برگزیده ها
فرصت کافی برای تصویب لایحه تفکیک سه وزارتخانه وجود دارد / احتمال معرفی کابینه دوازدهم همزمان با مراسم تحلیف

مازندمجلس: سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فرصت کافی برای تصویب لایحه تفکیک سه وزارتخانه وجود دارد، از احتمال معرفی کابینه دوازدهم از سوی رییس‌جمهوری همزمان با مراسم تحلیف خبر داد.

مازندمجلس: سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فرصت کافی برای تصویب لایحه تفکیک سه وزارتخانه وجود دارد، از احتمال معرفی کابینه دوازدهم از سوی رییس‌جمهوری همزمان با مراسم تحلیف خبر داد.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت یا همان لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها و احتمال طرح آن در صحن علنی تا پیش از معرفی کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: به هر حال این لایحه ابتدا به‌صورت دوفوریتی در صحن مطرح شد که در صحن علنی مجلس رای لازم را به‌دست نیاورد اما در‌‌نهایت یک فوریت آن به تصویب مجلس رسید. 

او گفت: درپی تصویب یک فوریت لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت یا همان لایحه تفکیک سه وزارتخانه «ورزش و جوانان»، «صنعت، معدن و تجارت» و «راه و شهرسازی» در صحن، این لایحه برای انجام اقدامات قانون‌گذاری به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شد و هم‌اکنون کمیسیون‌ها باید نظرات دولت، نمایندگان، مرکز پژوهش‌ها، کار‌شناسان، نخبگان و دانشگاهیان را دریافت کند و پس از اعمال این نظرات، لایحه را برای تصویب نهایی مجدداً به صحن علنی ارجاع کند. 

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هنوز کمیسیون‌های مربوطه به جمع‌بندی نهایی در رابطه با این لایحه نرسیده‌اند، خاطرنشان کرد: طبیعتاً پس از آن‌که کمیسیون‌ها به جمع‌بندی نهایی رسیدند، لایحه برای تصویب نهایی به صحن آمده و مراحل نهایی تصویب لایحه به انجام می‌رسد. 

بررسی لایحه تفکیک سه وزارتخانه در کمیسیون اجتماعی

نعمتی در پاسخ به این سوال که رسیدگی به این لایحه در کدام کمیسیون‌ها در دست انجام است، گفت: باتوجه به موضوع این لایحه مربوط به بحث تشکیلات اداری است، قاعدتاً رسیدگی به آن در کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون اصلی انجام می‌شود اما باتوجه به موضوع‌های مختلفی که در این لایحه مطرح است، دیگر کمیسیون‌ها نیز به‌عنوان کمیسیون فرعی نظرات خود را اعلام می‌کنند. 

او توضیح داد: به‌عنوان مثال باتوجه به این‌که یکی از وزارتخانه‌هایی که پیشنهاد تفکیک آن مطرح شده، وزارت صنعت و معدن و تجارت است، طبیعتاً کمیسیون‌های صنایع و معدن، برنامه و بودجه و همچنین کمیسیون حقوقی و قضایی نیز به‌عنوان کمیسیون فرعی اظهارنظر خواهند کرد. 

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تصویب این لایحه تا پیش از معرفی کابینه ازسوی رییس‌جمهوری وجود دارد، گفت: به هر حال هم‌اکنون حدود یک‌ماه به برگزاری مراسم تحلیف و معرفی کابینه فرصت باقی است. 

احتمال معرفی کابینه دوازدهم همزمان با مراسم تحلیف

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ازطرفی ممکن است آقای روحانی‌‌ همان روز ۱۴ مردادماه و همزمان با برگزاری مراسم تحلیف، اسامی وزرای پیشنهادی خود را به هیات رییسه مجلس تقدیم کنند که بنابر قانون، پس از معرفی کابینه، نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند که صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهند. 

فرصت کافی برای تصویب لایحه تفکیک سه وزارتخانه وجود دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع به نظر می‌رسد فرصت کافی و زمان مناسب در اختیار دولت و مجلس قرار دارد و در‌‌نهایت این مسئله بستگی به آن دارد که کمیسیون‌های تخصصی مربوطه تا چه میزان مراحل بررسی لایحه را در این مدت پیش ببرند. 

نعمتی در پایان خاطرنشان کرد: البته این لایحه با یک فوریت به تصویب رسیده و کار رسیدگی به آن در کمیسیون‌ها نیز بنابر روال قانونی طی می‌شود و نیاز نیست همچون طرح‌ها و لوایح عادی در نوبت بماند.

لایحه تصویب کابینه معرفی کمیسیون تفکیک تحلیف مراسم احتمال نهایی وزارتخانه کمیسیون‌ها به‌عنوان نعمتی کمیسیون‌های شورای اسلامی دوازدهم رییسه همزمان باتوجه بررسی نظرات این‌که مربوطه رسیدگی فوریت مراحل طبیعتاً بنابر می‌رسد برگزاری اجتماعی خاطرنشان پیشنهادی در‌‌نهایت رییس‌جمهوری اصلاح سخنگوی ایلنا گفت‌وگو ساختار اعلام نمایندگان هم‌اکنون ارجاع تجارت جمع‌بندی