برگزیده ها
اسامی کتابفروشان متقاضیِ دریافت وام به بانک شهر ارائه شد
مازندمجلس: اسامی کتابفروشان متقاضیِ دریافت وام به بانک شهر ارائه شد امیرمسعود شهرام‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: کارگروه تصمیم‌گیرینده درباره تسهیلات احداث و توسعه کتابفروشی‌ها در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است. این کارگروه متشکل از نمایندگان صنوف نشر و نمایندگان مدیران مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
وی یادآور شد: محمد سلگی، رئیس اداره کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست این کارگروه را بر عهده دارد. امور اجرایی طرح ارائه تسهیلات برای احداث و توسعه کتابفروشی‌ها بر عهده مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است.
 
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که در این کارگروه تقاضاهای واصله بررسی می‌شوند، توضیح داد: آیین‌نامه مربوط به ارائه تسهیلات احداث و توسعه کتابفروشی در این کارگروه نهایی و به تصویب رسیده است. بر این اساس جلسه‌های آن به‌صورت منظم یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌های هر هفته برگزار می‌شود.
 
شهرام‌نیا با بیان این‌که سقف اعطای تسهیلات برای ایجاد کتابفروشی 3 میلیارد ریال است و در موارد خاص با اجماع اعضای کارگروه این مبلغ قابل افزایش است، افزود: در این طرح اولویت بیش‌تر مناطق و استان‌هایی هستند که در زمینه کتابفروشی بحران دارند. تاکنون ارائه تسهیلات به استان‌های گیلان، خوزستان، کاشان (اصفهان)، خراسان شمالی (اسفراین) و هرمزگان قطعی و مبالغ آن‌ها مشخص شده است.
 
وی با بیان این‌که تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات برای ایجاد کتابفروشی بیشتر از تعداد متقاضیان دریافت تسهیلات به‌منظور توسعه کتابفروشی‌ است، گفت: حداقل اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته شده است 200 میلیارد ریال است که نیمی از این مبلغ را مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و نیمی دیگر را بانک شهر تأمین می‌کند. متقاضی دریافت تسهیلات برای ایجاد یا توسعه کتابفروشی باید 2 برابر وامی که دریافت خواهد کرد، سرمایه داشته باشد.
 
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که تسهیلاتی که برای احداث کتاب‌فروشی‌ها ارائه می‌شود با نرخ بهره هشت درصد است، عنوان کرد: به تازگی اسامی کتابفروشان متقاضیِ دریافت وام، به بانک شهر ارائه شده است. متقاضیان می‌توانند با ارائه مدارک لازم به بانک بلافاصله نسبت به دریافت وام اقدام کنند.
تسهیلات ارائه دریافت توسعه کارگروه کتابفروشی فرهنگی احداث مؤسسه نمایشگاه‌های این‌که اسلامی ایجاد متقاضیان فرهنگ ارشاد وزارت میلیارد تعداد اسامی کتابفروشان کتابفروشی‌ها  مدیرعامل نمایندگان متقاضیِ