برگزیده ها

مازندمجلس: دومین جلسه رسیدگی به پرونده اخلال‌گران نظام اقتصادی وشرکای بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به صورت علنی و با حضور نماینده دادستان و متهمان پرونده «م.ش» فرزند مرتضی، «ح.ف.ه» فرزند علی و وکلای آن‌ها و وکلای شرکت نفت وسازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن برگزار شد.
 
در ابتدای جلسه قاضی مقیسه ضمن تذکر به حضار در رابطه با حفظ نظم جلسه گفت: امروز به اتهامات «م.ش» رسیدگی می‌کنیم. او باید از خود در برابر کیفرخواست و اتهاماتی چون افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی و علم در موثر بودن این اقدامات در ضربه زدن به نظام و مشارکت عامدانه در تشکیل شبکه سازمان‌یافته به سرکردگی بابک زنجانی از خود دفاع کند.
 
قاضی مقیسه ادامه داد: آقایان «م.ش» و «ح.ف.ه» مرتکب جعل شدند و با کلاهبرداری و پول‌شویی به منافع خود دست پیدا کردند. دومین اتهام این افراد مشارکت در کلاهبرداری و شرکت نفت به مبلغ ۲. ۱ میلیارد یورو است که از طریق فیش‌، اسناد و ال‌سی‌های مجهول این کار را انجام دادند. اتهام دیگر این افراد مشارکت در پولشویی می‌باشد.
 
قاضی رسیدگی کننده به این پرونده افزود:‌ متهم این پرونده بگوید که چگونه بابک زنجانی را به عنوان یک فرد موفق برای فروش نفت به سه وزیر اقتصادی و بانک مرکزی معرفی کرده و توانسته آن‌ها را مجاب کنند که این مقدار نفت را برای فروش به او تحویل بدهند. اگر کارهای متهم ردیف دوم و سوم نبود مسئولان به بابک زنجانی اطمینان نمی‌کردند و اگر کمی تحقیق می‌کردند، مشخص می‌شد اصلاً بابک زنجانی دو بانک ندارد.
 
در ادامه جلسه رسیدگی «م.ش» متهم ردیف دوم در دفاع از خود اظهار کرد: دیروز بیشتر وقت دفاعیه به مسائل حاشیه‌ای گذشت. من از مقام قضایی انتظار دارم اجازه بدهند دفاعیه خود را در چارچوب کیفر خواست اعلام کنم و به مسائل حاشیه‌ای هم مستنداً و مستدل پاسخ دهم. کار‌شناسان پرونده شاهد هستند که من با امکانات محدودی که در ایام بازداشت داشتم سعی کردم که اموال به حساب کشور بازگردد که اگر بازداشت نمی‌شدم این اتفاق سه سال و نیم پیش به ثمر می‌نشست.
 
متهم ردیف دوم پرونده در ادامه خاطرنشان کرد: من در‌‌ همان موقع که دو سال و نیم پیش بازداشت شدم در صحبتی که با شما آقای مقیسه داشتم شما از من پرسیدید که اگر بازداشت نشوید می‌توانی پول‌ها را برگردانی و من گفتم بله. شما گفتید آیا سندی برای ضمانت داری؟ و من گفتم برای آن کاری می‌کنم. من سعی کردم در دفاعیات خود با استناد به مستندات پاسخ دهم. این کیفرخواست براساس گفته‌های بابک زنجانی که در این دادگاه بیش از ۹۱ بار از او به عنوان فردی دروغگو یاد شده، تنظیم شده است. من برای کمک کردن به ایران از لندن به تهران آمدم و گرفتار این مشکل شدم. برای من افتخار است که در وطن بمیرم، پشیمان نیستم اما ظلمی که در جریان این دو سال و نیم بازداشت به من شد و باعث متلاشی شدن خانواده‌ام شد ناروا بود.
 
مقیسه در واکنش به حرف‌های «م.ش» تاکید کرد: شما در بهترین وضعیت هستید، هرگز بحث امان‌نامه‌ای مطرح نبوده است. شما عضو باند اخلالگران هستید، خودتان را آدم عادی جلوه ندهید. شما یک فرد ارزفروش را که هیچ پشتوانه‌ای نداشت به عنوان یک شخصی که توانایی فروش نفت کشور را دارد و دو بانک در تاجیکستان و مالزی دارد را به سه وزیر و رئیس بانک مرکزی معرفی کردید. مقداری نفت فروختید که یک مقدار از درآمد آن را خرج منافع خود کردید و بقیه پول را مشخص نیست کجا پنهان کردید.
 
قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در ادامه افزود: شما از متهمان واقعی پرونده هستید. از دادستان می‌خواهم اگر هرکس دراین پرونده یک ریال از بیت‌المال را خورده است دستگیر کند تا حق مردم را از حلقوم او بیرون بکشیم.
 
قاضی مقیسه بیان داشت: عسر و هرجی که می‌گوید چیست؟ همه امکانات در اختیار شما است. جای تاسف است که برای فروش نفت به شخصی مثل شما که تابعیت انگلیسی دارد مراجعه شده که احیاناً اگر مشکلی برخورد می‌توانید سریع به خارج از کشور بروید.
 
«م.ش» بیان داشت: من با اجازه مقامات تحصیل تابعیت خارجی کردم. در جلسه علنی نمی‌توانم این دلایل را بگویم. اگر لازم بدانید به صورت خصوصی به شما بگویم. من ۳۰ سال است که خارج از کشور زندگی کردم. طبیعی است که در خارج زندگی‌ای داشته باشم.
 
مقیسه افزود: برخورد خلاف قانونی با شما نکرده‌ایم، مظلوم نمایی نکنید.
 
متهم ردیف دوم گفت: در این دو سال و نیم بازداشت فشار روانی روی من بود که سه بار تا مرز خودکشی رفتم اما اعتراضی نکردم.
 
قاضی مقیسه در ادامه در پاسخ به اظهارات این متهم گفت: این همه ضربه به نظام زده‌اید، دیگر علیه نظام تبلیغ نکنید. اینکه خانواده شما در انگلیس است و برای ملاقات شما به ایران نیامده‌اند ما چه کنیم، ملاقات شما آزاد بوده است.

رییس دادگاه اضافه کرد: آقای شمس اتهام شما غارت بیت‌المال است، متهم هستید به این کار، جای فرد متهم در زندان است. شما در این دو سال و نیم بار‌ها با وکلای خود دیدار داشته‌اید. همین امروز هم سه وکیل همراه خود دارید.

متهم ردیف دوم گفت: بازپرس پرونده گفت اجازه ورود وکیل به پرونده را نمی‌دهم.

قاضی مقیسه گفت: این موضوع برای تحقیقات مقدماتی که بیم افشای اطلاعات می‌رفت.

وکیل «م.ش» نیز گفت: امروز نیز نیروهای امنیتی نگذاشتند که با موکلم صحبت کنم.

متهم ردیف دوم اظهار کرد: این تریبون محلی است که من دفاعیات خودم را بیان کنم.

مقیسه گفت: قرار نیست هر حرفی بزنیم. در محدوده کیفرخواست صحبت کنید.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: حضرتعالی با ذهنیتی وارد دادگاه شدید.

قاضی مقیسه گفت: تنها کسی که در این دادگاه ذهنیت ندارد من هستم و دفاعیات خود را بیان کنید. من براساس دفاعیات شما و مستندات پرونده رای می‌دهم. من نه شما را می‌شناسم، نه با نماینده دادستان اخوتی دارم.

«م.ش» در ادامه دفاعیات خود با اشاه به ایرادات خود به متن کیفرخواست گفت: چطور است در آنجایی که بابک زنجانی اقرارهایی کرده شما آن را قبول نکردید اما آنجایی که برعلیه من صحبت کرده ملاک عمل قرار داده و در کیفرخواست وارد نموده‌اید. اصلا در کیفرخواست به شرایط خاص سال ۹۱ و ۹۲ کشور اشاره نشده است. افرادی که در کنار ایستادند را کاری نداشته‌اید و ماهایی که در میدان بودیم را مجرم شناخته‌اید.

دستگاه قضایی را متهم نکنید
قاضی مقیسه در واکنش به حرف‌های این متهم گفت: دستگاه قضایی را با این صحبت‌های خود متهم نکنید. ما به دنبال عوامل اصلی هستیم. اعلام کردید افراد عافیت‌طلب کنار نشسته‌اند و ما را در زندان کردید. اعلام کنید این افراد چه کسانی هستند که دستگاه قضایی را متهم می‌کنید. شعرخوانی که نیست یک نفر از عوامل اصلی را نام ببرید. در برخورد برای نظام هیچ تفاوتی در بین اشخاص نیست. دیوان عالی کشور و قضات دادگاه‌ها در یک مسیر هستند. دیوان شما را تبرئه نکرده بلکه فقط اطلاع شما از اخلال در نظم کشور را مورد شبهه قرار داده است.

عافیت‌طلب‌ها خود را دم تیغ نگذاشتند
متهم ردیف دوم پرونده نفتی جواب داد: من نگفتم شما کسی را‌‌ رها کرده‌اید، گفتم که عافیت‌طلب‌ها خود را دم تیغ نگذاشتند.

مقیسه گفت: مواظب حرف‌هایی که می‌زنید باشید، در قوه مجریه، در قوه قضائیه یا حتی دولت سابق اگر فردی است بگویید. دست کسانی که به سوی بیت‌المال دراز شده است باید قطع شود.

این متهم گفت: من طبق گزارشات واصله از این افراد نام می‌برم.

در ادامه این جلسه نماینده دادستان با حضور در جایگاه خاطرنشان کرد: بانک اس آی آی وی اصلا بانک نبوده و یک موسسه جعلی بوده است و ال سی‌ها توسط یک موسسه جعلی صادر شده  است. موسسه‌ای که بعد از استعلامات مشخص شد که چنین موسسه‌ای وجود ندارد و جعلی است. از مجموع ۱ میلیارد ۴۲۷ میلیون یورو تنها ۷۰۰ میلیون آن به پیمانکاران پرداخت شده است. این افراد در زمان رسیدگی هم دست از جعل برنداشتند و پیش نویس ضمانت‌نامه ال سی‌های مجعول را ارائه دادند که بعداز رسیدگی مشخص شد آن ضمانت‌نامه‌ها نیز جعلی بوده است.

نقش «م.ش» در پرداخت‌ها چیست؟
وکیل «م.ش» در این ارتباط پاسخ داد: نقش موکل من در این پرداخت‌ها باید مشخص شود. او وظیفه پرداخت را نداشته بلکه به دستور بابک زنجانی دست به خرید هواپیما‌ها زده و این رای در دیوان عالی کشور نقض شده است.

نماینده دادستان گفت: درست است رای در دیوان عالی کشور نقض شده اما در‌‌ همان رای هم به همکاری و نقش تاثیرگذار «م.ش» و «ح.ف.ه» در این پرونده اشاره شده اما فقط راجع به علم و اطلاع آن‌ها در مقابله با نظام مورد شبهه وجود داشت برای همین رای پرونده نقض شد و به این شعبه ارجاع پیدا کرد.

وکیل متهم ردیف دوم گفت: دیوان نمی‌تواند ماهیتا رسیدگی کند و نقش موکل من را در پرونده معین کند. باید دوباره به موضوع رسیدگی شود.

نماینده دادستان گفت: ‌این جرم از جرائم یقه سفیدان است. پیدا کردن دلیل در آن سخت است افرادی که مرتکب این جرم شدند، بسیار پیچیده عمل کردند.

قاضی مقیسه خاطرنشان کرد: شمس عضو اصلی گروه بوده و موثر در اقدامات و اقرار در عمل کرده و گفته است که چرا نقش موثری در کار‌ها داشته است.

قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بیان داشت: آقای «م.ش» در اقرارهای خود گفته که هم سهامدار برخی شرکت‌ها بوده و هم مدیر برخی از آن‌ها. شما شخص احمد وحید دستجردی مدیرعامل صندوق بازنشستگی وزارت نفت و ناصر ملکی را می‌شناختید. شما بابک زنجانی را به آن‌ها معرفی کردید. آن‌ها زنجانی را نمی‌شناختند. اولین فروش نفت زنجانی‌‌ همان محموله‌ای بود که به شما تحویل داده شد و شما آن را فروختید.

قاضی مقیسه تصریح کرد: شما توانایی‌های کاذب و دارایی‌های مجعولی را نزد وزیران و رئیس بانک مرکزی برای بابک زنجانی رد می‌کردید و باعث شدید این افراد به شما اطمینان کنند و قرارداد حمل سه میلیون بشکه نفت را صندوق بازنشستگی وزارت نفت با شما منعقد کند. اولین محموله نفتی که معامله شد به شما تحویل داده شد بابک زنجانی اصلا آن محموله را ندیده است شما آن محموله را فروختید و پول آن را گرفتید.

«م.ش» متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: من هیچ نفتی نگرفتم و نفروختم.

قاضی مقیسه گفت: شما نفت را تحویل گرفته و به مالزی بردید و نفت را در آنجا سرگردان نگه داشته و نفروختید و بعد آن را به امارات آورده و در آنجا به شرکت فال فروختید.

این متهم گفت: من رسید انبار را تحویل گرفتم و سند را اینجا دارم.

قاضی مقیسه گفت: شما مگر انباردار بودید؟ شما نفت را تحویل گرفته و فروخته‌اید.

وکیل متهم گفت: جرم موکلم باید مشخص شود و با پیشداوری راجع به آن اظهارنظر نشود.

مقیسه گفت: من از خودم نمی‌گویم از محتویات پرونده و کیفرخواست می‌گویم.

وکیل متهم گفت: ما بزرگ‌ترین پرونده اقتصادی تاریخ را بررسی می‌کنیم باید مشارکت در جرم احراز شود.

قاضی مقیسه گفت: وکلا بحث فیمابین خود را به خارج از وقت دادرسی معوق کنند و وقت دادرسی را نگیرند.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: اینکه وکلا و نماینده دادستان می‌گویند شما پول‌ها را گرفتید بردید خوردید درست نیست. این موضوع باید اثبات شود. همه دستور پرداخت‌ها را زنجانی داده و وساطت مالی من مشخص است و اقرارهای زنجانی هم هست. اتهام دیگری راجع به خرید هواپیمای‌ای ۳۰۰ به من وارد است. من راجع به اینکه آقای زنجانی این هواپیما‌ها را ارزان یا گران خریده صحبت نمی‌کنم من به دستور ایشان این کار را انجام دادم. شرکت ماهان هم قصد داشت این هواپیما‌ها را بخرد و ارزش این هواپیما‌ها ۵۵ میلیون دلار بود که در مجموع ۱۵۵ میلیون دلار با حق استفاده از فرودگاه این شرکت ارزش داشت که من‌‌ همان موقع گفتم این شرکت ۲۵۵ میلیون دلار نمی‌ارزد نهایتا ۱۵۵ میلیون دلار.

قاضی مقیسه گفت: وکلا به شما اتهام زنی نمی‌کنند فقط شرح ماوقع کارهایی که شما انجام دادید را به شما می‌گویند و اعلام می‌کنند که شما و متهم ردیف سوم و زنجانی و ایادی دیگر که انشاء الله دستگیر شوند و در نظام جمهوری اسلامی محاکمه و با آن‌ها برخورد شود که ریشه فساد خشک شود چه کارهایی کرده‌اید.

این متهم گفت: چرا با عوامل دیگر پرونده برخورد نمی‌شود اگر می‌گویید کار شبکه‌ای بوده آن کسی که کاپیتان کشتی حمل نفت بوده نیز می‌تواند جزء شبکه باشد.

قاضی مقیسه گفت: شما که می‌گویید من شریک نبودم چرا تحقیق نکردید که بانک‌ها دروغین است و فقط یک ساختمان خالی است که دختر آقای «ح.م.ه» در آن ساکن است و حقوق می‌گیرد. شما در بزرگ جلوه دادن بابک زنجانی نقش بسزایی داشتید.

متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی گفت: به خدا به پیر به پیغمبر من این کار‌ها را نکردم و فقط بابک زنجانی را به آقای دستجردی با آن شرایطی که قبلا گفتم معرفی کردم. تمامی مجوز‌ها و ال سی‌ها به تایید بانک مرکزی رسیده بود.

قاضی مقیسه گفت: همه مدارکی که به بانک مرکزی ارائه شده است جعلی است و با اسناد مجعول این کار‌ها را کرده‌اید. اشتباه کردم که به شما اعتماد کردم. گمان می‌کردم «ح.ف.ه» که ۳۰ سال در نظام خدمت کرد مورد اطمینان است اما او به یک باره منحرف شد و این فساد را به وجود آورد شما هر سه نفر در صدد شکار منافع و اموال کشور بودید. شما شخصا به این موضوع اقرار کرده‌اید.

نه می‌گذارید حرف بزنم نه دفاعیه‌ام را بخوانم
«م.ش» متهم پرونده فساد نفتی گفت: نه می‌گذارید حرف بزنم نه دفاعیه‌ام را بخوانم. صبر و تحمل انسان هم حدی دارد. متن کیفرخواست دروغ است لا اله را گفته‌اند اما الا الله را نگفتند. ۳۰۰ هزار تن نفت روی دریا یک محموله تریاک یا هروئین نیست که بشود آن را به راحتی جابجا کرد. آن موقع آقای «ی» به من می‌گفتند که شما جهاد می‌کنید.پشت بابک زنجانی را خالی نکنید. بانک اف آی آی بی‌شریک بانک ملت بود. من عکس وزرا را هم ندیده بودم. چطور من زنجانی را به این‌ها معرفی کردم؟ انبار مالزی را « ع.ر.ز.ح.م» اجاره کرده بود اما انبار امارات را من. من فقط یک بار مالزی رفتم آن هم برای اینکه به سنگاپور بروم. برای خرید هواپیما من خودم از قربانیان ال سی‌های جعلی هستم.

قاضی مقیسه افزود: ما نگفتیم شما در فروش سهم اف آی آی بی‌ به بانک ملت نقش داشتید این کار آقای «ح.ف.ه» و زنجانی است. شما در تحویل و فروش نفت مجرم شناخته شده‌اید و از بابک زنجانی تصویر یک تاجر بین المللی نفت ارائه داده‌اید که این یک حرف کذب است. شما این تصویر را برای احمد وحید دستجردی و مالکی ساخته‌اید و باعث شدید آن‌ها اعتماد کنند و نفت را به شما تحویل دهند. شما مدت‌ها نفت را در مالزی سرگردان نگه داشته‌اید و بعد به شرکت فال در امارات فروخته‌اید. مکاتبه‌ای بین شما و بابک زنجانی وجود دارد که می‌گوید مبلغی بیش از ۴۰ میلیارد دلار دریافت کرده‌اید.

متهم ردیف دوم به این گفته واکنش نشان داد و گفت: چطور کل بدهی زنجانی یک میلیارد و ۲۰۰ یورو است و شما حرف از ۴۰ میلیارد دلار می‌زنید. کیفرخواست از لحاظ مالی حسابرسی نشده است.

قاضی مقیسه گفت: حرف ما سر اصل مشارکت است و می‌گویید شما شریک بوده‌اید حالا مبالغ را به وقتش حسابرسی می‌کنید.

متهم ردیف دوم گفت: چرا نامه زنجانی به من در کیفرخواست وجود دارد اما جوابیه من به زنجانی وجود ندارد؟ من به آقای زنجانی گفته‌ام که همیشه ساکت نمی‌نشینم. تمام پرداخت‌ها مشخص است که به دستور زنجانی و از طریق شرکت فال صورت گرفته است و من نقشی نداشتم. من فقط آقای دستجردی را می‌شناختم و سایر وزرا و رئیس بانک مرکزی را نمی‌شناختم و جلسه‌ای با آن‌ها نگذاشته‌ام.

قاضی مقیسه تصریح کرد: در قسمت فروش نفت متهم هستید.

«م.ش» گفت: مشارکت از لحاظ تجاری یعنی سهامداران بودن در تجارت. من حافظ بیت المال نبودم. شغل بنده تاییدیه نهادهای امنیتی و نظارتی بود که از بابک زنجانی ارائه داده بودم. من در آن زمان احساس می‌کردم که در حال خدمت به کشور هستم و برای کشور هواپیما می‌خرم تا در زمان تحریم به کشور کمک شود. از قول یکی از مقام‌های امنیتی شنیدم که حیدر مصلحی گفت بابک زنجانی شخصی مورد اعتماد است. با تمام این تفاسیر و گفته‌ها من چه کاره هستم که بگویم او مورد اطمینان نیست. علم لدنی هم نداشتم نوستراداموس هم نیستم چه می‌دانستم بابک زنجانی پول نفت را نمی‌دهد؟ قسم می‌خورم که زنجانی را به جز به آقای دستجری به شخص دیگری معرفی نکردم. من فقط یک قرارداد کارگزاری و نمایندگی داشتم. کاری که من کردم این بود که در انگلستان یک وکیل گرفتم و یک مشاور ملی و از فال ۴ میلیارد درهم ضمانت نامه مالی و ۴ میلیارد درهم ضمانت نامه ملکی. من نمی‌گویم که اشتباه نکردم اما دارم سعی می‌کنم که به وزارت نفت کمک کنم تا اموال را مسترد کند. کیفرخواست باید مورد حسابرسی قرار گیرد. من در زندان فلسفه و منطق یاد گرفتم و به لطف قضات کتاب در اختیار من قرار گرفته شد.

قاضی مقیسه گفت: پس در فشار نبوده‌اید زندان زندان است دیگر تبعات روحی خود را دارد.

شمس گفت: شرح وظایف من در نامه نمایندگی مشخص است. ۱۳ میلیون بشکه نفت فروخته شده است که اگر سهم من به ازای هر بشکه یک دلار باشد من ۱۳ میلیون دلار عایدی داشتم که قرار شد این پول را بعد از حساب و کتاب با فال به من بدهند و هنوز دریافت نکرده‌ام. حتی اگر این پول را هم می‌گرفتم سهم کمی از معامله بود. این چهل میلیاردی که گفته می‌شود با اسناد هلدینگ سورینت است که حسابرسی نشده است. من در لندن استاد دانشگاه بودم و تجارت هم می‌کردم. از من خواسته شد که برای کمک به کشور که در حال تحریم است به ایران بیایم و آمدم و گرفتار این مشکل شدم. پول نفت با دستور زنجانی از طریق فال به شرکت هواپیمایی ترک داده شد. واقعا کار شبکه‌ای صورت نگرفته و من اگر می‌توانستم رانتی بگیرم برای خودم می‌گرفتم نه برای زنجانی.

قاضی مقیسه با اعلام تنفس، اعلام کرد کرد که ادامه رسیدگی به این پرونده یکشنبه هفته آینده مورخ ۲۵ تیر ساعت ۹ صبح در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

زنجانی پرونده مقیسه کیفرخواست ادامه رسیدگی آن‌ها میلیون تحویل دادگاه افراد میلیارد دادستان بازداشت مشارکت کردید نماینده اعلام معرفی مرکزی اتهام مالزی دفاعیات هستید زندان برخورد دیوان کرده‌اید دستور  قاضی هواپیما‌ها محموله دستجردی گرفته حسابرسی داشتم ارائه قضایی موضوع نکردم فروختید اینکه پرداخت‌ها نکنید اقتصادی اطمینان انقلاب امروز افزود م