برگزیده ها
مازندمجلس: ایرنا نوشت: میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی پیش از فروپاشی، نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا را مثبت خواند اما تاکید کرد که موضوع (شرایط) روابط دو کشور ساده نیست.

گورباچف دیدار روز جمعه پوتین و ترامپ در حاشیه نشست سران 20 کشور صنعتی در هامبورگ آلمان را مشابه نخستین ملاقات خود با رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا خواند که سال 1985 انجام گرفت و سرآغاز توافق هایی مهمی بین دو طرف شد.

خبرگزاری ایتارتاس روز یکشنبه به نقل از سخنان آخرین رهبر شوروی نوشت: دیدار سران دو کشور مثبت و برای هر دو طرف مهم است و نباید چنین فرصتی برای بهبود روابط از دست برود.

وی تاکید کرد: اما بدانیم که موضوع ساده نیست، ولی مذاکرات ترامپ و پوتین می تواند نقطه عطفی در دستیابی به نتایجی باشد که اکنون دست نیافتنی دیده می شود.

گورباچف اظهار کرد: ملاقات روز جمعه، یادآور دیدار من و ریگان است که آغازگر خلع سلاح هسته ای بین دو قدرت شد، در حالیکه چند روز پیش از آن خبر نزدیک شدن ناوهای آمریکایی به آب های سرزمینی شوروی در دریای سیاه اعلام شد و دریافتم این اقدام تحریک آمیز یک مقام در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) است که خواستار برگزاری دیدار و مذاکره ما نبود.

در چارچوب توافق ها، ژوئن سال ١٩٨٧ پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) برای نابودی موشک های شامل توافق در کاخ سفید به امضای گورباچف و ریگان رسید که با وجود فروپاشی شوروی در سال 1991 هنوز معتبر است، هرچند اختلاف های رو به افزایشی بین روسیه و آمریکا در این زمینه وجود دارد.

روابط مسکو با واشنگتن، اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سال 2014 پس از بروز بحران در اوکراین و جدا شدن شبه جزیره کریمه از این کشور و سپس انضمام به روسیه برپایه نتایج یک همه پرسی، شاهد مجموعه ای از تحریم های ضدروسی، پاسخ های تحریمی متقابل و همچنین صف آرایی های نظامی در شرق اروپا است که این اختلاف ها در دولت ترامپ هم رو به گسترش است.
دیدار ترامپ گورباچف شوروی آمریکا پوتین ریگان روسیه روابط توافق ملاقات اختلاف اروپا پیمان موضوع نخستین جمهوری خواند تاکید فروپاشی