برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > نظامی - مهر نوشت: رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: نیازمند طرح پاسخ ملی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی در سطح کشور و همچنین در سطح استانی و در حوزه‌های مختلفی مانند دام هستیم.

مازندمجلس:سردار غلامرضا جلالی گفت: در سال جاری بیل گیتس صاحب شرکت ماکروسافتدر کنفرانس امنیتی مونیخ سه تهدید جهانی تغییرات اقلیمی، جنگ هسته ای و تهدیداتبیولوژیک را به عنوان تهدیدات برتر جهان نام برده است وی در این کنفرانس گفت:تحولات در حوزه تهدیدات زیستی و بیولوژیک می تواند در یک آینده نزدیک (بین ۵ تا ۱۰ سال) جهان را با یک اپیدمی گسترده روبروکند که حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر تلفات داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: در این کنفرانس بیل گیس با سخنانپرسشی و رمزآلود درباره پیامدها و احتمال انتقال ویروس بیولوژیک از طریق مانیتورتوسط تروریست ها و یا دولت ها صحبت می کند که بعدا مشخص شد وی در مرکز ژنومیک چیناسپانسر پروژه های بررسی نحوه تبدیل ویروس های سایبری به بیولوژیک است.

وی گفت: بیل گیتس در این کنفرانس اظهار می کند به دلیل اینکه برخیکشورها فاقد نظام کنترل تهدیدات زیستی هستند و ممکن است نظارت جهانی ناقص باشد،بنابراین درحوزه تهدیدات زیستی سیستم رصد، پایش، کنترل تشخیص و مدیرتی تهدید رامطرح کرده و می گوید باید این موضوع را بعنوان چالش جهانی در این حوزه دنبال کردهو به نتیجه برسانیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: اینکه صحبت های بیل گیتسدر یک کنفرانس جهانی هشدار است یا تهدید و یا تجارت، قابل بررسی است اما اگر بخواهیمتحلیل سیاسی را کنار بگذاریم و برداشت مثبتی داشته باشیم، باید به آن توجه کنیم.

سردار جلالی در ادامه گفت: در حوزه پدافند زیستی استان های مرزی دراولویت اول قرار دارند و استاندار بعنوان فرمانده قرارگاه زیستی و فرمانده سپاهاستان بعنوان جانشین استاندار و فرمانده عملیاتی صحنه است که این مدل انتصاب باعثبرقراری ارتباط بین ظرفیت های نظامی و غیرنظامی است.

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات در کلکشور و استان ها و دستگاه های اجرایی و شهرستان ها هستیم که در صورت بوجود آمدنحادثه ای اعم از طبیعی در مقیاس بزرگ(اپیدمی فراگیر طبیعی) و یا حادثه بیوتروریستیبا پیامدهای بزرگ و یا تهدیدات غیر طبیعی زیستی(انسان ساخت-عامدانه) بتوان با آنمقابله کرد.

وی گفت: ما نیازمند طرح پاسخ ملی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی درسطح کشور و همچنین در سطح استانی و در حوزه های مختلفی مانند دام هستیم که بعد ازتهیه این طرح ها، با آموزش ها و رزمایش ها و اصلاحاتی که انجام می شود بتوانیم بهحدود آمادگی که پدافند غیرعامل در نظر دارد برسیم.

سردار جلالی تهدید زیستی علیه کشوررا به مراتب ساده تر و ارزارنتر ازمقابله با تهدیدات زیستی دانست و گفت: باید پیشگیری در برابر تهدیدات انجام شود کهکار به مقابله کشیده نشود زیرا مقابله با تهدیدات بسیار گران و انرژی بر هستند.

وی تاکید کرد: باید از تجربیات شکست خورده و موفقی که در سطح جهانبرای مقابله با تهدیدات استفاده کرده و از این حوادث به سادگی عبور نکنیم تا درصورت مواجهه با اینگونه حوادث دچار سردرگمی نشویم.

27219

تهدیدات زیستی کنفرانس جهانی تهدید پدافند سردار جلالی بعنوان برابر فرمانده مقابله بیولوژیک طبیعی حوادث هستیم آمادگی استاندار اینکه ویروس اپیدمی بررسی کنترل غیرعامل دنبال استان