برگزیده ها

مازندمجلس: روسیه با هرگونه تلاش برای گریبان‌گیر کردن کره شمالی با تحریم‌های اقتصادی مخالف است چراکه میلیون‌ها نفر از مردم این کشور نیاز مبرم به کمک‌های انسانی دارند.

مازندمجلس:  هیات دائمی چین در سازمان ملل که ریاست شورای امنیت این سازمان را در ماه ژوئیه برعهده دارد اعلام کرد: روسیه مدارکی را به سازمان ملل فرستاده که نشان می‌دهد کره شمالی در تاریخ ۴ ژوئیه تنها یک موشک میان‌برد آزمایش کرده است نه بالستیک قاره‌پیما.
 
به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کره شمالی روز سه‌شنبه اعلام کرد با موفقیت اولین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را آزمایش کرده که ۵۸۰ مایل مسیر را پیموده و به ارتفاع ۱۷۴۰ مایلی در طی ۳۹ دقیقه پرواز دست یافته و منطقه هدف را در دریای ژاپن مورد اصابت قرار داده است.
 
وزارت دفاع روسیه در مدارک خود از جمله در نقشه پارامترهای پروازی این موشک که برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت فرستاده عنوان کرده است که یک رادار از نوع ورونژ مستقر شده در منطقه ایرکوتسک بر پرتاب موشک بالستیک میان‌برد "هواسونگ - ۱۴" از جانب کره شمالی نظارت داشته و این موشک حدود ۱۴ دقیقه را پرواز کرده و ۵۱۰ کیلومتر مسافت و ۵۳۵ کیلومتر ارتفاع به دست آورده و در دریای ژاپن فرود آمده است.
 
این در حالی است که آمریکا در پیش‌نویس بیانیه‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل توزیع کرد و در محکوم کردن آزمایش‌های کره شمالی تاکید داشت که موشک کره شمالی یک موشک قاره‌پیما بوده است.
 
در عین حال هیات دائم روسیه در سازمان ملل با تعریف این آزمایش موشکی به عنوان آزمایش یک موشک قاره‌پیما مخالفت کرده و گفته آمریکا و نویسندگان بیانیه باید انطباق‌های مناسب در آن اعمال کنند.
 
در تاریخ ۵ ژوئیه پرتاب این موشک از سوی کره شمالی در یک نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت. آمریکا، ‌فرانسه و انگلیس خواهان تصویب یک قطعنامه تحریمی جدید در شورای امنیت با عنوان پاسخی به این آزمایش موشکی شدند.
 
ولادیمیر سافرونکوف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل اظهار کرد: روسیه با هرگونه تلاش برای گریبان‌گیر کردن کره شمالی با تحریم‌های اقتصادی مخالف است چراکه میلیون‌ها نفر از مردم این کشور نیاز مبرم به کمک‌های انسانی دارند.

شمالی روسیه آزمایش امنیت شورای قاره‌پیما بالستیک عنوان آمریکا ژوئیه دریای پرتاب موشکی منطقه کیلومتر میان‌برد فرستاده اعلام تاریخ ارتفاع دقیقه پرواز