برگزیده ها
منابع دیجیتال در فضای مجازی برای تحقیق معرفی شدند
مازندمجلس: منابع دیجیتال در فضای مجازی برای تحقیق معرفی شدند به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تحقیق، استفاده از منابع کتابخانه‌ای نیاز است. امروزه در عصر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بسیاری از اطلاعات مورد نیاز کتابخانه‌ای را می‌توان در فضای مجازی (سایت‌ها) جست‌وجو کرد. در کتاب «کلیات روش تحقیق کاربردی» نمونه‌ای از این سایت‌‌ها معرفی شده است.
 
«روش‌های گردآوری و کدگذاری اطلاعات» عنوان بخش دیگر این اثر را شامل می‌شود؛ «کتابخانه‌‌ای» و «میدانی» عناوین روش‌های گردآوری اطلاعات در تحقیق است که مؤلف به توضیح هرکدام از آن‌ها پرداخته است.  
 
در این بخش می‌خوانیم: «در تمامی پژوهش‌ها نیاز مبرم به جمع‌آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای وجود دارد. در تحقیقاتی که ماهیت کتابخانه‌ای دارند یا در تألیفات بیشتر تلاش محقق در کتابخانه‌هاست. لذا آشنایی با کتابخانه، نحوه استفاده از کتابخانه، آشنایی با منابع و انواع اسناد قابل بهره‌برداری در کتابخانه، نحوه جست‌وجو و بهره‌برداری از کتابخانه، مطالعه، فیش‌برداری و ... برای محقق ضروری است.
 
در جمع‌آوی اطلاعات به روش کتابخانه‌‌ای پژوهشگر با مراجعه به کتب، مقالات، میکروفیلم و میکرو فیش، سایت‌ها، دیسک‌های رایانه‌ای، اسناد اصل (مرجع)،  اسناد دولتی، نشریات رسمی دولتی، اسناد شخصی، مطبوعات، آمارنامه‌ها، اسناد صوتی و تصویری و ... اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت فیش جمع‌آوری تا در نگارش استفاده نمایند.»
 
مخاطبان با مطالعه ادامه این اثر با ساختار کلی یک پژوهش علمی، مفاهیم و اصطلاحات اولیه برای تحقیق، تحقیق علمی و شاخه‌های مختلف آن، اجزاء طرح پژوهشی، چهارچوب نظری و مفهومی طرح تحقیق، استاد راهنما و مشاور و وظائف آن‌ها، روش‌های گردآوری اطلاعات، کدگذاری اطلاعات، شیوه علمی نگارش گزارش تحقیق و انواع و شیوه علمی نگارش مقاله آشنا می‌شوند.
 
نخستین چپ کتاب «کلیات روش تحقیق کاربردی» اثر محمدرضا قاسمی، با شمارگان 1000 نسخه، در 128 صفحه، به بهای 90 هزار ریال از سوی انتشارات مشهور منتشر شد.
تحقیق اطلاعات کتابخانه اسناد کتابخانه‌ای نگارش گردآوری کلیات روش‌های منابع استفاده کاربردی انواع مجازی بهره‌برداری دولتی مطالعه آشنایی جمع‌آوری جست‌وجو سایت‌ها گزارش معرفی کتابخانه‌‌ای کدگذاری آن‌ها