برگزیده ها

مازندمجلس: اکنون زمان آن رسیده است که دولت های اروپایی و شرکت های بین المللی با نادیده گرفتن واشنگتن و کشورهای حاشیه خلیج فارس اصلاحات اقتصادی در تهران را دنبال کنند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از اندیشکده روابط خارجی لندن، قرارداد توتال برای بازگشتبه ایران پس از غیبت 5 ساله می تواند مزیت بزرگی برای توافق هسته ای باراک اوبامارئیس جمهور سابق آمریکا باشد که در سال 2015 میان گروه 1+5 و ایران به امضا رسید.

این توافق بسیار مهم و حیاتی است چرا که اعتمادتوتال برای بازگشت به بازار ایران علی رغم اظهارات و مواضع ضدایرانی واشنگتن، ریاضو ابوظبی را کسب کرده است. هدف این سه کشور انزوای ایران و ممانعت از سرمایه گذاریبین المللی در این کشور است.

توتال به عنوان یک معامله در بخش انرژی توافقیپیشگام محسوب نمی شود و این احتمال وجود ندارد که بتواند قفل ها را یکی پس ازدیگری بشکند و منجر به ورود فوری تجارت و سرمایه گذاری فوری به ایران شود. اما اینتوافق می تواند فرصتی برای حسن روحانی رئیس جمهور ایران با هدف تقویت و پیش بردبرنامه های اصلاحات اقتصادی و تقویت میانه روها باشد.

از سوی دیگر باید گفت که توافق با توتال برایدولت روحانی در شرایطی حیاتی صورت گرفت.

انتخاب مجدد روحانی با وعده بازسازی اقتصادایران در دوران پسابرجام در حالی است که رئیس جمهور ایران در داخل کشور و از سوینخبگان اصولگرا با انتقاداتی درباره وعده بهبود شرایط اقتصادی و سود کم حاصل ازبرداشته شدن تحریم ها برای مردم رو به رو است.

چشم اندازی اقتصادی دولت روحانی این پیش بینی رامطرح می کند که تجارت خارجی و سرمایه گذاری فنی می تواند به تنوع بخشیدن به اقتصادایران و بالا بردن نرخ اشتغال کمک کند.

بر اساس این گزارش، روحانی امیدوار است که بیش از 50 میلیون دلارسالانه سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

رقبای داخلی روحانی استراتژی اقتصادی روحانی ومتکی بودن آن به سرمایه گذاری خارجی را زیر سوال می برند چرا که از کاهش نفوذ خوددر عرصه های اقتصادی در ایران نگران هستند.

در همین شرایط، تمایل توتال برای بازگشت بهایران سیگنال مثبتی به شرکت های محافظه کار بین المللی ارسال کرد، شرکت هاییدرباره همکاری با بازار ایران محتاط عمل می کنند و از سوی دیگر نگران سیاست هایآمریکا نیز هستند.

برای موفقیت روحانی، توافق نامه های سرمایهگذاری بزرگتر و ارتباط بانکی بین المللی میان تهران و جهان باید برقرار شود. اکنوننوبت دولت های اروپایی و شرکت های خارجی شده است که با نادیده گرفتن لفاظی هایواشنگتن ریاض و ابوظبی اصلاحات اقتصادی در ایران را پیش بگیرند. این کار می توانددرها را به روی اصلاحات سیاسی بیشتر در ایران باز کند.

روحانی اقتصادی خارجی توتال سرمایه توافق گذاری تواند اصلاحات المللی جمهور تقویت اروپایی تجارت فرصتی روابط نگران شرایط اقتصادایران واشنگتن نادیده اندیشکده بگیرند تهران حیاتی بازگشت ابوظبی بازار گزارش