دهد هرچند که در ضربات آخر یک مقداری آدم را حرص می‌دهد (با خنده) ولی فکر می‌کنم آینده درخشانی دارد و می‌تواند یکی از مهاجمان درجه یک کشور باشد. خیلی دوست دارم که در پرسپولیس بماند.

خواسته ما قهرمانی پرسپولیس است
قهرمانی دوباره پرسپولیس خواست همیشگی ماست و با نفراتی که جذب این تیم شدند، فکر می‌کنم دوباره در لیگ جدید، پرسپولیس قهرمان شود.

فدراسیون‌های ما در عرصه بین‌المللی ضعیف هستند
فدراسیون‌های ما یک مقدار به لحاظ عملکرد بین‌المللی در بعضی جاها ضعف دارند و حتماً باید بخش بین‌الملل خودشان را تقویت کنند. شاهد بوده‌‌اید که ما از این قضیه چقدر ضربه خوردیم. لیست بازیکنان دیر رسیده و تیم محروم شده، ناداوری شده، نتوانستند به خوبی دفاع بکنند. بعضی وقت‌ها نامه‌نگاری‌هایی که می‌شود و می‌بینیم، تأسف می‌خوریم. نه اصول صحیح نامه‌نگاری رعایت شده، نه منطقی توانسته‌اند در آن بیاورند. اغلاط املایی دارد و... فکر می‌کنم خوب است همه فدراسیون‌ها بخش بین‌الملل‌شان را تقویت کنند و از وزارت امور خارجه کمک بگیرند.

بسیاری از کشورها آرزوی داشتن تماشاگران ما را دارند
مردم نیاز به هیچ توصیه‌ای ندارند. این‌قدر ماشاءا... در صحنه‌ها و عرصه تشویق هستند که برای بسیاری از کشورها آرزوست که مثلاً تیم والیبال‌شان مسابقه می‌دهد، مردم اینچنین بیایند و تشویق کنند و این عظمت و هیاهو را ایجاد کنند.

فوتبال پرسپولیس وزارت بین‌المللی می‌کنم دنبال جهانی می‌کند مذاکرات کاملاً برجام می‌تواند مذاکره بسیار پرستیژ مسابقات ورزشی اسلامی والیبال جهانی‌ خارجه حتماً فضایی استادیوم جمهوری می‌دهد کشورها هستیم حوزه‌های حرفه‌ای آماده دوستانه موفقیت می‌‌آید البته ایجاد بماند اشمیت استفاده بسیاری طارمی زیادی رضاییان آرزوی پرسپولیسی می‌کردم تخت‌روانچی تشویق آلمانی نکردم جریان بودیم تقویت شنیدم استقلال رعایت مقدار پرچمش بلژیکی خواهش آلمان مثلاً قهرمان دوباره گلزنی خاطرات این‌ها باشیم به‌خصوص می‌کنیم فدراسیون منطقی کشورهای بین‌الملل داشتن قهرمانی تماشاگران دارند معاون عراقچی تیم‌هایی خارجی سیاست سرمایه‌گذاری فرهنگی کشوری امورخارجه می‌گیرند تیم‌های علاقه‌مند بازی‌های باشند مربوط بتواند