برگزیده ها
گمانه زنی ها درباره چینش اعضای کابینه دولت دوازدهم توسط روحانی/ احتمال شوک با معرفی فهرست نهایی
مازندمجلس: رايزني‌ها و گمانه‌‌زنی‌ها درباره کابينه دوازدهم همچنان ادامه دارد، اما بر اساس اخبار روزهای اخیر این گونه استنباط می شود که روحانی برخلاف تصورات تلاش می کند گزینه های اعتدالی و نه اصلاح طلب را به کابینه راه دهد. در این راستا دیروز پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در حساب توییتر خود از انتخاب کابینه ای هماهنگ تر در راهبرد و اجرا نوشت.

اسماعیلی در صفحه شخصی خود نوشت: چه بسا فهرست سازان درهفته های آتی شوکه شوند. کمیته ای نیست؛ رییس جمهور تصمیم می گیرد تا کابینه دوازدهم؛ هماهنگ تر در راهبرد، برنامه و اجرا باشد.
 
روحانی در حال مشورت با ارکان نظام درباره کابینه دوازدهم است
اسحاق جهانگیری دیروز در همایش روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به موضوع انتخاب اعضای کابینه دولت دوازدهم گفت: مردم با انتخاب رئیس‌جمهور در 29 اردیبهشت جهت‌گیری اصلی دولت و مطالبات اصلی از دولت را روشن کردند و اعلام کردند که چه مطالباتی در این دوره دارند و چه اقدامات و کارهایی باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه روحانی در حال مشورت با ارکان نظام برای تشکیل کابینه دوازدهم است، افزود:‌ رئیس‌جمهور با مشورتی که با نهادها و ارکان حکومت می‌کند، دولتی را انتخاب می‌کند که با وعده‌هایی که به مردم در انتخابات در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داده سازگار باشد و بتواند پاسخگو باشد.

کابینه دوازدهم جوان تر و کارآمدتر است
دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی در مورد ترکیب دولت دوازدهم گفت: لیست های مختلفی به رئیس جمهور ارائه شده و چند روز است که ایشان شروع کرده اند و چینش را انجام می دهند.

الهام امین زاده در مورد تغییرات کابینه دوازدهم نسبت به کابینه یازدهم اظهار کرد: خود رئیس جمهور در این زمینه تصمیم می گیرند. لیست های مختلفی به ایشان ارائه شده و چند روز است که ایشان شروع کردند و چینش را انجام می دهند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی تصریح کرد: قرار است که کابینه دوازدهم جوان تر و کارآمدتر باشد ولی من فکر می کنم آقای رئیس جمهور حتما اصول فراجناحی را رعایت می کنند و از جناح های مختلف کسانی را که کارآمد و شایسته تر هستند برای دولت دوازدهم انتخاب می کنند.

معصومه ابتکار نیز در حاشیه سفر به مازندران گفت: دکتر روحانی سرگرم مشورت و رایزنی برای انتخاب نیروهای شایسته ، متعهد و کارآمد برای کابینه دوازدهم هستند. معاون رئیس جمهور افزود: به نظر می رسد با توجه به تجربه رئیس جمهور منتخب در دولت یازدهم و نقش زنان در جامعه این قشر در کابینه دوازدهم نقش پررنگ تری داشته باشند.

بی طرف به وزارت نفت و صالحی امیری به دفتر ریاست جمهوری می رود
در همین حال یکی از وب سایت های خبر مدعی شد: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یکی از مهم‌ترین تغییرات در کابینه دوازدهم نزدیک شدن حبیب‌ا... بی‌طرف به وزارت نفت و صالحی امیری به رئیس دفتری رئیس‌جمهور است.

براساس این گزارش، حسن روحانی باوجود رضایت از وزیر نفت به دلیل تمایل شخصی زنگنه و همچنین کاهش حاشیه‌ها از وزارت نفت و سرعت بخشی با تزریق نیروی جوان و تازه‌نفس به فعالیت‌های این وزارتخانه استراتژیک، حاضر به قطع همکاری با بیژن نامدار زنگنه شده است. یکی از پایگاه های خبری نیز به نقل از منابع آگاه مدعی شد خداحافظی شهیدی از بنیاد شهید حتمی شده و برخی از چهره ها نیز به عنوان جایگزین وی مطرح شده اند. براساس این گزارش نام 4 نفر به عنوان گزینه های احتمالی جایگزین شهیدی مطرح شده است که عبارتند از: سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، حسین دهقان، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و امیر خجسته.

ترکیب تیم اقتصادی کابینه دوازدهم مشخص شد/ مثلث اقتصاددانان آزاد با نجفی، نیلی و مجرد
در این بین یکی از پایگاه های خبری نزدیک به اصولگرایان نیز نوشت: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ترکیب تیم اقتصادی دولت تقریباً نهایی شده و تنها اختلاف بر سر ماندن یا برکناری محمدباقر نوبخت از سازمان برنامه‌وبودجه است.

به گزارش این وب سایت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خواستار ترکیب تیم اقتصادی دولت دوازدهم با حضور محمدعلی نجفی به‌عنوان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، مسعود نیلی به‌عنوان وزیر اقتصاد و محمدجعفر مجرد به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی شده است. گفتنی است هر سه نفر به لحاظ دیدگاه فکری نزدیک به طیف اقتصاددانان حامی اقتصاد بازار آزاد به شمار می‌آیند.

رحمانی فضلی ماندگار می شود؟
چند رز پیش نیز روزنامه شرق نوشت: حسن روحاني براي تعيين ترکيب کابينه سه کارگروه را تشکيل داده است که پيشنهادهاي خود را به رئيس‌جمهور منتخب ارائه کرده‌اند، اگر چه گفته شده در نهايت اين شخص رئيس‌جمهوري است که انتخاب نهايي را انجام خواهد داد.

گفته مي‌شود در اين ميان حلقه‌اي متشکل از محمد نهاونديان، محمدباقر نوبخت، محمود واعظي، حسين فريدون و اکبر ترکان هم مشغول بررسي پيشنهادهاي کابينه دوازدهم بوده و کار هماهنگي با گزينه‌هاي محتمل براي وزرات را برعهده دارند. بر همين اساس تا اينجا از جمله گزينه‌هايي که ماندنشان در کابينه قطعي شده است، برخلاف تصورات، عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير کشور است.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه می نویسد: با ابقاي رحماني‌فضلي، حضور شريعتمداري در وزارت صنعت، معدن و تجارت قوت گرفته است. از ديگر گزينه‌هايي که ابقاي آنها قوت گرفته است، جواد ظريف براي وزارت خارجه، سيدمحمود علوي براي وزارت اطلاعات، بيژن نامدارزنگنه براي وزارت نفت و حسن قاضي‌زاده‌هاشمي براي وزارتخانه بهداشت و محمدباقر نوبخت براي سازمان برنامه‌و‌بودجه است. محمد علی نجفي از جمله گزينه‌هايي بود که حضورش در دولت دوازدهم را به رفتن به سازمان برنامه‌و‌بودجه منوط کرده بود و حالا که سازمان برنامه منتفي شده است، احتمال انتخاب او به‌عنوان شهردار تهران قوت گرفته است.

شرق درباره گزینه وزارت نیرو می نویسد: ظاهرا نهاونديان به توافق نهايي با اردکانيان رسيده است و روحاني هم اين گزينه را پذيرفته است. به اين ترتيب رفتن چيت‌چيان از وزارتخانه نيرو قطعي شده است. درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت هم علاوه بر شريعتمداري،  ويسه از جمله گزينه‌هاي پيشنهادي است. دانش‌آشتياني هم از وزارت آموزش و پرورش خواهد رفت و گزينه‌هاي احتمالي آن شهيندخت مولاوردي و مرتضي حاجي هستند. همچنين هيچ‌يک از نمايندگان مجلس دهم هم وارد کابينه دوازدهم نخواهند شد.

کابینه دوازدهم سهامی می‌شود؟
یکی دیگر از روزنامه های اصلاح طلب هم درباره اخبار مربوط به ترکیب کابینه دولت دوازدهم نوشت: در میان خبرهای مربوط، ابقای یک وزیر با شگفتی همراه شده و آن کسی جز «عبدالرضا رحمانی فضلی» نیست. طی چهار سال گذشته کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی او را مورد انتقاد قرار می‌دادند و بیان می‌کردند او آن‌طور که باید و شاید نتوانسته است سیاست‌های دولت را دنبال کند... .
 
رئیس جمهور نباید از منتقدان در کابینه استفاده کند
ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در خصوص چالش های موجود درباره انتخاب کابینه که حسن روحانی با آنها مواجه است گفت: عمدتا چالش های سیاسی که رئیس جمهور درباره انتخاب کابینه دولت دوازدهم با آن مواجه است، از سوی طرفداران و حامیان خودشان ایجاد شده یا خواهد شد. زیرا جریان حامی ایشان از طیف‌ها و تشکل‌های مختلفی هستند که سلایق و دیدگاه های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و طبیعتا در تلاش هستند که از طیف و حزب خود تعداد بیشتری در کابینه حضور داشته باشند.

ایمانی ادامه داد: چینش وزرا به خصوص در حوزه اقتصادی باید به گونه ای باشد که ناهماهنگی‌هایی که در دولت یازدهم وجود داشت، در دولت آینده ایشان وجود نداشته باشد.

ایمان در پایان با اشاره به شرایط احتمالی دولت درباره رای اعتماد از مجلس گفت: قطعا اکثریت کابینه دولت دوازدهم می توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند زیرا به هرحال این مجلس هماهنگی و همکاری بیشتری نسبت به مجلس نهم با دولت دارد.
دوازدهم کابینه جمهور وزارت درباره روحانی کابينه اقتصادی ترکیب به‌عنوان سیاسی رئیس‌جمهور مختلفی گزينه‌هايي ارائه دارند روزنامه محمدباقر گزارش نزدیک نوبخت وزارتخانه ارکان یازدهم گزينه‌هاي گرفته گزینه ادامه معاون اصلاح مشورت مواجه برنامه‌وبودجه مربوط رحماني‌فضلي ایمانی بیشتری احتمالی جایگزین اسحاق جهانگیری اقتصاددانان اعتماد اقتصاد دیدگاه پيشنهادهاي تجارت نهايي شريعتمداري ابقاي عنوان نویسد رحمانی عبدالرضا برنامه‌و‌بودجه روحاني نهاونديان امیری راهبرد هماهنگ اعضای تصمیم برنامه اشاره جهانگیری اسماعیلی دیروز فهرست احتمال نهایی اخبار تصورات برخلاف افزود می‌کند حکایت شنیده‌ها براساس زنگنه پایگاه همکاری صالحی باشند شهروندی کارآمدتر تغییرات کارآمد منتخب شایسته شهیدی