برگزیده ها
با قلم و کلمه مهربان باشیم

مازندمجلس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: با قلم و کلمه مهربان باشیم و درهای جهان شخصی‌مان را به روی ادبیات و هنر بگشاییم و هر روز تشنه‌تر از روز قبل در طلب چشمه‌ی حیات باشیم.

مازندمجلس: به گزارش هنرنیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در پیامی به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نوشته است: هجدهم تیر، روزی به یاد ماندنی برای همه‌ی دوست‌داران قلم و کلمه است. روزی که می‌توان پنجره‌ی کتاب‌خانه‌ها را با شادمانی گشود تا صدای دعوت کتاب‌ها به گوش کودکان و نوجوانان ایران برسد.

در ادامه پیام مدیرعامل آمده است: سال‌هاست که قفسه‌های باز کتاب‌خانه‌های کانون رسالت عظیم پویش ادبی را به شایسته‌ترین شیوه‌ انجام داده‌اند و قطار کلمه‌ها از لابه‌لای کتاب‌ها، برگه‌های سپید و جوهر قلم‌ها با قوت، سوت می‌کشد و به خارج از مرزهای مراکز کانون و در متن جامعه راه پیدا می‌کند.

به اعتقاد وی، کارشناسان و مربیان ارجمند کانون که جایگاه والای هنر و ادبیات را همواره ستوده‌اند و لحظه‌ای از مسیر تفکر و خلاقیت غافل نمی‌شوند، بیش از پنج دهه برای پاسداشت حرمت قلم کوشیده‌اند. تلاش برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و پیوند عمیق کودکان و نوجوانان با کلمه‌ها، نمونه‌ی بارز اهمیت مراکز کانون پرورش فکری به عنوان پایگاهی تخصصی برای گرامی‌داشت شعر، داستان و متون ادبی بوده است.

حاجیان‌زاده معتقد است: به یقین تاکید همه‌ی متولیان فرهنگ و اندیشه بر مسیر شکوفایی نسلی است که جهان را با دقت بیشتری می‌نگرد و با سرعت حیرت‌انگیزی در حال کشف و جستجوست. ورود فضای مجازی به بستر زندگی روزمره و فرصت و تهدیدی که دنیای درونی کودکان و نوجوانان را از ابتدای سوار شدن بر قطار کلمه احاطه کرده است، اهمیت ورود به باغ پرطراوت شعر و قصه را یادآوری می‌کند.

مدیرعامل کانون بر این باور است که روح لطیف و صیقلی کودکان و نوجوانان، همواره آماده‌ی انعکاس امواجی است که از منبعی تاثیرگذار بتابد و در این میان «ادبیات» به عنوان مطمئن‌ترین تکیه‌گاه برای والدین و فرزندان، می‌تواند در جاده‌ی ناهموار دنیای مدرن امروز، چراغ راه باشد و با اثربخشی عمیقی که بر ذهن و عاطفه‌ی کودکان و نوجوانان برجای می‌گذارد، فرصت‌های بی‌شماری را برای پرورش روح، آرامش و کشف استعدادهای نهفته ایجاد کند.

حاجیان‌زاده در این پیام افزوده است: سال‌هاست که مربیان خلاق کانون با برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری از خلاقیت و آموزش غیرمستقیم، کودکان و نوجوانان را در مراکز کانون با قلم آشتی داده‌اند و مفهوم آفرینش متنی ادبی پشت میزهای رنگی کتاب‌خانه‌ها، رنگ و نور را به قفسه‌های کتاب پاشیده است. به راستی که آفرینش کلمه می‌تواند چشم‌ها را بشوید و جور دیگر دیدن را به جهان کودکانه هدیه دهد.

او همچنین تأکید کرده است: هجدهم تیرماه که مزین به نام بزرگ‌مرد ادبیات کودک و نوجوان است، پلی رنگین را بر فراز قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب ترسیم می‌کند و به یادمان می‌آورد که به احترام مهدی آذریزدی بایستیم و نام ماندگارش را با گلباران کلمه، عطرآگین کنیم.

در مدیرعامل کانون آمده است: انتخاب این روز در دفتر تقویم، تلنگر عمقیی است برای همه‌ی آن‌ها که متولی کار فرهنگی برای کودکان و نوجوان‌اند و فرصتی است تا روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را میان کتاب‌های کتاب‌خانه، روی میزهای رنگی و در لبخند شاد اعضای خوب مراکز کانون گرامی بداریم و یادمان بماند که ادبیات، در گستره‌ی یک روز و هفته و ماه و سال جای نمی‌گیرد، همان‌طور که پرورش روح و جان کودکان و نوجوانان در چارچوب زمان و مکان نمی‌گنجد. برای شکوفایی استعدادها و تعمیق شادی و لبخند، لازم است که از خودمان شروع کنیم. با قلم و کلمه مهربان باشیم و درهای جهان شخصی‌مان را به روی ادبیات و هنر بگشاییم و هر روز تشنه‌تر از روز قبل در طلب چشمه‌ی حیات باشیم. در این صورت است که می‌توانیم هم‌چون پیرمرد مهربان قصه‌ها، برای بچه‌های دیروز و امروز و فردا تا ابد تاثیرگذار باشیم و سوت قطار کلمه را در کتاب‌خانه‌ها به صدا در آوریم.
کانون ادبیات کودکان نوجوانان مدیرعامل مراکز باشیم مهربان حاجیان‌زاده می‌کند کتاب‌خانه‌ها نوجوان همه‌ی پرورش تاثیرگذار شکوفایی عنوان دنیای میزهای یادمان لبخند بچه‌های آفرینش امروز می‌تواند همواره قفسه‌های سال‌هاست کتاب‌ها هجدهم داده‌اند کلمه‌ها فرهنگ خلاقیت مربیان مناسبت اهمیت