برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- در فصل نخست کاوش و گمانه‌زنی در محوطه بازه‌هور شهرستان مشهد قطعه سفال‌هایی مربوط به دوره ساسانی و اوایل اسلام که بیانگر استفاده از این بنا تا حدود قرن سوم هجری است، کشف شد.

مازندمجلس: بازه هوربه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،میثم لباف خانیکی، سرپرست هیئت کاوش و گمانه‌زنی در محوطه بازه‌هور شهرستان مشهد  گفت: در کاوش و گمانه‌زنی فصل جاری تعداد زیادی ستون‌های فروافتاده و برجا کشف شد که نشان از وجود بنایی ستون‌دار در جانب شرقی چهارطاقی دارد.
به‌گفته این باستان‌شناس، کاوش و گمانه‌زنی در محوطه بازه‌هور به‌همت گروهی از کارشناسان باستان‌شناسی دانشگاه تهران، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی انجام شد. 
سازه چهارطاقی بازه‌هور 
وی گفت: آثار مکشوفه نشان می‌دهد که این بنا همانند سازۀ چهارطاقی با بهره‌گیری از سنگ و گچ ساخته شده و از مساحتی بالغ بر ۲۵۰ مترمربع برخوردار بوده است.
لباف افزود: علاوه بر کاوش جبهه شرقی چهارطاقی، بخشی از برنامه فصل جاری به تعیین عرصه محوطه استقراری اختصاص یافت که در جنوب چهارطاقی بازه‌هور گسترده شده است.» 
 آثار دوره‌های ساسانی و اسلامی
لباف خانیکی گفت: در نتیجه مطالعات آرکئوژئوفیزیک توسط دکتر کوروش محمدخانی و ایجاد ۱۲ گمانه پیرامون محوطه مزبور، مشخص شد این محوطه دارای وسعتی در حدود ۱۰ هکتار بوده و شامل فضاهای مسکونی و قبرستان‌هایی متعلق به دوره ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.
به گفته وی، در آخرین مرحله از برنامه فصل جاری، با بهره‌گیری از اصول حفاظت اضطراری، ستون‌ها و دیوارهای مکشوفه با استفاده از دیوارک‌های آجری حفاظت و سطح گمانه‌ها با خاک نرم و شن پوشش داده شد.
این باستان شناس در ادامه با اشاره به تحقیقات متعددی که در یک قرن اخیر درباره چهارطاقی بازه‌هور صورت گرفته است، گفت: برای اولین بار کاوش‌های باستان‌شناسی در سال ۱۳۹۳ نقشۀ اصلی این بنا را آشکار ساخت و به شناسایی بخشی از یک بنای باشکوه در جانب شرقی چهارطاقی منجر شد. 
لباف خانیکی افزود: به‌دنبال کشفیات فصل نخست کاوش، مطالعات باستان‌شناسی در فصل جاری بر جبهۀ شرقی چهارطاقی تمرکز یافت.
 خانیکی، چهارطاقی بازه‌هور را بنایی متعلق به دورۀ ساسانی دانست و گفت: این اثر که به‌عنوان نخستین اثر استان خراسان، به سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، یکی از معدود بناهای باقی‌مانده از دوران پیش از اسلام در حوزه فرهنگی شرق ایران به‌شمار می‌رود.
 سرپرست هیئت کاوش و گمانه‌زنی در محوطه بازه‌هور افزود: آثار و شواهد سطحی در اطراف بنای چهارطاقی بازه‌هور نشان می‌دهد که این اثر، بنای منفردی نبوده و سازه‌هایی در جبهه جنوبی و شرقی آن وجود داشته است.
فصل نخست کاوش و گمانه‌زنی در محوطه بازه‌هور شهرستان مشهد با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد. 
چهارطاقی بازه‌هور محوطه گمانه‌زنی ساسانی افزود باستان‌شناسی گردشگری میراث‌فرهنگی خانیکی برنامه مطالعات دوران حفاظت متعلق بهره‌گیری شهرستان بنایی استان مکشوفه می‌دهد پژوهشگاه