برگزیده ها

مازندمجلس: خبرگزاری میزان- محمد‌‌حسن طالبیان گفت: تعداد کشورهایی که در حمایت از پرونده شهر تاریخی یزد اعلام آمادگی کردند به رقم بی‌سابقه 15 کشور رسید و نهایتاً پرونده کشورمان بدون هیچ مخالفتی و با اجماع همه اعضای کمیته میراث‌جهانی به‌تصویب رسید و در فهرست میراث‌جهانی ثبت شد..

مازندمجلس:

به‌گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، ممعاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، گفت: در جریان چهل‌و‌یکمین اجلاس کمیته میراث‌جهانی، که در شهر کراکف لهستان درحال برگزاری است، امروز شهر تاریخی یزد با اجماع اعضای کمیته این اجلاس جهانی در فهرست میراث‌جهانی یونسکو ثبت شد. این اولین شهر تاریخی است که کشورمان توانسته به ثبت جهانی برساند

وی افزود: این موفقیت بزرگ پس از رایزنی‌ها، مذاکرات و گفت‌وگوهای کارشناسی گسترده چند روز اخیر در صحن اجلاس کمیته میراث‌جهانی به‌دست آمد و هیئت اعزامی کشورمان توانست همه اعضای کمیته را درخصوص اهمیت و ارزش منحصر‌به‌فرد جهانی مجموعه تاریخی شهر یزد متقاعد سازد و نظر موافق همه اعضای کمیته را درخصوص ثبت‌جهانی این مجموعه ارزشمند تاریخی جلب کند.

طالبیان ادامه داد: در پی تلاش‌های به‌عمل‌آمده و براساس توافق حاصل‌شده در جریان رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده، بعد‌از‌ظهر روز شنبه 17 تیر 1396 ابتدا سفیر و نماینده دائم کشور آذربایجان در یونسکو اصلاحیه پیش‌نویس قطعنامه مربوط به یزد را مطرح و بر ضرورت ثبت‌جهانی این شهر تاریخی تأکید کرد. این اصلاحیه ازسوی چهار کشور آذربایجان، کویت، قزاقستان و ترکیه به دبیرخانه کمیته میراث‌جهانی یونسکو پیشنهاد شده بود.

وی افزود: در ادامه کشورهای کویت، ویتنام، ترکیه و تونس در حمایت از پرونده کشورمان صحبت کردند و در سخنانی ــ با تأکید بر زنده بودن شهر تاریخی یزد، منحصر‌به‌فرد بودنش به‌لحاظ ارزش جهانی، منظر استثنایی شهر، نمونه بودن شهر تاریخی یزد به‌لحاظ توسعه پایدار، استدلالات علمی، مستدل و منطقی هیئت جمهوری اسلامی ایران در تبیین همه ابعاد موردنظر ایکوموس و استحقاق شهر تاریخی یزد برای ثبت‌جهانی ــ حمایت خود را از اصلاحیه ارائه‌شده اعلام کردند.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد: با توجه به اتمام وقت اجلاس و نظر به اینکه تعداد کشورهای حمایت‌کننده از پرونده کشورمان زیاد بود و همه آن‌ها هم بر ارائه سخنرانی در حمایت از پرونده ایران تأکید داشتند، بنا به پیشنهاد رئیس لهستانی جلسه مقرر شد که ادامه جلسه به روز بعد، یعنی امروز، موکول شود. در جلسه روز یکشنبه نیز کشورهای لبنان، کرواسی، پرتغال، قزاقستان، زیمبابوه، اندونزی، کوبا، بورکینافاسو، فیلیپین، کره جنوبی و پرو درخواست وقت برای حمایت کردند که رئیس جلسه تصریح کرد چون هیچ کشوری مخالف نیست و فهرست کشورهای درخواست‌کننده سخنرانی برای حمایت بسیار طولانی است بهتر است مستقیم سراغ بررسی اصلاحیه تصویب قطعنامه مربوط به یزد برویم.

ویز بیان کرد: بدین‌ترتیب، تعداد کشورهایی که در حمایت از پرونده شهر تاریخی یزد اعلام آمادگی کردند به رقم بی‌سابقه 15 کشور رسید و نهایتاً پرونده کشورمان بدون هیچ مخالفتی و با اجماع همه اعضای کمیته میراث‌جهانی به‌تصویب رسید و در فهرست میراث‌جهانی ثبت شد.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یادآور شد: چهل‌و‌یکمین اجلاس کمیته میراث‌جهانی یونسکو از تاریخ 11 تا 21 تیرماه سال جاری در شهر کراکف لهستان درحال برگزاری است. این کمیته 21 عضو از میان کشورهای عضو کنوانسیون 1972 میراث‌جهانی دارد که اجلاس مجمع عمومی کنوانسیون مزبور، این افراد را برای یک دوره چهارساله انتخاب می‌کنند. درحال‌حاضر، کشورهای آنگولا، آذربایجان، بورکینافاسو، کرواسی، کوبا، اندونزی، جامائیکا، قزاقستان، کویت، لبنان، پرو، فیلیپین، فنلاند، لهستان، پرتغال، کره جنوبی، تونس، ترکیه، تانزانیا، ویتنام و زیمبابوه 21 عضو اصلی این کمیته را تشکیل می‌دهند.

شهر تاریخی یزد بیست و دومین اثر  و نخستین شهر تاریخی ایران است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت می رسد. پیگیری ثبت جهانی شهر یزد از 9 سال پیش آغاز شده بود و بالاخره در 17 تیر ماه سال 1396 این شهر ثبت جهانی شد.

کمیته تاریخی جهانی میراث‌جهانی کشورهای اجلاس میراث‌فرهنگی حمایت یونسکو اعضای کشورمان پرونده تأکید اصلاحیه فهرست ادامه آذربایجان ثبت‌جهانی لهستان معاون گردشگری صنایع‌دستی ترکیه قزاقستان اجماع ویتنام کنوانسیون به‌لحاظ اعلام اندونزی کرواسی پرتغال زیمبابوه جنوبی بورکینافاسو سخنرانی لبنان فیلیپین تعداد منحصر‌به‌فرد کراکف درحال برگزاری چهل‌و‌یکمین جریان میراث فرهنگی امروز افزود قطعنامه مربوط مجموعه درخصوص رایزنی‌ها مذاکرات پیشنهاد