برگزیده ها

مازندمجلس: همسایگان سوریه بیم این دارند که ایران اهداف وسیع تری را دنبال می کند، از جمله ایجاد یک "کریدور" زمینی که این کشور را از طریق عراق و سوریه به لبنان و کرانه مدیترانه وصل می کند.

مازندمجلس: خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک گزارش تحلیلی توافق اخیر آمریکا و روسیه برای آتش بس در منطقه جنوب غربی سوریه را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش نامه نیوز و بر اساس این گزارش یکی از اهداف توافق اخیر آتش بس که قرار است از امروز (یکشنبه) اجرایی شود، کاهش نگرانی های رو به رشد همسایگان سوریه یعنی اردن و اسرائیل در مورد حضور ایران و نیروهای وفادار به این کشور در جنوب سوریه و نگرانی از برنامه های ایران برای حضور بلند مدت در این منطقه است.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت:

در ماه های اخیر گروه های شبه نظامی شیعه  وفادار به ایران در کنار نیروهای دولتی سوریه در مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی یعنی در مرزهای سوریه با اردن – اسراییل و عراق بر تحرکات نظامی خود افزوده و بخش هایی از این مناطق را تحت کنترل خود درآورده اند.

این عملیات های نظامی در استان جنوبی درعا سوریه و در مناطق مرزی عراق و سوریه در شرق این کشور در قالب استراتژی دولت سوریه برای تصرف مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح است که برخی از آنها تحت حمایت کشورهای غربی هستند.

اما همسایگان سوریه بیم این دارند که ایران اهداف وسیع تری را دنبال می کند، از جمله ایجاد  یک "کریدور" زمینی که  این کشور را از طریق عراق و سوریه به لبنان و کرانه مدیترانه وصل می کند.

تحلیل آسوشیتدپرس از توافق آتش بس جدید در جنوب سوریه: دیوارچینی در مقابل

دولت اردن که در مذاکرات شرکت کرده، گفته است که هدف طرح آتش بس در جنوب سوریه که قرار است از ظهر یکشنبه آغاز شود، ثابت نگه داشتن وضعیت فعلی نیروهای حاضردر این منطقه است و این امر مانع پیشرفت های بیشتر نیروهای تحت فرماندهی ایران، از جمله شبه نظامیان حزب الله لبنان در این منطقه خواهد شد.

یک مقام ارشد اردنی به شرط افشا نشدن نامش روز شنبه به خبرنگاران گفت، قرار است آتش بس توافقی از طریق تصاویر ماهواره ای، هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین گروهی از ناظران روی زمین تحت نظارت قرار  گیرد. قرار است روس‌ها به منظور دوام آتش بس نیروهای پلیس نظامی در این منطقه مستقر کنند.

این مقام اردنی گفت که اطلاعات مربوط به  پای بندی طرف ها به  آتش بس در مکان های مختلف، از جمله اردن مورد تبادل و بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت. به گفته این منبع اردنی اسرائیل در مذاکرات اخیر آتش بس شرکت نکرده است، اما احتمالا از سوی متحد خود یعنی ایالات متحده آمریکا از چند و چون جزییات آن آگاه شده است.

در شش سال گذشته و از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه طرح های مختلف آتش بس در این کشور به اجرا در آمده و معلوم نیست این طرح، آخرین مورد آن باشد. این طرح جدای از طرح ایجاد "مناطق عاری از تنش " است که در قالب مذاکرات و تلاش های مشترک روسیه، ایران و ترکیه مذاکرات آن در دست انجام است.  

انتظار می رود اسرائیل هم از نزدیک بر اجرای طرح آتش بس اخیر در جنوب سوریه نظارت کند.
اسرائیل بارها اعلام کرده که اجازه حضور دائمی ایران در سوریه به ویژه در مناطق مرزی با اسراییل – از جمله جولان -  را نمی دهد. تل آویو تا کنون بارها با انجام حملات هوایی به سوریه مدعی شده که کاروان های حامل تسلیحات ارسالی از سوی ایران به گروه حزب الله لبنان را هدف قرار داده است.

"چاگای زوریل" مدیر کل وزارت اطلاعات اسراییل گفته است:" نگرانی از این است که حکومت سوریه، ایران و حزب الله لبنان از طرح آتش بس برای تثبیت موقعیت خود در منطقه جنوب غربی سوریه استفاده کنند.

در پی اعلام طرح آتش بس در روز جمعه و پس از دیدار دوجانبه پوتین و ترامپ در حاشیه نشست گروه بیست در هامبورگ آلمان، مقامات  اردن و اسرائیل در مورد اهداف حضور ایران در این منطقه ابراز نگرانی کردند. 

مقام اردنی که نخواسته نامش فاش شود گفته است جامعه جهانی، قدرت های منطقه ای و اردن در برابر طرح ایران برای ایجاد کریدوری زمینی از تهران به بیروت سکوت نخواهند کرد.

او گفت مقامات اردنی پیشتر نیز در گفت و گو با مقامات روسیه نسبت به اهداف حضور ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده اند.

همچنین اسراییل نیز بارها از حضور ایران در مناطق جنوب غربی سوریه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است.

اسراییل از سال 1967 و پس از پیروزی در جنگ شش روزه با اعراب در ژوئن آن سال، منطقه بلندی های جولان را از سوریه اشغال کرده و به کنترل خود در آورده است.

مدیر کل وزارت اطلاعات اسراییل در مصاحبه اخیر خود سه مورد نگرانی را مطرح کرده از جمله حضور حزب الله لبنان در نزدیک منطقه جولان و نیز  کمک ایران به این گروه در راه اندازی کارخانه تولید موشک در داخل لبنان.

او همچنین از حضور نظامی گروه های وفادار به ایران در منطقه  جنوب غربی سوریه و نیز در مرز سوریه و عراق ابراز نگرانی کرده و گفته این حضور ممکن است طرح استراتژیک ایران برای ایجاد یک کریدور زمینی طولانی از تهران به بیروت را به واقعیت نزدیک کند.

به گفته این مقام اطلاعاتی اسراییل: اینها تهدیداتی هستند که باید هر کشوری را که به فکر ثبات سوریه و منطقه است از جمله روسیه و آمریکا، نگران کند.

این نخستین طرح آتش بسی است که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در واشنگتن در سوریه به اجرا در می آید. دولت آمریکا تا کنون در برابر قدرت یابی ایران و نیروهای وفادار به این کشور در جنوب سوریه مقاومت کرده است. در هفته های اخیر نیروهای آمریکایی یک فروند جنگنده سوری را که به مواضع نیروهای آمریکا بسیار نزدیک شده بود مورد هدف قرار داده است؛ آمریکا همچنین پهپادهایی ساخت ایران و متعلق به ارتش سوریه را در طی همین مدت سرنگون کرده است.
سوریه منطقه نگرانی نیروهای اسراییل مناطق آمریکا لبنان نظامی اردنی اسرائیل وفادار همچنین ابراز نزدیک مذاکرات اهداف زمینی روسیه کریدور ایجاد جولان بارها تهران اطلاعات کنترل آسوشیتدپرس بیروت توافق گزارش همسایگان برابر مقامات ترامپ نظارت یکشنبه اعلام مختلف وزارت