فراکسیون محیط زیست، فراکسیون گردشگری و صنایعدستی، فراکسیون ورزش و جوانان و... از جمله فراکسیونهای غیرسیاسی هستند که باهدف رفع مشکلات در آن حوزه تشکیل میشوند.یک سال است که از عمر مجلس دهم میگذرد و سؤال اینجاست که آیا این فراکسیونهای غیرسیاسیتاکنون توانستهاند دستاوردی متناسب با اهداف شکلگیری شان به ارمغان بیاورند و آیا اساسااز قدرت تاثیرگذاری برخوردار هستند؟
یک فراکسیون چگونه تشکیل میشود؟
اگر هشت نماینده تصمیم بگیرند میتوانند حول موضوعی جهت توجه و پیگیری امور مهم سیاسی، تخصصی و صنفی یک فراکسیون تشکیل دهند تا منافع مشترکی را پیگیری کنند. البته هر نماینده میتواند حداکثر عضو سه فراکسیون باشد.
هیات رییسه مجلس نیز موظف است تشکیل هر فراکسیون و نیز اسامی اعضای موسس و نمایندگان عضو آن فراکسیون را به اطلاع تمامی نمایندگان برساند.
فراکسیونها بازوی مشورتی کمیسیون های تخصصی می شوند؟
اما این فراکسیونها تا چه حدی موثر هستند؟ آیا رسالتی که برای فراکسیون ها در راستای مشورت دهی به کمیسیونهای تخصصی انتظار می رود تاکنون محقق شده است؟ عملکرد فراکسیونهای تخصصی مجلس در ادوار مختلف مجلس به نحوی بوده است که امروز می توان گفت فارغ از فراکسیون هایی که برچسب سیاسی همراه خود دارند، بقیه تنها یک برند تزئینی بوده اند تا تخصصی.
این ادعا مبتنی بر عملکرد آنها در ادوار گذشته است. فراکسیون کریمه اهل بیت، فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی، امید زندگی، سازمانهای مردم نهاد، توسعه فناوریهای نوین، حقوق بشر، 1404، ارتقای طب عمومی، فراكسيون فرهنگي اقتصادي ايرانيان خارج از كشور، شاهد، جوانان و... تنها نمونه ای از ده ها فراکسیونی هستند که در مجلس نهم به ثبت رسیدند اما در طول دوره چهارساله مجلس نهم حتی نام اکثر آنها به گوش رسانهها نرسید.
ردپای فراکسیون محیط زیست در برنامه ششم
جبار کوچکی نژاد عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست درباره قدرت تاثیر گذاری فراکسیونهامتبوعش به خبرآنلاین میگوید: فراکسیونها اصولا میتوانند در بخشهای مختلفکمک کنند و از آنجاییکه کمیسیونها به لحاظ عضویت اعضا محدود هستند، فراکسیونهابا وسعت عمل بیشتری فعالیت میکنند و در هر موضوعی میتواند یک فراکسیون تشکیلشود.
او میگوید: وقتی یک فراکسیون با بیش از 50 عضو اعلام موجودیت میکند قطعا وقتیقرار است طرح یا لایحهای مرتبط با موضوعفراکسیون در صحن تصویب شود این تعداد میتوانند نقش موثری در تصویب و قانون شدنشداشته باشند.
کوچکی نژاد مثالی از فراکسیون متبوع خود زد و گفت: برای مثال ما در فراکسیون محیط زیستو فراکسیون گردشگری توانستیم احکام خوبی را در برنامه ششم توسعه تصویب کنیم و برایرسیدن به آن جلسات بسیاری برگزار کردیم.
او در پاسخ به این سؤال که مصداق عینی دستاورد فراکسیون محیط زیست چیست گفت: مهمتریناقدامی که انجام شد این بود که تصویب کردیم هر طرحی پیش از اجرا باید تائیدیه زیست محیطداشته باشد و در غیر این صورت امکان اجرایی شدن پیدا نمیکند.
او ادامه داد: همچنین فراکسیون محیط زیست برای لایحه هوای پاک جلسات متعددی بادولت گذاشت و در این جلسات ایرادات بسیاری مطرح و کمک شد تا آنچه به سود منافعکشور است تصویب شود.
فراکسیون تولید و اشتغال در مسیر تاکیدات رهبری
فراکسیون تولید و اشتغال ازجمله فراکسیونهایی است که بر اساس ضرورت مهمترینمشکل کشور یعنی اشتغال تشکیل شد و یکی از پرتعدادترین فراکسیونهای مجلس است.غلامرضا کاتب رئیس این فراکسیون در رابطه با عملکرد یکساله آن به خبرآنلاین میگوید:ازآنجاییکه ضرورت ایجاد اشتغال در کشور بهشدت احساس میشود و مقام معظم رهبرینیز بر رونق کسبوکار تاکید اکید داشتند ما برای آنکه این دغدغه را در کشور محققسازیم فراکسیون تولید و اشتغال را ایجاد کردیم؛ او میگوید این فراکسیون دارای کمیتههایتخصصی است تا مسائل و مشکلات کسبوکار را بهخوبی شناسایی کند و در جهت رفع موانع آنگام بردارد.
او درباره عملکرد این فراکسیون گفت: فراکسیون تولید و اشتغال توانست احکام قابلتوجهیرا در برنامه ششم توسعه ب تصویب برساند برای مثال در ماده 109 یکپنجماز ارزشافزوده و در ماده 88 یکپنجم درآمد حاصل از فروش دخانیات در کشور را برایاشتغالزایی و ازدواج جوانان تخصیص یافت.
کاتب همچنین گفت: 20 درصد از درآمدسالانه دولتی را به صادرات غیرنفتی اختصاص دادیم تا با درآمد حاصل از صادراتغیرنفتی در حوزه اشتغال و حمایت از تولید به پیشرفت و تعالی دستیابیم.
خروجی یک ساله فراکسیون ایثارگران
وقایع سال 57 و 8 سال جنگ تحمیلی موجبشد تا بیش از هر زمان دیگری واژههای شهادت و ایثارگری موردتوجه و طبیعتا رفع مشکلاتیکه خانوادههای این عزیزان با آن دستبهگریبان هستند در زمره اولویتها قرار گیرد؛در همین راستا بهارستانیها فراکسیونی رابه آن اختصاص دادند .
حسن نوروزی رئیسفراکسیون ایثارگران درباره عملکرد یکساله این فراکسیون به خبرآنلاین میگوید: ما در برنامه ششم توسعه سعیکردیم حمایت لازم را از جامعه ایثارگری داشته باشیم و جلسات بسیاری در این راستابرگزار کردیم و چندین ماده را به تصویب رساندیم.
او میگوید: هرجای کشور مشکلی در زمینه ایثارگری وجود داشته باشد مکاتباتیصورت میگیرد تا موانع و مشکلات مرتفع شود.
نوروزی در مورد خروجی این فراکسیون در تصویب طرح ها و لوایح گفت: همانطور که پیشازایناشاره شد ما هم در برنامه ششم توسعه و هم در بودجه موادی را به حمایت از جامعهایثارگران اختصاص دادیم که بهطور مشخص میتوان به تسهیل و کاهش شاخصها و معیارهایبرخورداری از معافیت از خدمت وظیفه عمومی برای فرزندان اقشار مختلف ایثارگراناشاره کرد.
او از انتخاب رئیس بنیاد شهید نیز سخنبه میان آورد و گفت: ما در جلسات متعدد به دنبال این موضوع هستیم که ببینیم آیارئیس بنیاد شهید باید از طریق دولت انتخاب شود یا با انتخاب ایثارگران تصدی اموررا به دست گیرد یا اینکه تبدیل به وزارتخانه شود.
نقش فراکسیون ورزش در معرفی وزیر
دیگر به ورزش نمیتوان تنها نگاه تفریح و تفنن داشت چراکه امروز جهان به دنبالاستفاده از صنعت ورزش است حال علیاصغر یوسف نژاد عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش درمورد عملکرد این فراکسیون به خبرآنلاین می گوید: فراکسیون ورزش در سال گذشته اقداماتخوبی انجام داد و مطلع هستید که به دلیل شرایط خاص سال گذشته یعنی در دستور کاربودن برنامه ششم و لایحه بودجه و ... عملا اینکه بتواند فعالیتی در دست داشته باشدکم بود اما بااینوجود در قالب برنامه و همچنین بودجه توانست فعالیتهای قابلتوجهیداشته باشد ازجمله استفاده از ظرفیتهای اجرایی کشور در جهت اختصاص دادن بودجه بهورزش است که از محل ارزشافزوده 27 صدم درصد اختصاص داده شد. مصوبهای که قریب به سیصدو پنجاه میلیارد تومان فارغ از بودجهسالانه برای ورزش کشور محقق شد.
او به انتخاب وزیر ورزش نیز اشاره کرد و گفت: آنچه فراکسیون ورزش انجام دادههمسویی و همنوایی فراکسیون در معرفی وزیر بود.
یوسف نژاد میگوید: فراکسیون با برگزاری جلسات کارشناسی در راستا رفع موانع ورزشگام برداشته است و تلاش میکند تا کشور بتواند بیشترین بهره را از ورزش ببرد.
او میگوید فراکسیونها چنانچه هماهنگ عمل کنند میتوانند قوانین خوب وپیشرویی را تصویب کنند.
فراکسیون گردشگری به دنبال تشکیل وازت گردشگری
در میان فراکسیونهای مجلس موضوع گردشگری مسئلهای است که نمایندگان مجلس را به دورهم جمع کرد تا فراکسیونی با اینموضوع تشکیل دهند اما اینکه آیا این فراکسیون در طول یکساله گذشته توانسته است عملکردقابل قبولی داشته باشد یا خیر موضوعی بود که شهاب نادری از اعضای هیات رئیسه آندرموردش این چنین به خبر آنلاین میگوید: فراکسیون گردشگری بیش از 100 نماینده عضودارد که توانستیم با جلساتی که برگزار کردیم به سمت وزارتخانه شدن این سازمان پیشببرند که اگر تحقق پیدا کند میتواند بسیار مثمر ثمر باشد.
او میگوید: فراکسیون گردشگری توانست با گفت و گو و جلساتی که برگزار کرد بهمشکلات صنعت گردشگری پی ببرد و در جهت رفع آنها گام بردارد.
نادری درباره خروجی این فراکسیون در تصویب مواد قانونی گفت: این فراکسیون دربرنامه ششم توسعه بسیار تلاش کرد تا موادیدر حمایت از این موضوع به ویژه برای ورود بخش خصوصی به تصویب برساند.
او همچنین حمایت از تولید کنندگان صنایعدستیو کمک به فروش و صادرات این محصولات را از دیگر تلاش های فراکسیون محیطزیستدانست.
قدرت فراکسیون ها
"50 درصد + 1" این قاعدهاصلی مجلس برای تصویب قوانین است به جز قوانینی که نیاز به رای دو سوم نمایندگان دارند، بنابراین اگر قرار باشد مادهای به قانون کشوراضافه شود باید نیمی از نمایندگان مجلس با آن موافق باشند بر این اساس اهمیتفراکسیون ها در قدرت لابی آنها برای تصویب مواد و لوایح است که خود را نشان می دهدالبته اینکه اعضای فراکسیون تا چه اندازه به دنبال محقق کردن اهداف فراکسیون باشندنیز از اهمیت بیشتری برخوردار است لذا معمولا وقتی موضوعی در صحن مطرح می شود اینهماهنگ عمل کردن فراکسیون ها است که می تواند تصویب یا رد آن را رقم زند. شاید از همین روست که اهمیت فراکسیون های تخصصی در این نقطه به چشم می اید، قدرتی که به خوبی می توان از آن در راستای تامین منافع مردم در مجلس بهره گرفته شود.
29216