برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - انتخاب نوشت:رهامی در تشریح چرایی انتقاد بسیاری از چهره ها نسبت به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: ما نسبت به سازوکار فعلی شورای عالی انتقاد داریم. نگرانی ما این است که از شخصیت و موقعیت خاتمی بیش از حد نمی توان استفاده کرد و خود عملکرد و کار باید مورد نظر و پسند مردم باشد.

مازندمجلس:حجت الاسلام والمسلمین محسن رهامی از مسائل پشت پرده در ماجرای تایید لیست شورای شهر تهران توسط رئیس دولت اصلاحات سخن گفت.

رهامی با اشاره به مصاحبه امروز شکوری راد در مورد نارضایتی رییس دولت اصلاحات از لیست شورای شهر گفت: بنده هم در مورد نارضایتی آقای خاتمی در مورد لیست شورای شهر، شنیده بودم. پس از آنکه مطالب و اعتراضاتی از سوی چهره های بارز جریان اصلاحات در مورد چگونگی بستن لیست مطرح شد، جناب منتجب نیا به ایشان نامه نوشت که لیست را دیگر تایید نکنید و انتخاب را به مردم واگذار کنید. و مردم خود شخصا بین لیست ها دست به انتخاب بزنند.

وی افزود: پس از ارائه لیست از سوی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، آقای خاتمی دچار تردید شدند. اما دوستان از شورای عالی به ایشان مراجعه کردند و مجموعا با همه صحبت هایی که شد، تصمیم بر این شد که جو از این حالت در بیاید و ایشان لیست را تایید کنند. دوستان به آقای خاتمی گفتند که اگر لیست را تایید نکنید ممکن است شورا به دست جریان های دیگر بیفتد و ایشان نگرانی پیدا کرد. گفته بودند دوستانی مثل هادی خامنه ای و منتجب نیا می خواهند لیستی جدا بدهند، با این حال من گفتم بنایی برای انتشار لیست موازی نداریم. نهایتا، به اقای خاتمی گفتند که لیست فشل می شود و ایشان را به این جمع بندی رساندند و نگران شان کرده بودند که اگر لیست را تایید نکنید فضا از دست می رود.

وی با اشاره به افراد معترض و استدلال آنها نسبت به لیست شورا گفت: با این حال، ما انتقاد داشته و داریم. دوستانی از جمله برخی اعضای شورای فعلی شهر می گفتند در بحث رای گیری و امتیازات، امتیاز بیشتری داشتند. همچنین افراد دیگری نیز همین سخن را می گفتند، از جمله افرادی که اقای خاتمی، نسبت به عدم حضورشان معترض بود.

رهامی اضافه کرد: نهایتا، دو سه روز مانده به انتخابات، ایشان به صورت کتبی و نه صوتی، لیست را تایید کردند. در فضای تشتتی که ایجاد شده بود، تاییدیه ایشان بسیار موثر بود و جبهه اصلاحات به انسجام رسید. مجموع دوستان ما هم به این رسیدند که پس از تاییدیه رییس دولت اصلاحات، مخالفتی ابراز نشود. با این حال، بسیاری از دوستان، میتوانستند در لیست حضور داشته باشند، اما جمع بندی این شد که از لیست حمایت شود تا از هرگونه تشتت پیشگیری شود.

رهامی در پاسخ به این سئوال که چرا براساس گفته شکوری راد، «عارف به اعتراض خاتمی توجهی نکرد و ماجرا را رها کرد»، گفت: دوستان معتقد بودند که این ماجرا قابل حل نیست. البته قرار بود دوستانی که در شورا بودند جلسه ای بگذارند، چون اعتراضات زیاد شد و اعضای شورای فعلی مصر بودند که حضور داشتند باشند مانند تندگویان، حقانی و دانشور. اما دوستان معتقد بودند هرگونه تغییر مصوبه شورای عالی را بهم می زند، ظاهرا از اصلاح و تغییر منصرف شدند.

نماینده دور اول و دوم مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شورا به این نتیجه رسیده بود که اگر لیست را باز کنیم امکان بستنش سخت است. البته متوجه کردن تمامی اشکالات به سمت دکتر عارف اشتباه است، اقای عارف در شرایطی است پایین اوردن شان ایشان صلاح نیست، در واقع، انتقادات متوجه تمامی هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری است.

رهامی در تشریح چرایی انتقاد بسیاری از چهره ها نسبت به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: ما نسبت به سازوکار فعلی شورای عالی انتقاد داریم. نگرانی ما این است که از شخصیت و موقعیت خاتمی بیش از حد نمی توان استفاده کرد و خود عملکرد و کار باید مورد نظر و پسند مردم باشد.

خاتمی هم تاکید کرد بخشی از انتقادات به شورای عالی و ترکیبش را قبول دارند و این باید اصلاح شود

وی همچنین از پذیرفتن بخشی از انتقادات از سوی رئیس دولت اصلاحات خبر داد و خاطرنشان کرد: اخیرا جلسه شورای مشورتی برگزار شد. اقای خاتمی هم تاکید کردند که بخشی از انتقادات به شورای عالی و ترکیبش را قبول دارند و این باید اصلاح شود.

رهامی تاکید کرد: در حقیقت، مشکل اصلی، ترکیب شورا و تعداد زیاد اعضای حقیقی شورا است. در واقع، اگر ترکیب اصلاح نشود، مشکلات باقی می ماند. با این حال، اینکه شورای دیگری در مقابل شورایعالی بوجود بیاید، فعلا زود است. باید از دوستان مختلف در جهت حل مشکلات دعوت شود. در واقع، هدف ما حفظ انسجام است و هر راه حلی که منجر به شکاف شود، مورد قبول ما نیست و همین مسئله موجب شده که بسیای از حرف ها را نزنیم و سکوت کنیم.

وی افزود: در این شورا، نقش عمده را افراد ایفا می کنند و انها جای احزاب را گرفته اند. در واقع، عملا یک جریان، شورای عالی را می گرداند و رای از یک جا می گردد. البته من نسبت به حل مشکلات خوشبینم، خوبی اصلاح طلبان این است که در کلام مشکلات را حل میکنند. ما انتقادات را نگه می داریم اما حاضر نیستیم به منافع کلان اصلاحات ضربه بخورد. ما تجربه 84 را فراموش نمی کنیم، تجربه ای که پر هزینه است. انقدر آن موضوع گران تمام شد که ده ها سال شاید طول بکشد که از عهده تاوان ان بربیاییم.

رهامی با ارائه راه حل برای رفع مشکلات در جبهه اصلاحات گفت: من معتقدم باید شورای هماهنگی را تقویت کنیم. در واقع، شورای عالی باید ذیل شورای هماهنگی قرار بگیرد. شورای هماهنگی بود که شورایعالی را راه انداخت. بنابراین در خود شورای هماهمگی جبهه اصلاحات، این مسئله را مطرح کنیم تا اصلاحات بیش از پیش تقویت شود. با خود اقای خاتمی در این رابطه صحبت شده است، لذا جلساتی داریم که مشکلات را حل کنیم و نگذاریم به بیرون بکشد. البته الان اولویت، بحث کابینه و شهرداری است، اما این باعث نمی شود که مسائل را در جلسات خصوصی مطرح نکنیم.

وی افزود: با این حال، دوستانی که منتقدند، اکنون ملاحظه می کنند و کوتاه می آیند، اما برخی جریانات بیشترین استفاده را می کنند. با خود می گویند که اینها که نمی آیند وسط، پس می گوییم مسائل بماند برای دفعه ی بعد. در حقیقت، چندین بار است که اینها اینطور رفتار می کنند.

رهامی همچنین با اشاره به اخرین دیدارهای خود با آیت الله هاشمی اظهار داشت: ما با مرحوم آیت الله هاشمی هم پیش از فوت شان صحبت کردیم. ایشان در مورد مسائل جبهه اصلاحات معتقدند بودند که باید کمک شود و مشکلات رفع شود. ایشان تاکید بر تقویت تحزب در جبهه اصلاحات داشتند و حتی گفتند هفته ای یک جلسه با ایشان در این حوزه داشته باشیم.

2929

شورای اصلاحات خاتمی رهامی دوستان مشکلات تایید اصلاح انتقادات گفتند داریم دوستانی تاکید البته مسائل انتقاد عارف تقویت اعضای افراد داشتند هماهنگی همچنین طلبان افزود جریان نکنید اشاره دارند حقیقت منتجب استفاده ترکیب ترکیبش شورایعالی اینها هاشمی شکوری نارضایتی مسئله تجربه سیاستگذاری تمامی دیگری تاییدیه ارائه بیاید نهایتا نگرانی انسجام بسیاری تغییر متوجه معتقد ماجرا باشند هرگونه معترض