برگزیده ها
از نوسازی تجهیزات معدنی تا تسهیلات و نرخ سود

مازندمجلس: رؤسای اتحادیه ها و تشکل‌ها در نشست هم اندیشی با هیئت عامل ایمیدرو از بروکراسی اداری در حمل و نقل انتقاد کرده و تغییر در نحوه سیاست گذاری های حوزه معدن را خواستار شدند.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایمیدرو، در نشست هم اندیشی هیئت عامل ایمیدرو با فعالان بخش خصوصی نادعلی اسماعیلی رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: مسئولیت سنگینی بر دوش دولت تدبیر و امید است و در کنار آن تشکل ها باید به عنوان بازوی کمک رسان دولت به وظایف خود به خوبی عمل کند.

وی در خصوص فعالیت های این سازمان در حمایت از معدنکاران کشور اعلام کرد: معدنکاران با مراجعه به این سازمان می توانند از تسهیلات ویژه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی بهرمند شوند و اعتقاد دارم که این صندوق یکی از اهرم هایی است که معدن را از رکود خارج می کند.

سیاست های قابل دفاع ایمیدرو

اسماعیلی با اشاره به اقدامات ایمیدرو در امر آموزش افزود: سیاست هایی که ایمیدرو در جهت تحرک حوزه معدن و مدیریت امورات مربوط به این حوزه به کار گرفته، قابل دفاع است اما فعالان بخش خصوصی انتظار دارند که بروکراسی اداری کاهش یابد تا دستیابی به اهدافی که در این صنعت دنبال می کنیم تسریع یابد.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران نیز طی سخنانی اظهار کرد: برجام یکی از دستاردهای برجسته دولت بود و در شرایطی که ما ارتباط مستقیم با دنیای خارج نداشتیم این امکان فراهم شد تا هزینه های معاملات فعالان اقتصادی کاهش یابد.

رییس انجمن مس ایران با تاکید بر اینکه بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی توجه به استراتژی های برون گرا است، ادامه داد: تنها هدف تولید تامین نیاز داخل نیست و باید برای صادرات محصول داخل برنامه داشت.

شکوری با اشاره به نقش موثر ارتباطات بانکی در توسعه صنعت معدن گفت: تعامل با بخش خصوصی مطالبه فعالان اقتصادی است و باید بپذیریم که بحث خصوصی سازی تنها فروش دارایی های دولت نیست.

نقش آفرینی ایمیدرو در اکتشاف

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در نقش مالک و مدیریت امور را به بخش خصوصی بسپارد، عنوان کرد: در حوزه اکتشاف اقداماتی قابل توجهی صورت گرفته و علی رغم کاستی های که بود ایمیدرو به طور مناسبی در بسیاری از زمینه ها نقش آفرینی کرد.

در ادامه رضا اشرف سمنانی رئیس اتحادیه حفاران ایران گفت: بسیاری از تشکل ها مطالبات قدیمی دارند و از اینکه سیستم اداری هر سه قوه تعامل کافی با فعالان اقتصادی ندارند گله مند هستند.

فعالان خصوصی، معتمد دولت

وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا فعالان بخش خصوصی به عنوان مستشاران معتمد دولت شناخته شوند و در این راستا پیشنهاد می کنم دولت برای هر تشکل میز مشاوره ایجاد کند تا بخش خصوصی به طور تخصصی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مشارکت کند.

رییس انجمن صنایع نسوز ایران با بیان اینکه حوزه معدن به میزان قابل توجهی اشتغالزایی غیر مستقیم دارد گفت: ۱۰ مولفه مربوط به اقتصاد مقاومتی رابطه مستقیمی با سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد و این موضوع نشان دهنده اهمیت این حوزه در متغیرهای کلان اقتصادی دارد.

زاویه افزود: دولت و مجلس باید به منظور توسعه و رشد اقتصادی فضا را برای فعالان اقتصادی باز کند و در این زمینه نظام بانکی کارکرد اصلی خود یعنی حمایت از تولیدکننده را در اولویت برنامه های خود قرا دهد.

مهرداد اکبریان عضو هیات مدیره تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجمن سنگ آهن ایران نیز طی سخنانی اعلام کرد: یکی از نقاط ضعف حوزه معدن این است که حیات و توسعه آن به شدت وابسته به قیمت های جهانی است. کاهش قیمت جهانی محصولات معدنی که ما دخالت مستقیم در آن نداریم باعث از بین رفتن حیات یک معدن می شود و مانع از پیشرفت طرح های توسعه ای می شود.

وی با تشریح دیگر مشکلات حوزه معدن افزود: مشکلات مربوط به حمل و نقل، بروکراسی های اداری و خدمات بندری از دیگر مسائلی است که مانع از ایجاد ارزش افزوده مورد انتظار از حوزه معدن شده است.

اکبریان گفت: تشکیل یک کارگروه برای گذر از دوران معدن کاری سنتی به مدرنیته نیاز امروز صنعت معدن ایران به شمار می رود و باید برای عملیاتی کردن آن هرچه زودتر اقدام کرد.
در ادامه رییس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات معدنی نیز اظهار کرد: دولت بر توسعه صادرات و بهبود کسب و کار تاکید می کند؛ این در حالی است که به طور مثال با وضع عوارض بر صادرات معدنی خلاف این رویه اتفاق می افتد.

ظرفیت معادن کوچک و متوسط

وی ادامه داد: مشارکت همه ذینفعان این حوزه در اجرای سیاست ها امری بدیهی است و انتظار می رود که دیدگاه دولتی ها نسبت به بنگاه های اقتصادی تغییر کند. به طور حتم نمی توان ظرفیت های بنگاه هی کوچک و متوسط ( SME ) را در رشد اقتصادی نادیده گرفت و باید برای فعالان بخش خصوصی مشوق هایی را در نظر گرفت.

علی رضا سیاسی راد انجمن سنگ آهن نیز با بیان اینکه دولت یازدهم در حوزه اقتصاد کلان موفق عمل کرد، گفت: علی رغم تحرک خوب در حوزه معدن اما در حوزه سیاست گذاری با چند مشکل اساسی روبرو هستیم.

وی افزود: تصمیمات شورای عالی معادن و معاونت معدنی دچار تغییر می شود و به طور مثال در دوران رونق معادن با وضع عوارض مجددا کارکرد در این صنعت با مشکل مواجه می شود.
سیاسی راد با بیان اینکه ایمیدرو باید در شورای عالی معادن نماینده داشته باشد اعلام کرد: کمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلات معدنکاران به شمار می رود و از طرفی همه ذینفعان در تصمیماتی که برای بخش معدن گرفته می شود، دخیل نیستند.

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه سرب و روی با بیان اینکه کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه از اصلی ترین مشکلات معدنکاران کشور است، گفت: از قوه قضائیه این انتظار می رود که مشکل معدنکاران با معارضان محلی برطرف کند به طوری که شاهد تعطیلی معادن نباشیم.

در ادامه فاطمه معصومی اتحادیه تولیدکنندگان محصولات معدنی نیز بر تثبیت بازار و استفاده از کارشناسان خبره در حوزه معدن تاکید کرد.

مجید پورعطار رئیس سندیکای آلومینیوم طی سخنانی اظهار کرد: بخش زیادی از مشکلات دولت، مشکلات بخش خصوصی نیز هست و به اعتقاد من با بهرمندی از ظرفیت های تشکل ها می توان به اهداف تعالی در حوزه معدن دست یافت.

کیوان جعفری رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ایران دیگر سخنران این جلسه نیز طی سخنانی اعلام کرد: مدیریت و افزایش صادرات محصولات معدنی باید در اولویت برنامه ها قرا بگیرد. همچنین بخش برون مرزی تشکل ها می توانند با در اختیار قرار دادن اطلاعات خود، نقش موثری را در رونق معادن ایفا کنند.

محمد رضا امیدیان دبیر کمیته پیمانکاران خانه معدن ایران نیز از فرسوده و قدیمی بودن ماشین آلات حوزه معدن سخن و گفت و بر نوسازی تجهیزات این حوزه تاکید کرد.

در ادامه مجید پورعطار نایب رئیس انجمن متالورژی اعلام کرد: این انجمن همکاری های خوبی با مجموعه های ایمیدرو و شرکت مس داشته و امیدواریم این تعامل در دولت جدید نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به ثبات بی سابقه مدیریتی در مجموعه ایمیدرو افزود: ایمیدرو نیاز به این دارد که برنامه های توسعه ای خود را در دولت دوازدهم افزایش دهد و نیاز به یک کار تازه دارد.

ایمیدرو خصوصی فعالان معدنی اقتصادی ادامه اینکه انجمن توسعه مشکلات معادن سیاست تاکید افزود اعلام معدنکاران انتظار سخنانی برنامه اقتصاد محصولات اتحادیه صادرات مستقیم اظهار تولیدکنندگان تعامل ظرفیت مقاومتی مربوط مدیریت اشاره گرفته عنوان اداری دوران عوارض تجهیزات تسهیلات اکبریان فعالیت نوسازی جهانی اولویت سیاسی نقدینگی پورعطار افزایش مجموعه کمبود شورای بنگاه تغییر کارکرد ذینفعان معتمد تامین اعتقاد گذاری بانکی اهداف دارند شکوری فراهم بروکراسی صندوق توانند قدیمی شرایطی ایجاد تصمیم حمایت زمینه آفرینی توجهی بسیاری مشارکت